Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Mb18s
Tänkte montera bensinvärmare i min 940 turbo -97. Har läst lite olika trådar om det, men mycket verkar rätt rörigt. Tänkte göra detta som ett projekt som även andra kan ha nytta av, men har fortfarande lite frågor och funderingar som jag hoppas vi kan hjälpas åt att lösa tillsammans. :)

Den aktuella värmaren i detta projektet blir Volvos "flygplansmotor"/"termos" 091B som sitter i 240, 740, 940, s90, v70 osv

Upplägget blir väl följande:
- Demontering av värmare och komponenter
- Provkörning av värmaren löst på arbetsbänken
- montering av värmaren i bilen

Samt projekt nr 2, montera fjärrstyrd start!

Dom komponenterna som jag behöver behöver antar jag är följande:
- Värmarenhet med monteringsskena samt bränsleanslutningen
- Avgassystem/flex rör till avgaserna
- Vattenledningar med t-kors
- Styrbox samt fästkonsoll
- Vattenpump och upphängningen
- Bränslepumpen med upphängning
- Tidur
- Kabelhärvor, finns 2st? 1 i motorrum och en som går in i bilen?
- Lite fästkonsoller för slangar m.m.

Värmaren fungerar så att den värmer upp vattnet i bilens kylarsystem, vilket cirkuleras runt med hjälp av en vattenpump. Värmaren går på bensin som bränslepumpen pumpar fram från bilens tank. För att förbränna bränslet vid start används ett glödstift i brännaren samt att en flamvakt som kontrollerar att brännaren har tänt. Allt detta sköts av en styrbox. Det sitter även 2 termostater för drift och säkerhet. Funktionen på pumparna kan man testa genom att stoppa spänning på dom. Bränslepumpen ska bara göra ett klick, inte gå hela tiden när man sätter spänning på den. Glödstiftet ska bli varmt och den får spänning på sig. Flamvakten ska ge ett värde på omkring 1000 ohm ifall den utsätts för ljus från ett normalt lysrör. Termostaterna ska vara "kortslutna" vid normalt läge.

Tiduret bestämmer när brännaren ska starta och inte. Den har som jag förstått det en 3 polig kontakt. När den gröna kabeln kopplas till + så startar brännaren.

För att få ut värmen i kupén så måste bilens kupéfläkt starta, därför finns det en orange kabel intill den 3 poliga kontakten till tiduret. (finns även en svart som inte används). Denna kabel behöver på något sätt anslutas till systemet för kupefläkten så den går på låg hastighet.

Har ECC/"AC med gradtal" på min 940. På baksidan av ECC panelen finns det en kontakt, kabeln till fläktstyrningen ska kopplas inte där på stift 5. Detta är inte förberett utan man kan köpa ett löst stift hos volvo och stoppa in i kontakten.
Termosen sitter original intill grenröret på sugmotorerna. På turbon ska det gå att montera den vid generatorn istället.

Kommer fylla på med mer info allt eftersom. Kom gärna med kommentarer, idéer och förslag :D

Frågor som jag ersatt med svar i detta inlägget är:
Hur kopplar man in fläktstyrning på ECC?
Vart monterar man värmaren på bilar med Turbo?
Senast redigerad av 2 Mb18s, redigerad totalt 0 gång.
Ett intressant projekt som jag kommer att följa.
En kommentar: Du vet väl att om cirkulationspumpen är trasig, så är det billigare att köpa en identisk i fritidsbåthandeln i stället för på Volvo?
I min 245 -92 hade jag en termostat också till min 091B. Jag har läst instruktioner där den nämns och det uppges också att den skall sitta under passagerarstolen. Den skall bryta när det är ungefär
22°C i kupén. Det finns debattörer här på forumet som säger att den inte finns. Jag kan säga så här: Jag har som sagt läst i instruktioner om termostaten. Jag har också märkt av dess funktion. Men jag har inte sett den. Eftersom jag märkte att den fanns och arbetade som utlovat fanns det ingen anledning för mig att kontrollera det. Och när man tänker efter så blir det logiskt att bryta när det är lagom varmt. Det sparar ju både batteri och bränsle. Jag har inte sett något kopplingsschema, men jag antar att inkopplingen på kupéfläkten går över något relä. Eventuellt kan relät finnas i styrboxen för värmaren? Någonstans finns det i alla fall. Om du köper en begagnad och urmonterad ur en bil så gå igenom allt så att alla tillbehör och utrustning finns med. Jag har sett bilder från bilskrotarna här på internet där dom bara vill sälja en värmare enbart. Dessutom med avklippta kablar! Hoppas den bilskrotaren inte blev så gammal i branschen.
Jag vet att värmaren har sålts med monteringssatser till andra bilfabrikat. Men jag känner också till en händig person som har monterat den i en så (i sammanhanget) udda bil som en Nissan Micra. Det måste betyda att A: Det är inte oöverstigligt att få det till att fungera. B: Det är en så genomtänkt konstruktion att den är flexibel trots sin ringa storlek. C: Det var synd att hela konceptet såldes ut till Ebersprächer. (Nu vet jag att den levde delvis vidare i någon av deras produkter, men den hade gärna fått leva vidare här i landet. Hela Volvo Flygmotor har sålts ut, men man tycker att dom borde låta värmaren stanna i landet)
Det finns fyra olika tidur, tror jag. Det är möjligt att dom är bundna till olika årsmodeller eller t.o.m till olika modellvarianter. Kolla upp detta så att du får ett som fungerar som det är tänkt i din 940 -97.

