Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1113640
Hej nu måste jag börja ställa frågor.

Jag har felsökt ett tag och sökt på forumet ytterligare en bra stund men blir inte klokare för det.

Problemet är att en 740 -87 B230F, LH-jetronic 2.2 (utan system för felkodsavläsning) inte startar.

Enbart ena spolen i bränslereläet drar. Styrboxen jordar alltså på stift 21 men stift 17 verkar inte jorda.
Vad jag har förstått, om det nu stämmer, så ska boxen få en signal från tändsystemets box att motorn går runt och då jordas stift 17.

Ett problem vid felsökningen är att jag inte kommer åt några kontaktstycken som det går att mäta på när de sitter på plats. Det sitter långa kontaktstycken direkt på styrboxarna men en fråga är om det sitter några fler kontaktstycken mellan dessa så jag kan se att jag mäter på rätt stift. Nu måste jag lita på att färgerna är rätt och det skiljer tyvärr mellan olika scheman och förklaringar.

Jag har lossat kontaktstycket på hallgivaren och mätt spänningen mellan de två yttersta stiften. 0V med tändning avslagen och ca 12V med tändningen på. Det bör väl tyda på att tändningsboxen får spänning. Hur kan jag mäta signalen från hallgivaren och vilken kabel är det.

Hur kan jag mäta styrsignalen från tändboxen till bränsleboxen. Jag har försökt med en testlampa(LED) mellan jord och en grå-gul kabel vid bränsleboxen utan resultat.

Jag har ett schema för bränslesystemet där jag kan se en del symboler på styrboxen. Stift 17 som tydligen ska jorda när motorn går runt har samma symbol som jordningen till spridarna och till tomgångsventilen. Är det samma där att dessa ska jorda när motorn går runt.

Hälsningar Anders
Senast redigerad av 2 Skogshuggarn, redigerad totalt 0 gång.
#1113694
Skogshuggarn skrev:Jag har ett schema för bränslesystemet där jag kan se en del symboler på styrboxen. Stift 17 som tydligen ska jorda när motorn går runt har samma symbol som jordningen till spridarna och till tomgångsventilen. Är det samma där att dessa ska jorda när motorn går runt.
Nej, symbolen visar att det är signaler ut som styr via jord.

Har du provat att trycka in den andra spolen och testat om bilen går?
Är relät omlött? kan vara så enkelt att det är en kalllödning som spruckit.
#1113718
Är inte riktigt 100 på det men om du kopplar en provlampa istället för tändspolen mellan kablarna på stift 1 och 15 så ska den blinka när du kör på starten om Hallgivaren är hel. Googla på det, det borde inte vara svårt att hitta. Vissa modeller "drar" bränslerelät på "tändning på" en kort stund (för bränslepumparna), vissa inte förrän motorn "går runt" (Hallgivaren/vevaxelgivare ger signal). Stift 17 är väl den som ska jorda på signal från Hallgivaren. Kolla även jordledningarna på insugningsröret (skruvarna till railsen). Kablarna kan lossna i kabelskorna.
#1114158
SA4AQS skrev: Har du provat att trycka in den andra spolen och testat om bilen går?
Är relät omlött? kan vara så enkelt att det är en kalllödning som spruckit.
Jag har jordat stift 2 på relät och då drar det så det måste vara stift 17 på styrboxen som inte jordar.
lennarte skrev:Är inte riktigt 100 på det men om du kopplar en provlampa istället för tändspolen mellan kablarna på stift 1 och 15 så ska den blinka när du kör på starten om Hallgivaren är hel. Googla på det, det borde inte vara svårt att hitta. Vissa modeller "drar" bränslerelät på "tändning på" en kort stund (för bränslepumparna), vissa inte förrän motorn "går runt" (Hallgivaren/vevaxelgivare ger signal). Stift 17 är väl den som ska jorda på signal från Hallgivaren. Kolla även jordledningarna på insugningsröret (skruvarna till railsen). Kablarna kan lossna i kabelskorna.
Tändningen har det inte varit något problem med tidigare så jag har inte tänkt i dom banorna. När jag testade med en testlampa mellan stift 1 och 15 blev det inget resultat.
Jag det verkar vara så att stift 17 ska jorda på signal från hallgivaren men jag tror att signalen går via tändstyrboxen.

