Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Gubbräser
Har slitit mitt redan från början tunna hår, och nu vet jag då rakt inte vad som är fel med Pärlan. Knappt inkörd är hon ju också, bara lite styvt 44 tusen på mätaren..

Tanten fick tjuvstopp (även kallat kärringstopp, men det törs jag inte säga) i torsdags när hon skulle vända på gårdsplanen, efter det så startar inte bilrackaren.

Har felsökt detta:

* Kamrem på plats och kuggad i rätt läge
* Gnista finns, till råga på allt så bytte jag stift förra veckan.
* Bränsle kommer fram, dräller rejält när man lossar returen. Pumpen surrar
* Hall-givaren är uppmätt till 170 Ohm
* 12v fram till spridarna

Känner dock ingen bensinlukt (förutom det jag drällde när jag lossade returen) trots många, många startförsök så jag tror att felet ligger i att den inte får soppa trots allt. Någonstans mellan fördelningsrör och spridare blir det tokfel.

Har försökt söka både här på forumet och med google men kan inte hitta något, äger dessutom ingen rep-handbok :( Lurar på att det kan vara reläet som sitter på innerskärmen (ska väl styra spridarna har jag för mig) men det drar och klickar i det. Effektsteget till tändningen borde väl inte ha något med det hela att göra? Motstånden som sitter på innerskärmen kanske också jävlas. Kort sagt - har ingen aning.

Har som sagt 12v på spridarna, men ska inte det värdet röra på sig lite när man gnuggar runt motorn? Som det är nu så är det oförändrat vare sig jag mäter med endast tändningen påslagen eller i startläge. Skulle vara bra att få lite nya friska idéer nu när mina egna har sinat.
Användarvisningsbild
av erikn
12 V har du hela tiden på spridarna. Det är jordsidan som styrs av boxen, den jordar när det är dags att spruta in bränsle. Låter ju som att den ändå inte känner av att motorn snurrar så den inte sprutar in bränsle. Men varför har jag ingen idé om just nu.
av Gubbräser
Har ett svagt minne av att jag läst någonstans att hall-givaren ska ge ett motstånd på ca 170 Ohm, men nu börjar jag fundera om det ska vara ett stadigt värde eller om det ska öka eller minska beroende på svänghjulspositionen? Ger snart upp och köper en Citroen!
av NilsO
Det stämmer, resistansen hos svänghjulsgivaren ska vara kring 170 ohm. Om tändsystemet fungerar så vet man med 100 % säkerhet att givaren fungerar. (Den är en "induktiv" givare, inte en hallgivare, de fungerar på olika sätt. Det var på vissa 740 det fanns hallgivare, och den satt då i fördelaren istället.)

På beskrivningen av felsökningen så skulle jag nog gissa att felet ligger i spridarmotstånden, de på innerskärmen. Det kan bli glapp/avbrott där. Men det är bara en gissning.
av Gubbräser
Kroniskt allergisk mot startgas

Tog in "Radioavstörningsreläet" i stugan och öppnade det, inga kallödningar men lite damm hade väl samlats där under 20 år, tog lös hallgivaren och med hjälp av mejsel kunde man höra att det tickade till i spridarna, så då är det felet avskrivet.

Tog lös stiften igen, och nu var de blöta?? Fattar inget längre. Alla 4 funkar då i alla fall utanför motorn... Rätt så fräscha tändkablar, bytte för något år sedan, och det stämmer väl inte hellre in på hela situationen då biljäveln bara slutade starta på en gång, aldrig tvekat en enda gång under de 30k som vi ägt den. Gick inte illa före stoppet, relativt nyss godkänd av BP och de brukar ju synas på avgasvärden om något fel är trasigt så att säga.

Nu lovar den då, gick till och med ett par sekunder men motorljudet påminde väl om en trecylindrig japanare som går på ett stift... Helt plötsligt stämmer inget från igår, tror jag ska kasta ut Murphy ur baksätet till att börja med! Kamremmen ligger rätt, tänkte först att det var det som felades eftersom det är dags för byte snart (lite drygt 8k på den), men den har inte kuggat. Kamdrevet snurrar inte på kammen, då det är inte det heller...

Kanske man skulle ringa på dendär C5;an?? Eller kanske en Dacia?
av NilsO
På din motor får tändspolen ström av radioavstörningsreläet. Därför är det inte så troligt att det är fel på reläet om tändsystemet funkar. (Detta gäller inte alla 940, men det gäller din.)

Om motorn får normalt med bränsle men inte tänder, så märks det på lukten kring bilen när man gjort några startförsök. Stiften dryper också av bränsle, de blir liksom inte bara fuktiga.

Man kan ibland ta fel på det: Om motorn får lite bränsle, men inte alls tillräckligt för att den ska starta, så blir stiften också blöta.
av andy78
Gubbräser skrev:Lite kul fakta..

Rotorn är tillverkad 95-11, fördelarlocket 96-1. Skitgrejer som inte håller 8)
Du menar att du har bytt detta nu eller vadå?
av Gubbräser
andy78 skrev:
Gubbräser skrev:Lite kul fakta..

Rotorn är tillverkad 95-11, fördelarlocket 96-1. Skitgrejer som inte håller 8)
Du menar att du har bytt detta nu eller vadå?
Ja, jag har bytt. Problemen kvarstår dock, tycker det var lite skoj att det har funkat så länge, har liksom inte tänkt på det tidigare bara :) Varför byta något som fungerar?
ABS ring/sensorring

Bara så du vet,inga tandhjul varesig fram el[…]

Service Peugeot 107 2007

IMG_20250820_171628.jpg Peugoten är nu nybes[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Hat bytt tändstift för ungefär 1,5 […]