Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av koffen
Hej! Jag har problem med att handbromsen tar svagt framförallt på vä sida. Har bytt till nya backar och monterat expandrar som är utjusterade så att trumman precis gick på. Sedan justerade jag ut justerskruvarna tills backarna precis började toucha trummorna och spände upp handbromswiren så att det låser på 3:dje hacket. Har även bytt länkaget på bakaxeln. Men när bilprovningen testar får jag underkänt på svag handbroms i alla fall. ?:-/
Vad kan jag ha gjort för fel? Kan man spänna wiren för hårt så att man inte får slaglängd på backarna? (Hade det problemet på en Saab 9000 med utslitna bromsok)
Jag har följt verkstadshandboken och era trådar här inne på forumet men får inte till det ändå. Förslag mottages tacksamt. :-)-)
Användarvisningsbild
av lennarte
Du skriver lite motsägelsefullt,
koffen skrev:Har bytt till nya backar och monterat expandrar som är utjusterade så att trumman precis gick på. Sedan justerade jag ut justerskruvarna tills backarna precis började toucha trummorna och spände upp handbromswiren
Den rätta arbetsgången (om du ha momterat justeringar i stället för staget) är, släpp justeringen vid spaken så mycket det går. Justera på justerskruvarna i trummorna tills skivorna inte går att rubba längre. Släpp på justeringarn några "kuggar" så du kan vrida runt skivan igen. Böj dig in under bilen och ryck lätt i vajern medan du vrider skivan framåt. Justera sedan så det låser fast skivan med justeringarna i trumman igen och släpp sedan några kuggar så skivan går lätt (3 - 5 "kuggar"). Du ska göra likadant på båda sidor, och när detta är färdigt ska du justera på spaken tills den tar efter 3 - 5 kuggar. Har du inga justeringar i trummorna, får du ingen bra handbroms med gamla slitna trummor
Hemligheten är att backarna ska ligga mot stoppet på skölden och expandern (där vajern sitter fast) ska vara så långt in som möjligt för bästa hävstångseffekt. Det kan man alldrig få utan justeringar i trummorna. Man kan också svetsa i på staget och fila trumman precis går på. Är trummorna då slitna eller där är en rost kant så räcker det för att handbromsen ska bli "halvtaskig" istället för "kanon". Är trummorna slitna blir det ingen bra handbroms med det samma eftersom radien inte stämmer till 100 %, men det brukar räcka för att bli godkänt vid besiktning. Sedan blir den bara bättre och bättre och du ska alltid justera handbromsen i trummorna. Det finns ju ett hål i trumman och i drivaxel för detta.
av koffen
lennarte Jag har justerat enl din beskrivning vilken jag också anser brukar fungera bra. Men i detta fallet fick jag bara ca 1/4 bromsverkan på vänsterhjulet trots detta, vilket medförde "för svag handbroms" på besiktningen. Förstår inte vad det är som är fel.
Får väl plocka ner och kolla placeringen av backar och expander igen. Det känns som att jag inte får tillräcklig hävstångsverkan eller slaglängd.
Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev:monterat expandrar som är utjusterade så att trumman precis gick på.
Det är detta jag "hängt upp" mig på. Har du gjort så är det fel.
Om du justerat ut expandern (med vajern ??) så försvinner hävstångseffekten. Där är en pil på expandern som ska peka framåt, vet dock inte hur mycket det gör om den pekar bakåt istället. Det går att få det att fungera i vart fall. Expandern ska gå lätt och vara ordentligt smord (koppar/aluminium pasta) och den ska vara helt i hoptryckt så att backarna vilar mot klackarna i skölden. Det är nog det vanligaste felet som görs, att vajern inte är helt tillbaka och expandern inte är helt ihop. Har man inte justeringarna istället för staget när det är slitet lite här och var så blir det ingen handbroms. Om expandern är helt ihop och du justerar med justerskruvarna så ska det bli handbroms, även om både backar, trummor, leder m.m är helt utslitet. Skaffa och läs instruktioner hur det fungerar från en 140 istället. Där byttes det aldrig (nästan) backar utan man justerade tills det var så lite band kvar så dom lossnade och hamnade på tvären. Då blev det broms minsann och man fick backa hem :roll:
Justera vajern är det sista du gör när allt anant är färdigt, den justeringen är bara till för att spaken ska hamna i ett "lagom" läge när handbromsen är dragen
Har fått ordning på handbromsen nu. Problemet var att jag hade justerat ut justeringen för lite.
Jag skruvade tills det tog emot. Men sedan tog jag i lite mer och då gick plötsligt justeringen lite lättare igen och jag kunde justera ut ett antal kugg till innan backarna låste trumman. Släppte ett hack så trumman gick fritt och blev godkänd på besiktningen. Tack för hjälpen i tråden!
Användarvisningsbild
av lennarte
Gött att det funkar.
koffen skrev:Jag skruvade tills det tog emot. Men sedan tog jag i lite mer och då gick plötsligt justeringen lite lättare igen
Just detta hade du sluppit om du gjort som jag sa'. Alltså att "rycka" i vajern och justera en gång till. Men det är ju "historia" nu. Dessa bromsar sysslade jag mycket med på -70 och -80-talet, denna typ av handbroms fannså på ganska många bilar då. "Gosser Mercedes" var nog först i början på -60-talet. Volvo och Saab (hade det på framhjulen) hade det från 140 -67 (Saab 99 -68), alla mercor från -68 + en del andra.
Användarvisningsbild
av andersbe
lennarte skrev:Gött att det funkar.
koffen skrev:Jag skruvade tills det tog emot. Men sedan tog jag i lite mer och då gick plötsligt justeringen lite lättare igen
Just detta hade du sluppit om du gjort som jag sa'. Alltså att "rycka" i vajern och justera en gång till. Men det är ju "historia" nu. Dessa bromsar sysslade jag mycket med på -70 och -80-talet, denna typ av handbroms fannså på ganska många bilar då. "Gosser Mercedes" var nog först i början på -60-talet. Volvo och Saab (hade det på framhjulen) hade det från 140 -67 (Saab 99 -68), alla mercor från -68 + en del andra.

Har en fråga, håller på med en 740, gäller fäste för handbromslänk, bild 1, frågan är om placeringen har någon betydelse, om den kommer för långt
till vänster på axeln eller till höger om den gamla fästet, om det blir mer sträckning på vajern om den ligger mer till vänster och
då sträcker mera på den högra vajern. nu är det som ovannämt att den tar för lite på vänster sida, ska jag flytta fästet mer till höger? ?:-/
Handbromsfix Fäste_Nytt_1a.jpg
Handbroms fäste
Handbromsfix Fäste_Nytt_1a.jpg (64.41 KiB) Visad 582 gånger
Handbromsfix Fästet bortrostat004.jpg
Gammalt fäste
Handbromsfix Fästet bortrostat004.jpg (100.08 KiB) Visad 581 gånger
Handbromsfix Nya fästet på plats006.jpg
Ny monterat fäste
Handbromsfix Nya fästet på plats006.jpg (98.68 KiB) Visad 582 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
Dom millimeterna ska inte ha någon betydelse, själva rörelsen i leden är ju större än så.

Kolla Tradera och eBay.

Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]