Nu har jag gått vidare till att montera bort fördelaren och provat med att mäta upp hallgivaren utan att veta om det det går att göra på det sättet.
Jag anslöt 12 volt på de yttersta stiften, svart och röd. Sen kopplade jag en analog voltmeter mellan minus och stiftet i mitten. Jag fäste axeln i en skruvdragare och höll i fördelaren. Det hände dock ingenting på voltmetern när jag satte snurr på den.

Nu har jag börjat leta efter fördelare med hallgivare. Jag har hittat lösa hallgivare och frågan är om de är svåra att byta eftersom de ska nitas fast.
#1114173
Skogshuggarn skrev: Nu har jag gått vidare till att montera bort fördelaren och provat med att mäta upp hallgivaren utan att veta om det det går att göra på det sättet.
Jag anslöt 12 volt på de yttersta stiften, svart och röd. Sen kopplade jag en analog voltmeter mellan minus och stiftet i mitten. Jag fäste axeln i en skruvdragare och höll i fördelaren. Det hände dock ingenting på voltmetern när jag satte snurr på den.
Så kan man göra, och då ska det genereras pulser på 5 V på stiftet i mitten. Kan kanske vara svårt att se på en digital voltmeter, dock.

Men eftersom du skriver att varvmätaren rör sig, så borde nog hallgivaren fungera. Varvmätaren får signal från tändsystemet, dvs indirekt från hallgivaren. (Det finns ingen annan separat givare till varvmätaren.) Det är iofs bara som jag tror – kanske kan det bli så att varvmätaren ger utslag men tändsystemet ändå inte fungerar.
#1117084
Hallgivaren är nu utbytt så nu blir det gnista och det rycker lite i varvräknaren när startmotorn går. Mer blir det dock inte. Att den inte skulle starta visste jag eftersom bränslepumpen inte går även om jag tvångsstyr ut spänning på säkring 11.
Det konstiga är att det måste ha blivit flera fel på den samtidigt.
I somras gick den även om de la av lite då och då. Vi misstänkte då något glapp i eller till bränslepumpen.
Nu har den stått still en längre tid och då är minst hallgivaren trasig.
Jag har mätt styrsignalen från tändningboxen till bränsleboxen med en analog voltmeter mellan stift 18 och 22 i kontaktstycke A vid höger A-stolpe och med tändningen på ligger där 9 volt. När starmotorn går ligger späningen lite ostabilt kring 5 volt.
Frågan är om någon vet om det går att mäta styrsignalen på detta sätt och om den då är riktig.
Om det är okej och signalen är okej så är det nog fel på bränleboxen för det blir inte jord på stift 14 i kontaktstycke A.
Om signalen är riktig så bör ju bränleboxen vara kass men om det är fel på signalen bör väl felet vara tändningsboxen.

Vad tror ni?

Hälsningar Anders
#1119517
En begagnad bränslebox är inhandlad och då kom det spänning till säkring 11 så det var nog boxen det var fel på när det gäller bränslerelät.
Efter lite ryckande i kablarna under bilen visade det sig att anslutningen till pumpen var glapp så nu går pumpen under bilen när startmotorn går.
Tankpumpen verkar död. Det är dock nästan full tank och den pumpen har har nog varit död tidigare så den "struntar" jag i lite till.
Därmed kan man anse att denna tråd är löst även om motorn fortfarande inte startar.
Jag lägger till "Fixat" i rubriken på denna tråd och skapar en ny tråd. "740 b230f varför öppnar inte spridarna".

Hälsningar Anders

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]