Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av tgunnarsson
Hej! Har ett problem på 740-in som jag inte blir klok på. När man varit ute och kört, blir höger framfälg stekhet. Alltså anliggande broms. När man sedan inspekterar oket, så löper allt hur lätt som helst. Beläggen fina och löper lätt. Lika så kolvar och glidpinnar. Ändå så återkommer problemet med varmgång när man monterat ihop allt igen. En gång kunde jag konstatera att kolvarna satt stummt fast i oket medans oket var varmt från överhettningen. När oken sedan svalnat var allt ok igen.
Vad kan det vara som orsakar detta fenomen? Måste jag byta oket?
av Waizguy
Jag har haft samma problem och det tog ett tag innan jag troligen fann problemet.
När du smörjt upp allt och monterat tillbaka hjulet har du provat att pumpa på bromsen och efteråt se om hjulet snurrar lätt?
Om inte kan bromsslangen vara trasig invändigt och fungerar då som en backventil, då kommer belägget ligga mot skivan när bromspedalen släpps upp.
Har oket också gått varmt så bör du kolla bromsvätskan, den kan behöva bytas.

/// Waiz
av oveg
Troligast är att bromsslangen blivit tät jag har tidigare varit med om det på dessa modeller
Byt slang

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Men nu fick jag i alla fall några sidor att […]

Motorn tappar kraft och dör.

Ja det är lite konstigt det där med kon[…]

Där är något som är tokeri p&[…]

Dagens bilar (oavsett framdriftsteknik) är al[…]