- mån 25 jul 2016, 21:50
Hej!
Jag arbetar mycket med min Volvo 940, såväl ovan som under bilen.
Så här i efterhand börjar jag undra om jag gör på rätt sätt?
Hittills har jag alltid lyft upp bilen med garagedomkraft som i sig håller kvar bilen. Sedan har jag pallbockar som stöd under balkar fram eller bak, beroende på var jag jobbar med den.
Ibland använder jag många pallbockar och 2 domkrafter.
Det jag reflekterat över är om man verkligen ska ha typ 5-10 mm mellan balk och pallbock?
Om domkraften ger vika så faller ju bilen som bekant 5-10 mm på pallbockarna och jag överlever.
Antar även att bilen tål ett sådant fall, eller?
Finns det någon bättre möjlighet till ställe under bilen att ställa själva pallbockarna direkt mot bilens chassi?
Eller fungerar det lika bra att göra som jag gör?
Det känns både farligt och vingligt att ställa ner bilens balkar direkt mot pallbocken.
Dels är jag rädd för att buckla till balk eller golv. Dels är det inte jämnt mellan pallbock och balk eller golv!
Hur rekommenderar Volvo själva att man ska göra på 740 eller 940?
SchultzDuvy
Jag arbetar mycket med min Volvo 940, såväl ovan som under bilen.
Så här i efterhand börjar jag undra om jag gör på rätt sätt?
Hittills har jag alltid lyft upp bilen med garagedomkraft som i sig håller kvar bilen. Sedan har jag pallbockar som stöd under balkar fram eller bak, beroende på var jag jobbar med den.
Ibland använder jag många pallbockar och 2 domkrafter.
Det jag reflekterat över är om man verkligen ska ha typ 5-10 mm mellan balk och pallbock?
Om domkraften ger vika så faller ju bilen som bekant 5-10 mm på pallbockarna och jag överlever.
Antar även att bilen tål ett sådant fall, eller?
Finns det någon bättre möjlighet till ställe under bilen att ställa själva pallbockarna direkt mot bilens chassi?
Eller fungerar det lika bra att göra som jag gör?
Det känns både farligt och vingligt att ställa ner bilens balkar direkt mot pallbocken.
Dels är jag rädd för att buckla till balk eller golv. Dels är det inte jämnt mellan pallbock och balk eller golv!
Hur rekommenderar Volvo själva att man ska göra på 740 eller 940?
SchultzDuvy