Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1027756
Köpte en 940 för ett tag sen. Har märkt att bromsen tar långt ner och att bromspedalen klickar till när den trycks tillräcklig långt ner. Bromsarna funkar mycket bra även fast dom tar långt ner.

Vad kan det bero på? Bromsbackarna ska nyligen vara bytta. Om bilen stått still ett tag är bromspedalen stenhård, men sjunker ner när bilen startas.
#1027763
Nick3 skrev: Har märkt att bromsen tar långt ner och att bromspedalen klickar till när den trycks tillräcklig långt ner. Bromsarna funkar mycket bra även fast dom tar långt ner.
Att det "klickar" när bromspedalen kommer ner en bit kan bero på att du "trampat igenom" första bromskretsen och kommit ner till andra. Detta beror förmodligen på inre läckage i huvudcylindern och den behöver då bytas ut, alternativt bytas packningar i. Kan bero på dåligt luftat bromssystem, dålig/dåliga bromsslangar, fastrostade bromsklossar. Har du ingen ABS har du broms på 3 hjul även om en krets "falerar". Det borde lysa en varningslampa i panelen med bromssymbol på. Kolla först i bromsvätskebehållaren om det finns gott om vätska så det inte är ett yttre läckage. Kolla sedan efter en "koppling/fördelning" för bromsrör som sitter en bit efter huvudcylindern. det brukat vara 2 st rör in (från huvudcylindern) och 4 eller fler rör ut. Där sitter en kontakt med en elsladd. Det är till varningslampan för bromskretsbortfall som tidigare ägare kan kopplat bort för den inte ska lysa
Nick3 skrev:Bromsbackarna ska nyligen vara bytta. Om bilen stått still ett tag är bromspedalen stenhård
Du har skivbromsar med bromsklossar på alla hjulen. är det bytt bromsbackar så är det "bara" för handbromsen och det har inget med fotbromsen att göra.
Fotbromsen är servoassisterad och det styrs av undertrycket i motorns insugningsrör. När motorn står still finns det inget undertryck (och servon funkar inte), men så fort motorn startas finns undertryck som hjälper till att "dra ner" pedalen, så det är helt som det ska.

Mvh
Lennart
#1027775
lennarte skrev:
Nick3 skrev: Har märkt att bromsen tar långt ner och att bromspedalen klickar till när den trycks tillräcklig långt ner. Bromsarna funkar mycket bra även fast dom tar långt ner.
Att det "klickar" när bromspedalen kommer ner en bit kan bero på att du "trampat igenom" första bromskretsen och kommit ner till andra. Detta beror förmodligen på inre läckage i huvudcylindern och den behöver då bytas ut, alternativt bytas packningar i. Kan bero på dåligt luftat bromssystem, dålig/dåliga bromsslangar, fastrostade bromsklossar. Har du ingen ABS har du broms på 3 hjul även om en krets "falerar". Det borde lysa en varningslampa i panelen med bromssymbol på. Kolla först i bromsvätskebehållaren om det finns gott om vätska så det inte är ett yttre läckage. Kolla sedan efter en "koppling/fördelning" för bromsrör som sitter en bit efter huvudcylindern. det brukat vara 2 st rör in (från huvudcylindern) och 4 eller fler rör ut. Där sitter en kontakt med en elsladd. Det är till varningslampan för bromskretsbortfall som tidigare ägare kan kopplat bort för den inte ska lysa
Nick3 skrev:Bromsbackarna ska nyligen vara bytta. Om bilen stått still ett tag är bromspedalen stenhård
Du har skivbromsar med bromsklossar på alla hjulen. är det bytt bromsbackar så är det "bara" för handbromsen och det har inget med fotbromsen att göra.
Fotbromsen är servoassisterad och det styrs av undertrycket i motorns insugningsrör. När motorn står still finns det inget undertryck (och servon funkar inte), men så fort motorn startas finns undertryck som hjälper till att "dra ner" pedalen, så det är helt som det ska.

Mvh
Lennart
Tack för svaret. Bilen har ABS. Varningslampan för ABS lyste härom dagen och abs:en slutade fungera. Det fungerade igen dagen efter när jag startade bilen, då lyste inte varningslampan längre och abs:en funkade. Den har funkat sedan dess.

Jag ska kolla upp det du skrev om huvudcylindern.
#1027885
Har du ABS kan det vara "vanskligt" om det krånglar med bromskretsarna. Då har du bara 2 hjul i varje krets, antingen fram eller bak. Har du bara broms på bakhjulen, är det inte lika lätt att "få stopp" som om det bara var framhjulen. Varje gång du startar motorn så gör datorn i ABS-en en genomgång att alla givare och "grejer" fungerar och är det något som felar så sätts ABS-en ur funktion och lampan tänds. Förmodligen är det någon glapp eller ärgat i något kontaktstycke. Händer det igen så börja med att "ta isär" och droppa lite olja i dom 2-poliga kontaktstyckena vid fjädertornen som går till ABS-givarna i framhjulen. Det är dock inte den lampan jag menade, utan en röd varningslampa med en bromssymbol. Kan vara samma som till vätskenivån i behållaren på huvudcylindern.

Mvh
Lennart
#1027894
lennarte skrev:Har du ABS kan det vara "vanskligt" om det krånglar med bromskretsarna. Då har du bara 2 hjul i varje krets, antingen fram eller bak. Har du bara broms på bakhjulen, är det inte lika lätt att "få stopp" som om det bara var framhjulen. Varje gång du startar motorn så gör datorn i ABS-en en genomgång att alla givare och "grejer" fungerar och är det något som felar så sätts ABS-en ur funktion och lampan tänds. Förmodligen är det någon glapp eller ärgat i något kontaktstycke. Händer det igen så börja med att "ta isär" och droppa lite olja i dom 2-poliga kontaktstyckena vid fjädertornen som går till ABS-givarna i framhjulen. Det är dock inte den lampan jag menade, utan en röd varningslampa med en bromssymbol. Kan vara samma som till vätskenivån i behållaren på huvudcylindern.

Mvh
Lennart
Okej, ska kolla på det.
Optimering

Någon som provat dieselkraft optimering p&a[…]

Du har helt rätt. Ha en trevlig helg. Tror v[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]

Värme i kupén laddhybrid

Värmaren är trasig, tur att jag har Sele[…]