Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jocke4u
#1048766
Hej,

Hjälpte tjejen att byta katalysator i helgen på sin 940 -91 (B230FB) bla. pga för höga utsläpp.
Lamdasonden satt som berget och fick en hel del misshandel...till sist blev det 4 spår med vinkelslipen och huggmejsel för att dela den. Ett av slitsarna tog lite stryk samt "chassit" som .sådant
Dessutom var det lagens om alltings djävulskap ;)
Främre rörets bultar (emot katten) var fastrostade så tog av röret och givetvis gick en bult av. Svetsade på en mutter men nog f*n gick bulten av en gång till. Efter lite tveksamhet bestämde jag mig för att lossa grenröret och värmde varje bult noga och alla släppte fint.
Efter lite ytterligare kärlek och värme så släppte den andra bulten.

Till en början gick bilen bra men nu går den väldigt dåligt på tomgång, den nästan dör och nu senast började lampan för lamdasonden lysa.
Med lite varv går den bra.

Tror ni att det är lamdasonden som gick sönder?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1049163
Jag hade bort min lambda för något år sedan när jag "krånglade med min höga bränsleförbrukning. då drog jag i en gängtapp och rensade i katen, kopparpasta på och i med den igen. ett halvår efter hade jag konstaterat att den inte funkade som den ska göra och köpt en ny. Tänkte att det skulle gå lätt, men attarns vad den satt fast. Det tog nog en timme att vrida fram och tillbaka i små rörelser och massor med WD40. Jag var helt säker på att alla gängor skulle följa med ut, men det gjorde dom inte. Glad i hågen skruvade jag i den nya och konstaterade att den inte gick att skruva ända in. Ingen gängtapp tillgänglig och ganska irriterad skruvade jag ut Lambdan igen. Nu "trögade" ju den också men gick hyfsat att få ut. Ännu mer irriterad filade jag bort det sista varvet (och lite till) av gängorna på Lambdan och kunde skruva i den i botten. Sedan fungerade det..... :-DD
Du glömmer väl inte att "ta ut" och framför allt nolla dom felkodar som finns. Det bör finnas felkoder eftersom motorstörningslampan lyser/har lyst. Vissa felkoder som tänder lampan "sätter" bränsleboxen i ett nödläge, och det återställer du genom att nolla felkoderna, eller att lyfta bort pluskabelskon på batteriet en stund (30 - 50 minuter)

Mvh
Lennart
Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du tror att del är spridar fel, prova d&ar[…]

Felkod B5

Länken leder till en tråd starta[…]