Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

HAr en nyköpt 945 -91, 30 000mil. Mkt fint skick. Startar dock ej vid fuktig väderlek. Gick fint när det var torrt och -10 men nu när det mest är regn och dimma vägrar den starta. Startmotorn går men bilen tänder inte det minsta. När jag knuffade den till en m-stolpe räckte det med motorvärmare en timme så gick den igång. Nu när den stått i survädret några dar är det dött igen. Vad kan det bero på??
Senast redigerad av 1 Ander_s, redigerad totalt 0 gånger.
av Ander_s
KAn komplettera med att den går hur fint som helst när den väl är igång. HAr även provat spruta in stargas i luftburken utan effekt..
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Vilken motor? Felkoder?
av Ander_s
Vet ej B23 tror jag? Är en 945 GL 1991. Inga krusiduller, turbo, extrautrustning eller nåt sånt. Felkoder vet jag inget om, har ingen utrustning för sånt.
Användarvisningsbild
av lilleman
91 min far har en 940gl och den har b230fb verkar vara en vanlig motor i dem min 945a 92 har också den.hur är det med fördelarlock tändkablar tändstift och rotor motorbeteckningen står på kamremskåpan mvh/roger :)
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Ander_s skrev:Vet ej B23 tror jag? Är en 945 GL 1991. Inga krusiduller, turbo, extrautrustning eller nåt sånt. Felkoder vet jag inget om, har ingen utrustning för sånt.
Manual för att utläsa felkoder:

Öppna motorhuven. På vänster fjäderbenstorn sitter en liten "svart" box (ca 3x5 cm). Lyft locket så hittar du ett gäng hål och en knapp + en kabelstump som sitter i locket. Ta sladden från locket och sätt i uttag nummer 6 (diagnos tändsystem). Slå på tändningen och tryck någon sekund på knappen på diagnosboxen.

Nu skall du få en diagnoskod för tändsystemet i form av blinkningar
(ex. blink-blink---blink---blink-blink = 2-1-2)
Får du koden 1-1-1 så finns inga fel. Får du någon felkod så skriv ner koden och tryck åter på knappen för att läsa eventuella andra felkoder (systemet kan lagra 3 felkoder) skriv ner alla och tala om vad dom sa så kan vi hjälpa dig vidare!

Gör likadant med uttag 2 (diagnos bränslesystem)

För att radera felkoder måste man först läsa ut alla befintliga felkoder varefter man håller ner knappen 6 sekunder, släpper och låter lampan tändas (konstant) och åter igen trycka ner knappen 6 sekunder. När lampan slocknat trycker man åter en sekund på knappen så man får kod 1-1-1 =inga fel!

OBS! Finns det felkoder så dela med dig. Vi delar med oss av vad dom betyder!
av Priffe
tändkablartändkablartändkablar

och glöm inte att byta den som går från tändspolen åsså :wink:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Och lock och rotor...
Användarvisningsbild
av 03daru
Jag har en 245:a 86:a med en B230A, jag har samma symtom på denna...dvs att den startar inte när det är fuktigt ute....jag kan ju säga som så att detta beror inte på fukt i fördelaren eller dåliga tändkablar...man kan komma ut på morgonen och börja med att titta i fördelaren...som visar sig vara helt torr och ändå startar inte bilen....har man dock kört motorvärmaren en timma så startar den lättare än en varm sommardag!!! Jag tror problemet beror på fukt någon annan stans...som avhjälps med motorvärmare...men exakt vart problemet sitter har jag ingen aning om!! Någon måste ju veta det...för alla har ju inte motorvärmaren.....
av Ander_s
Tändkablarna (samtliga) är nybytta!

Ps. B23fb heter motorn

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]