Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bilman
Trots splitternytt bromsok, glidpinnarna smörjda och allt är fräscht så vill inte hjulet, vänster fram, snurra lätt. Jag tar i med båda händerna men det blir ytterst litet snurr på hjulet. Snälla,vad kan man göra mer ? Jag ska snart besiktiga bilen.
av Rådlös
Det kan vara bromsslangen. Den spricker på insidan, den är uppbyggd av flera lager, och det blir en sorts backventil i slangen. Det kan ju också ha varit gammalt skräp i bromsoljan. Det åker med i kolven och släpper inte tillbaka den.
I båda fallen måste du ju ändå lufta bromsarna efter reparationen, så byt oljan helt i så fall.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det kan vara "trögande" bromsklossar också, men eftersom du bytt ok så har du väl satt och smort in nya klossar och rengjort skivorna från rostkanter så allt går lätt där.
bilman skrev:men använde de gamla klossarna
Om bromsarna "legat på" en längre tid kan beläggen på klossarna bli "glasade", d.v.s typ härdade, och då är det byte som gäller. Men dom ska ju inte "ligga på". Är klossarna är lätta att "plocka" ur och i hållarna och det går lätt att trycka in kolven i oket???
bilman skrev:Trots splitternytt bromsok, glidpinnarna smörjda och allt är fräscht så vill inte hjulet, vänster fram, snurra lätt. Jag tar i med båda händerna men det blir ytterst litet snurr på hjulet.
Hur mycket ligger de an? Är det så att det är svårt att vrida runt hjulet?
Hej Lennart, Klossarna är lätta plocka ur. Det går lätt att trycka tillbaks kolvarna. Efter att vi tryckte på bromspedalen och släppte så gick inte att snurra bromsskivan, men när vi skilde klossen från skivan med en tunn mejsel då gick det att snurra skivan. Kan klossen ha eget liv och ligger på fastän kolven åker tillbaka? Bilen har Bendixsystem med två klossar på vardera hjul. Ska jag köpa nya till bägge hjulen fram?
Hej NilsO, Om man tar i med bägge händerna ordentligt så rör sig hjulet ett par centimeter.
Tacksam för alla tips!

Det är dyrare desto längre man kommer fr[…]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]

Motoroljenivå

Jag har en V 50 automat 2011 men en D 4 motor. Den[…]