Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av JANAWS
B230F får felkod 2-3-2 lambdaregleringen mager eller fet, tomgång.
Bilen är svår startad när den är varm.
Vad kan vara möjliga fel.
745 automat 1990.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Nexus
Har du kollat vacumslangar? Inga läckage på avgassystemet?
Fick samma cod på min 740 och avgaserna luktade skit. Bytte lambda sond sen fungerade den perfa igen trots att enligt volvo så är det 99% aldrig fel på sonden....
Användarvisningsbild
av lennarte
Man kan enkelt "koppla bort" lampdasonden, en enkel kabel bakom höger fjädertorn under en "gummitutta". Då går boxen in i "limp home mode" och motorn styrs av ett förinställt program. Är det samma fel då kan man utesluta Lambdasonden. I alla fall tills vidare. Jag hade en halvtaskig Lambda, men den fungerade vid mätning med multimeter så jag felsökte och fixade med en del annat också. Då tog jag isär kontaktstycket (bara det med en kabel i) och körde utan Lambda i "limp home mode" då gick bilen mycket bättre, så det blev en ny "märkesanpassad" Lambdasond från Biltema och bilen har gått "som en dröm" sedan dess (16V motorn med 160hk). Enkelt sätt att utesluta vissa saker (LMM, också samma) men kanske inte helt tillförlitligt alltid. När man kopplar ihop kablarna igen måste man nolla felkoderna för att boxen ska "gå ur "limp home mode". Men är bilen svårstartad varm får den kanske för mycket bensin av någon anledning, avgasläckage, som nämns, före katen lurar Lambdan så boxen får fel signaler, men knappast redan vid start. Kolla BTR-en, sug i den lilla vakuumslangen. Det ska vara helt tätt och inte smaka bensin.
ABS ring/sensorring

Bara så du vet,inga tandhjul varesig fram el[…]

Service Peugeot 107 2007

IMG_20250820_171628.jpg Peugoten är nu nybes[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Hat bytt tändstift för ungefär 1,5 […]