- lör 25 feb 2017, 19:02
#1152755
Hej!
Jag har en Volvo 760 från 1990 med PRV V6an (b280f) och den 3 växlade med automatlåda med elektronisk överväxel, bilen är mycket fräsh och välvårdad, den går även väldigt bra i motor och låda i mitt tycke.
Men nu är det så att jag har varit inne på besiktningen och fått tråkiga besked. HC-HALT och CO-HALT är för höga, och väldigt mycket för höga desutom. Här kommer mina värden och även vad som är godkänt enligt besiktningenedan.
CO-HALT Tomgång 4,00 max gränsvärde 0,50
CO-HALT Förhöjd tomgång 0,50 max gränsvärde 0,30
HC-HALT Tomgång 245 max gränsvärde 100
Lambda värde Förhöjd tomgång 1,00 max gränsvärde 0,96-1,04
Jag har förstått att en service på bilen kan göra underverk när det gäller höga avgasvärden men bilen var servad med olja, oljefilter samt tändstift när den besiktades. Och bilen går som sagt bra om man frågar mig. Har även kollat om bilen drar tjuvluft någonstans men så verkar inte fallet vara.
Nu undrar jag om någon kanske kan veta vad felet kan vara, kan det vara katalysatorn eller möjligt vis lambda sonden?
Alla vanliga fel på denna motor (prv v6 volvos beteckning är b280f) tas glatt emot!
Jag vet även att denna motor inte är den mest älskade motorn som volvo har använt i sina bilar, men som jag har förstått det så ska den va något bättre efter 1988?!
Mvh Simon!
Jag har en Volvo 760 från 1990 med PRV V6an (b280f) och den 3 växlade med automatlåda med elektronisk överväxel, bilen är mycket fräsh och välvårdad, den går även väldigt bra i motor och låda i mitt tycke.
Men nu är det så att jag har varit inne på besiktningen och fått tråkiga besked. HC-HALT och CO-HALT är för höga, och väldigt mycket för höga desutom. Här kommer mina värden och även vad som är godkänt enligt besiktningenedan.
CO-HALT Tomgång 4,00 max gränsvärde 0,50
CO-HALT Förhöjd tomgång 0,50 max gränsvärde 0,30
HC-HALT Tomgång 245 max gränsvärde 100
Lambda värde Förhöjd tomgång 1,00 max gränsvärde 0,96-1,04
Jag har förstått att en service på bilen kan göra underverk när det gäller höga avgasvärden men bilen var servad med olja, oljefilter samt tändstift när den besiktades. Och bilen går som sagt bra om man frågar mig. Har även kollat om bilen drar tjuvluft någonstans men så verkar inte fallet vara.
Nu undrar jag om någon kanske kan veta vad felet kan vara, kan det vara katalysatorn eller möjligt vis lambda sonden?
Alla vanliga fel på denna motor (prv v6 volvos beteckning är b280f) tas glatt emot!
Jag vet även att denna motor inte är den mest älskade motorn som volvo har använt i sina bilar, men som jag har förstått det så ska den va något bättre efter 1988?!
Mvh Simon!