Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av basse3
Hej!
Jag besiktade min bil för ett tag sedan och fick ombesiktning på "styrväxel kärvar".
Saken är att den inte har fungerat på två år då den läcker olja från någonstans.

Den har tidigare gått igenom utan att de anmärkt någonting på det, trodde det var okej att den inte funkar, men men...

Nu är det så att jag har köpt nya oljerör till styrväxeln, men tänkte att jag även byter hela styrväxeln då jag inte vet var läckan är.
Jag har en reservdelsbil hemma med samma sorts styrväxel (ZF) som jag börjat plocka ner.
Det gick jättebra fram till att jag skulle ha av de genomgående skruvar som sitter igenom själva styrväxeln och framvagnen.
Muttrarna som sitter bak på skruvarna gick att få av utan problem, men när själva den långa skruven ska ut så rör den sig inte en millimeter. Jag har provat med en massa rostlösare och har haft sönder några nycklar. En av skallarna är nu rundad.

Det jag undrar nu är om gängan på de långa skruvarna som håller styrväxeln, om de sitter gängade i framvagn och styrväxelns infästning eller om det bara är fastklämt med muttrarna (som jag ju fick av).
Är det som sistnämnt kan jag ju försöka banka ut skruvarna bakifrån men om de är gängade i framvagn och styrväxelns infästning så riskerar jag ju att förstöra bara.

Någon som vet? har lite bråttom nu, körförbud om en vecka... Mvh!
Senast redigerad av 1 basse3, redigerad totalt 0 gånger.
av basse3
sennahojx skrev:De sitter enbart med muttern, så det är bara att knacka ut dom.
Tack, precis det svaret jag ville ha! :P

Bonusfrågor, till dig eller någon annan:
1. Är det troligt att servopumpen gått sönder efter nästan två år utan olja?
2. Kan han ha menat nåt annat än att servon inte funkar när han skrev "kärvande styrväxel"?
3. Kopparpackningarna till banjokopplingarna, är de engångs? Eller kan jag återanvända när jag lossat slangarna? (Har inga nya)
4. Kan man få dit de nya oljerören utan att montera ner styrväxeln? De är himla krokiga ju, fick inte av de gamla utan att såga itu de.

Många frågor jag vet, men den som inte vågar fråga.... :D
av sennahojx
1. Är det troligt att servopumpen gått sönder efter nästan två år utan olja?
Om remmen är avtagen så pumpen stått stilla bör det inte vara några problem.

2. Kan han ha menat nåt annat än att servon inte funkar när han skrev "kärvande styrväxel"?
Borde inte vara något annat. En bil med bortkopplad servostyrning är trögare att styra än en bil med original muskelservo, på grund av utväxlingen i styrväxeln.

3. Kopparpackningarna till banjokopplingarna, är de engångs? Eller kan jag återanvända när jag lossat slangarna? (Har inga nya)
Ja, Nej, Kanske. Du kan ha otur att det läcker och det kan funka väldigt bra. Montera brickan åt samma håll som den satt så bör det fungera. Kolla noga på brickan så ser du vilken sida som skall vara mot skruven. På sidan mot skruven brukar det vara en upphöjning på ytterkanten av brickan.

4. Kan man få dit de nya oljerören utan att montera ner styrväxeln? De är himla krokiga ju, fick inte av de gamla utan att såga itu de.
Vet inte :( Men hade du inte redan loss styrväxeln?
av basse3
sennahojx skrev:4. Kan man få dit de nya oljerören utan att montera ner styrväxeln? De är himla krokiga ju, fick inte av de gamla utan att såga itu de.
Vet inte :( Men hade du inte redan loss styrväxeln?
Nja, först började försöka montera ner styrväxeln på reservbilen, fick av styrleder, rattstång och banjokopplingarna och skulle ta de skruvar som håller styrväxeln på plats till sist. Men det var de jag inte fick bort.

Nu ikväll tänkte jag att; skit samma, jag provar att montera de nya oljerören på min bruksbil istället för att byta hela styrväxeln, se om det räcker tänkte jag.
Det kora röret var inga problem att få dit, men det långa gick inte hur jag än vred och vände på det.
Då tänkte jag att jag får försöka montera ner även denna styrväxeln trots allt, för att få dit röret.
Sagt och gjort, denna gången började jag med de skruvarna jag inte fick bort på den andra bilen.

Denna gången blev det ännu värre. Ena muttern lossnade fint, men den andra satt som berget och blev rundad. Så nu kan jag inte ens banka ur den?!

Enda alternativet jag ser är att ha ner framvagnsbalken?

Tacksam för förslag.
av NilsO
basse3 skrev: 3. Kopparpackningarna till banjokopplingarna, är de engångs? Eller kan jag återanvända när jag lossat slangarna? (Har inga nya)
De är engångs. Man kan väl iofs återanvända dem om man glödgar och putsar till dem. T ex Biltema har en sortimentask som också är bra när man byter bränslefilter etc.
av CGA
Varit i samma situation , i mitt fall så borrade jag bort bultskallen. Går smidigt om man börjar med ett mindre borr och har riktigt skarpa borr
av basse3
CGA skrev:Varit i samma situation , i mitt fall så borrade jag bort bultskallen. Går smidigt om man börjar med ett mindre borr och har riktigt skarpa borr
Har nu fått bort skruvarna från bruksbilen, fick till slut av den andra muttern på når mirakulöst sätt :D . Fick sedan värma försiktigt med gasolbrännaren och sen banka ordentligt bakifrån.

Nu återstår bara att få av skruvarna från reservdelsbilen!
av ultra
Har en 740 90årsmodell.tänkte prova att byta styrväxel för min läcker vid en dammask.passar alla från 740 90årsmodell eller finns det flera olika????
av basse3
UPPADETRING: jag fick idag av styrväxeln från reservdelsbilen! Så om inget jävlas med att få av styrstag eller så på bruksbilen så ska det nog gå bra.

Några nya frågor dock:
1. För att få loss skruvarna var jag tvungen att värma ganska mycket med gasolbrännare. Det jag inte tänkte på var att jag kanske skadade packningarna inuti styrväxeln. Kan jag anta att den höll? Kan jag testa det på nåt sätt?

2. För att få av en av nipplarna på de gamla oljerören var jag tvungen att ta fram vågform för att kunna få dit en hylsa. Hur orolig ska jag föra för eventuella metallspån som tagit sig in?

3. Kollade efter en begagnad styrväxel ifall jag skulle förstört den andra. Då såg jag att någon kommenterat sin styrväxel "lilla anslutningen överst". Jag trodde att det gällde annat fabrikat än ZF? Kan man göra någonting åt ifall man har omvända anslutningar? Typ adaptrar.

4. När jag skruvade fast de nya oljerören märkte jag att "mutterhuvudet" inte gick ändan i botten på styrväxeln. Inte på någon av anslutningarna.
Ska det vara så? Vill ju inte dra för hårt IOM att set är alu vs stål vi snackar om.
ultra skrev:Har en 740 90årsmodell.tänkte prova att byta styrväxel för min läcker vid en dammask.passar alla från 740 90årsmodell eller finns det flera olika????
Tror det är olika även på 90:orna. Men många av de jag sett från 90 och framåt är ZF.
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]