Här är cirkulationspumpen i original, CM 10: http://global.johnson-pump.com/JPMarine ... df#page=26
Och här är den i båtbranschen: http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=8900 Det finns en handfull affärskedjor i landet för båttillbehör. Dom bevakar varandra och har jämförbara priser.
Här ser man priset i dollar, jag hittar den inte hos Svenska Volvohandlare: http://www.volvopartswebstore.com/produ ... 14779.html men priset är överförbart.
Ett tips: Använd webbsidan som monteringsanvisning. Du har en sprängskiss där.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Jag har inga kommentarer till din uppgift, men du ser dels priset på den internationella marknaden, och jag har egen erfarenhet. Min pump gick sönder och jag beställde en ny. Detta är flera år sedan, på nittiotalet nånting. Jag fick betala runt 3000 kr. (Bytte själv. Jag har den gamla trasiga kvar här i något skåp) Strax därefter påpekade en bekant att det var billigare i båthandeln. Jag var själv båtägare vid denna tiden och hade då och då ärende till båthandeln. Dessutom besökte jag gärna båtmässorna. Hade jag bara bläddrat i mina båthandelskataloger så hade jag säkert upptäckt detta i tid.
Det är nog förgrämelsen över detta som har gjort att jag har sparat på den gamla? Men jag har följt detta genom åren. Därför kan jag stå på min åsikt.

Är du säker på att vi pratar om samma produkt? Volvos detaljnummer 3714779.
Nä det är säkert inte samma produkt då det är olika årsmodeller och olika bilar.

Tänkte att det kanske inte skiljer så mycke i pris mellan dom olika pumparna men jag kanske har fel

Men jag tycker 2400 är ett ganska ok pris för pumpen och arbete även om det inte verkar vara jättesvårt att byta
Billigaste jag hittat för vattenpumpen är på skruvat.
http://www.skruvat.se/batdelar/Centrifu ... 31299.aspx

Stift nummer 5 bakpå eccn är det som används till värmare, fläkten startar på 1.5 värmen på max och luften mot rutan. Är inte förberett med sladd i kontaktstycket men finns en sladdstump med stift att köpa på volvo..

Enda bilden jag hittat på en turbo med värmare så satt den monterad stående på kylfläktkåpan .
Termostaten tror jag är inbyggd i de dyrare tiduren och har du sen ett typ 4 (brukar sitta i 850 och har en LCD display) så finns det en förberedd ingång för fjärrstart.

Jag gav 1290kr för en ny johnson CM10 cirkpump till min värmare
Den berömda termostaten ser ut så här! Edit: fel fel fel av mig, får ut o gräva lite djupare i högen.
https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/hph ... e=5501FCAC

Sladden till inkoppling i ecc ser ut så här, kan om jag kommer ihåg kolla artikel nummer nästa gång jag är på jobbet, tidigast 20/1 -15
Bild
Senast redigerad av 1 DandanRacing, redigerad totalt 0 gånger.

Vid vilket miltal brukar man få byta skivor?[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vo[…]

Bensinpriser v2

Nån som minns vad bensin kostade på[…]

Nja det är något med kopplingen så[…]