Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag har en Volvo 760 från 1990 med PRV V6an (b280f) och den 3 växlade med automatlåda med elektronisk överväxel, bilen är mycket fräsh och välvårdad, den går även väldigt bra i motor och låda i mitt tycke.

Men nu är det så att jag har varit inne på besiktningen och fått tråkiga besked. HC-HALT och CO-HALT är för höga, och väldigt mycket för höga desutom. Här kommer mina värden och även vad som är godkänt enligt besiktningenedan.

CO-HALT Tomgång 4,00 max gränsvärde 0,50

CO-HALT Förhöjd tomgång 0,50 max gränsvärde 0,30

HC-HALT Tomgång 245 max gränsvärde 100

Lambda värde Förhöjd tomgång 1,00 max gränsvärde 0,96-1,04

Jag har förstått att en service på bilen kan göra underverk när det gäller höga avgasvärden men bilen var servad med olja, oljefilter samt tändstift när den besiktades. Och bilen går som sagt bra om man frågar mig. Har även kollat om bilen drar tjuvluft någonstans men så verkar inte fallet vara.

Nu undrar jag om någon kanske kan veta vad felet kan vara, kan det vara katalysatorn eller möjligt vis lambda sonden?
Alla vanliga fel på denna motor (prv v6 volvos beteckning är b280f) tas glatt emot!
Jag vet även att denna motor inte är den mest älskade motorn som volvo har använt i sina bilar, men som jag har förstått det så ska den va något bättre efter 1988?!

Mvh Simon!
Tar den mycket bensin? Funkar lambdasonden?? Dom sista (B280) V-sexorna var betydligt bättre än sitt rykte. Du kan kolla lambdan så här, Om du provar lambdasonden med en voltmätare ska den visa 0,5V mätt på den svarta kabeln (urkopplad), när du börjar köra ska den sakta gå upp tilll c:a 0,7V. Mätt med kabeln kopplad ska den pendla (snabbt) mellan 0,1 och 0,9V när motorn är varm. Kolla också så där inte är några avgas läckor före lambdasonden, det kan lura boxen att öka bränslemängden. Läckorna kan vara så små att Bilprovningen missat dom
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Hade du kört den ordentligt varm innan besiktningen eller stod du och väntade länge innan din tur? Bästa sättet att få upp tempen ordentligt i katten är ju att segdra, men det är inte så lätt på en automat. Prova att kör riktigt oekonomiskt så att säga, så mycket gas som möjligt utan kickdown, och be besiktningsmannen/kvinnan att ta ett varv extra runt huset innan avgasprovet...
Eftersom lambdavärdet är helt korrekt på förhöjd tomgång så kan man utgå från att lambdasonden fungerar.

Kolla noga efter avgasläckor mellan motorn och lambdasonden. Det som händer vid en sådan läcka är att det dras in luft (syre) där på tomgång, vilket lurar lambdasonden. Kolla även så att det är tätt precis där sonden sitter. Är läckan nära sonden räcker det att den är väldigt liten.

CO 4% på tomgång kan inte orsakas av att katalysatorn inte fungerar, utan måste bero på att något stör lambdaregleringen.
Jag hade precis samma fenomen och värden på dotterns Peugeot. Där var det tjuvläckage på bromsboostern som lurade lambdasonden med för mycket syre så att den fetade upp och gav dessa värden. Gissar på tjuvluftläckage någonstans.
typiska värden för en kall katalysator eller katalysator ur funktion, drar den tjuvluft så syns det nästan alltid på felaktigt lambdavärde, eventuellt dålig förbränning pga dåliga stift/tändkablar/smutsigt luftfilter/dags för oljebyte vilket kan sänka värdena ytterligare
Nej, CO 4% på tomgång kan inte bero på en kall katalysator eller katalysator ur funktion. Normalt CO-värde före katalysatorn är cirka 1%. Här är det något annat som gör att lambdaregleringen inte fungerar som den ska.

Värdena på förhöjd tomgång är kanske typiska för katalysator ur funktion. Antagligen är det så att katalysatorn inte tänder för att motorn går fett på tomgång (det höga CO-värdet antyder det). Om man hade låtit motorn gå en stund på förhöjd tomgång hade katalysatorn kanske tänt, och avgasvärdena på förhöjd tomgång blivit normala. Men på (låg) tomgång är det något annat som är galet.
NilsO skrev:Nej, CO 4% på tomgång kan inte bero på en kall katalysator eller katalysator ur funktion. Normalt CO-värde före katalysatorn är cirka 1%. Här är det något annat som gör att lambdaregleringen inte fungerar som den ska.

Värdena på förhöjd tomgång är kanske typiska för katalysator ur funktion. Antagligen är det så att katalysatorn inte tänder för att motorn går fett på tomgång (det höga CO-värdet antyder det). Om man hade låtit motorn gå en stund på förhöjd tomgång hade katalysatorn kanske tänt, och avgasvärdena på förhöjd tomgång blivit normala. Men på (låg) tomgång är det något annat som är galet.
det har du helt rätt i, satt i förgasaretankar, glömde att co på vettigt insprut utan katalysator ligger på 1,0-2,0 CO :-)-)
Tackar och bockar för mycket bra och snabba svar! Blir att börja med att försöka titta om det är något läckage i avgassystemet i närheten utav lambda sonden ska även ta en rejäl titt efter torr spruckna slangar som möjligtvis kan dra lite tjuvluft!
Kan återkomma med resultat!

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]