Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av halvar89
Tjenare, nu är det så att min Volvo bara dog när var och körde. Tände sedan på startgas men annars går den bara på startmotor och tuggar. Köpte ett nytt bränslepumprelä idag och testade inte att starta den innan de men när jag bytte den så gick den igång direkt. Sen var jag och körde någon timme och sen dog den exakt likadant som tidigare och startade inte igen. Det kommer inte någon bensin i retur slangen om man drar lös den och försöker starta... om man suger kommer det inte något heller, och ja jag har faktisk bensin :( tankande fullt och mätaren står på nästan helt fullt fortfarande och de läcker inte bensin.
Slog lite lätt på pumpen som är under bilen men inget speciellt hände då heller...

möjligt att det är kabeln till pumpen som blir blöt och slutar att fungera? har funkat när det har varit minus ute men nu har det blivit blött och lite plus och det är då den har bara lagt av...

Någon som vet vad som kan ha hänt?
Användarvisningsbild
av lennarte
Om du varken har gnista eller bensin kan det vara Hallgivaren i fördelaren eller svänghjulsgivaren (beroende vilket bränslesysten du har). Eftersom den startar på startgas så ör det inte det. Bränslerelä kan sluta fungera från och till ibland beroende på dåliga lödningar "internt". Om du tar loss relät och sätter en kabel mellan 30 och 87/2 i hållaren ska pumparna fungera. Gör dom det är felet före eller i relät. 30 är direkt från batteriet, genom säkring 1 och 87/2 går till säkring 11 och vidare till båda pumparna.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av halvar89
lennarte skrev:Om du varken har gnista eller bensin kan det vara Hallgivaren i fördelaren eller svänghjulsgivaren (beroende vilket bränslesysten du har). Eftersom den startar på startgas så ör det inte det. Bränslerelä kan sluta fungera från och till ibland beroende på dåliga lödningar "internt". Om du tar loss relät och sätter en kabel mellan 30 och 87/2 i hållaren ska pumparna fungera. Gör dom det är felet före eller i relät. 30 är direkt från batteriet, genom säkring 1 och 87/2 går till säkring 11 och vidare till båda pumparna.

Mvh
Lennart

Tydligen startade den när jag bankade med en skruvmejsel på bränslepumps reläet. Startade först i nån sekund, sen slog jag lite till och den startade och gick. Sedan dog den när jag hade kört en mil och skulle vända. Då slog jag lite till och den gick. Hur fixar jag det permanent?
Användarvisningsbild
av lennarte
sicnarf skrev:Köp nytt bränslerelä!
Det kan vara dålig kontakt mellan relät och sockeln också, men dåliga bränslerelä är inte ovanligt.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av halvar89
lennarte skrev:
sicnarf skrev:Köp nytt bränslerelä!
Det kan vara dålig kontakt mellan relät och sockeln också, men dåliga bränslerelä är inte ovanligt.

Mvh
Lennart
Detta måste vara ett dåligt skämt sad

Den gick fint i några timmar när jag kommer in på statoil och ska prata med några polare dog den. Startade inte något mer under kvällen.... Vi tjuv kopplade pumpen och den surrade. Vi slog på reläet, vi kollade tändstiften... men inget resultat.. sen när jag kommer hem idag och vrider om nyckeln så startar den och går att göra i några minuter sen dör den igen och startar inte något mer exakt likadant som alla andra gånger. Fattar inte mycket av det som händer... har ju köpt ett nytt relä men det hjälper inte så mycket än att det är samma fel
Användarvisningsbild
av lennarte
halvar89 skrev:har ju köpt ett nytt relä men det hjälper inte så mycket än att det är samma fel
När motorn "bara dör" startar pumparna då när startmotorn drar runt motorn??. Om pumparna går, är det gnista på tändstiften?? Är det vaken eller är det säkert Hallgivaren i fördelaren eller vevaxelgivaren som strular. Det beror på när på året bilen är tillverkad vilket du har. Lambdasonden i grenröret ar Hallgivare och Lambdasonden i katalysatorn har vevaxelgivare. Du kan tvångsköra pumparna, men är det dessa givare som felar är det ingen gnista heller

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av halvar89
lennarte skrev:
halvar89 skrev:har ju köpt ett nytt relä men det hjälper inte så mycket än att det är samma fel
När motorn "bara dör" startar pumparna då när startmotorn drar runt motorn??. Om pumparna går, är det gnista på tändstiften?? Är det vaken eller är det säkert Hallgivaren i fördelaren eller vevaxelgivaren som strular. Det beror på när på året bilen är tillverkad vilket du har. Lambdasonden i grenröret ar Hallgivare och Lambdasonden i katalysatorn har vevaxelgivare. Du kan tvångsköra pumparna, men är det dessa givare som felar är det ingen gnista heller

Mvh
Lennart
Kollade alla tändstift och de har gnista, det är en lh2.2 88a
Användarvisningsbild
av lennarte
halvar89 skrev:Kollade alla tändstift och de har gnista, det är en lh2.2 88a
Det går ganska enkelt att "dra ut" hela elcentralen och vända på den för att se på undersidan om det är några kontaktstift som är brända (lösa, dålig kontakt). Eftersom du har gnista och inte pumparna går så måste felet vara mellan säkring 1 och utgång 87/2 på reläet. Säkring 1 försörjer även LMM (stift 4 i kontaktstycket), spridarrelä (stift2), styrboxen (stift 9). Alla dessa får ström först när motorn går runt (ström på 87/1 på bränslereläet). Eventuellt kan där vara ström vid tändning på (beror på årsmodeller). Allt detta "hänger på om bränsle reläet fungerar. Så kolla om något av detta har ström när motorn stannar
Insprutning B230F LH2.2.jpg
Insprutning B230F LH2.2.jpg (174.67 KiB) Visad 1035 gånger
Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av halvar89
Ja då kommer jag tillbaka hit för att säga att bilen har då samma problem än. Kört den i ett bra tag nu, sen igår dog den och har kikat vad som är fel men hittar inget som värkar vara det. Pumpen går då som den ska, bytte btr för att jag trodde de var den men nä så jag har bytt tillbaka till gamla. Får gnista men fattar inte vad som händer.... jävla skit bil :evil:

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]