Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av sylanaa
Hej, jag har en bmw e36 325 med en volvo b230FB motor i (ja en volvomotor i en bmw :oops: ) för några veckor sedan så slutade startmotorn fungera vid några tillfällen och jag fick rulla igång den mycket. Jag trodde det var dålig kontakt till starmotorn då jag haft detta problem förr, så jag rengjorde kontakterna till startmotorn och bilen hoppade igång.
två dagar gick så jag stod utanför tandläkaren med en bil som inte startade igen, dock inte startmotorn denna gång då motorn gick runt på starten men jag hörde att soppapumpen inte gick igång (bara en soppa pump i tanken) så jag trodde glapp i någon kabelhärva igen och skakade i lite i kablarna runt säkringsboxen och vred på nyckel ett par gånger och den gick som en klocka i 2 dagar till.
Nu är den dock stendöd.
jag får inte el till soppapumpen, säkringen till pumpen eller pumpreläet. jag får inte gnista i tändstiften. mina gissningar är någon av databoxarna (som är från volvo) eller att tändningslåset har något glapp i sig. innan jag börjar byta databoxar så vill jag gärna ha lite tips på om det vinns andra förklaringar till problemet.

Tack på förhand, mvh martin
Användarvisningsbild
av lennarte
Volvo motor i en BMW....... ja jag säger då det :lol: Tvärt om har jag hört talas om men inte detta. Till saken, om inte svänghjulsgivaren fungerar så blir det varken gnista eller ström till pumpen. Den givaren känner av att motorn går runt och får boxarna ingen signal från den, så startar dom inte. Givaren sitter mellan motor och växellåda under grenröret ungefär. Det kan räcka att den är smutsig av något

Mvh
Lennart

PS. Det är en A-traktor, eller?? ?:-/
av sylanaa
Ja du har rätt i att det är en a-traktor :lol: nää lite surt med volvo motor i en bmw men å andra sidan är det hyfsat lättmekat och billiga delar. varför de sitter en volvomotor i är för att det var en mekaniker på volvo som importerade bilen med trasig motor och han byggde sedan om den till A-traktor

Jag har också gått i samma tankebanor som du beskriver men skulle jag inte få någon el till reläet eller säkring ifall bara svänghjulsgivaren var glapp/trasig?

är inte el "ordningen" Batteri --> tändlås --> säkring --> relä --> elboxar , i grova drag.

därför har jag inte kollat den än, dock värt att kolla upp ifall det är som du säger.

mvh martin
av sylanaa
Pumpen startar inte ens när jag har nyckeln i läge 2, man ska ju höra hur den går någon sekund.
den skulle gå igång ifall det var vevaxelgivaren som hade kastat in handduken
Användarvisningsbild
av lennarte
sylanaa skrev:Pumpen startar inte ens när jag har nyckeln i läge 2
Det är lite olika på Volvo om pumpen ska gå eller inte, men bränslepump reläet ska ha ström på anslutning 30 direkt från batteriet. Sedan jordas reläet i bränsleboxen om det kommer signal från svänghjulsgivaren att motorn går runt, i stora drag. Du kan "tjuvkoppla" pumpen om du tar bort reläet och "sticker i" en kabel mellan kabelsko 30 och kabelsko 87/2 i kontaktstycket. siffrorna står i botten på reläet. Då ska pumpen gå. Detta är ju under förutsättning att det är Volvo elsystem.

Mvh
Lennart
av sylanaa
Tack för alla svar lennart!
Det är de som är de svåra, det är en hybrid mellan Volvo och bmw system. att bränslepumps reläet är trasigt har jag uteslutit då jag hade ett nytt och testade det, men det konstiga är att jag inte ens får el till reläet. kollar just nu ifall tändlåset är trasigt men ser inget i skrivande stund.
har också en lite långsökt teori att batteriet kan vara dåligt, måste ändå byta då jag kör med ett för stort batteri för batteriboxen och ska testa ifall det är ett sånt enkelt problem. kan det vara så att mina problem har kommit från dålig spänning i batteriet? eller är jag ute o cyklar.

mvh martin
Användarvisningsbild
av lennarte
Har du kollat med provlampa eller multimeter att du inte har ström på kabelsko 30 på bränslerelät? Där ska vara ström utan att tändningen är på. Både BMW ock Volvo använder Bosch inspruting, så det kan ju vara samma grejer i bilen även om det är BMW grejer.

Mvh
Lennart
av sylanaa
hej, väldigt tacksam för svar igen! :D
Nej jag har inte ström på kabelsko 30 på bränslereläet, och på säkringen till bränslepumpen som är BMW e36 säkring nr 18 är det heller inte ström.
Bosch insprutning är det så det är säkert som du säger.
går kabelsko 30 direkt från batteriet? och ifall så kan jag dra en ny sådan eller se ifall det är brott någonstans. eller går den via några boxar eller liknande?

mvh martin
Användarvisningsbild
av lennarte
På 7/900 är det batteriström direkt från en plint i säkrings/relä hållaren under askfatet. Hur det är på BMW vet jag faktiskt inte. När man sätter i en Volvo motor till något annat kan man använda elsystemet till motorn från en Volvo 240 med en B230 motor. Dom har ett separat elsystem för motorn separerat från övrig el. På 7/900 modellerna är det integrerat i övrig el. 240 har (p.g.a platsbrist) kvar fördelaren fram på motorblocket, medan 7/900 har fördelaren bak på topplocket. På så vis är det lätt att se om det är en motor från en 240.

Mvh
Lennart

Men nu fick jag i alla fall några sidor att […]

Motorn tappar kraft och dör.

Ja det är lite konstigt det där med kon[…]

Där är något som är tokeri p&[…]

Dagens bilar (oavsett framdriftsteknik) är al[…]