Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av hawkeye6540
Hej.

I samband med byte av topplockspackning och renovering av topplock upptäckte jag när jag tog ur mina hydrauliska ventillyftare att två av dom fastnat i övre läget d.v.s. bildligt talat, själva innanmätet var upptryckt i själva lyftarhöljet. Vad tyder detta på? Kärvar dom så pass att man bör byta dom eller vad gör man?
Användarvisningsbild
av lennarte
hawkeye6540 skrev:Hej.I samband med byte av topplockspackning och renovering av topplock upptäckte jag när jag tog ur mina hydrauliska ventillyftare att två av dom fastnat i övre läget d.v.s. bildligt talat, själva innanmätet var upptryckt i själva lyftarhöljet. Vad tyder detta på? Kärvar dom så pass att man bör byta dom eller vad gör man?
Har inte varit så "involverad" i min 16V motor än, men jobbat en del med andra motorer men hydrauliska lyftare (bl.a Opel). Rent generellt så kärvar dom brukar det gå att fixa genom blötläggning (diesel, avfettning). Den måste ha "knackat" i ventilerna, eller?. På B234F motorn finns (på Volvo) en sats med alla lyftarna till bra pris (har läst i en annan tråd).
Frugans Passat (1,8T 20V) koksade igen så oljetrycket försvann (Longlife Helsyntet olja :twisted: ) Hade "bara" nere oljesumpen, bytte silen till oljepumpen och gjorde rent i motorn underifrån. Där köpte jag Wynn's Hydraulic Valve Lifter Concentrate när jag "fått ihop motorn (den "knackade" ordentligt) men jag plockade jag inte isär topplocket. Det tog en knapp timme på tomgång innan alla lyftare tystnat. Det jag menar är att det är säkert inga problem med lyftarna om du får isär dom, felet är säkert "bara" gammal olja som "bekat" ihop.

Mvh
Lennart
av hawkeye6540
lennarte skrev:
hawkeye6540 skrev:Hej.I samband med byte av topplockspackning och renovering av topplock upptäckte jag när jag tog ur mina hydrauliska ventillyftare att två av dom fastnat i övre läget d.v.s. bildligt talat, själva innanmätet var upptryckt i själva lyftarhöljet. Vad tyder detta på? Kärvar dom så pass att man bör byta dom eller vad gör man?
Har inte varit så "involverad" i min 16V motor än, men jobbat en del med andra motorer men hydrauliska lyftare (bl.a Opel). Rent generellt så kärvar dom brukar det gå att fixa genom blötläggning (diesel, avfettning). Den måste ha "knackat" i ventilerna, eller?. På B234F motorn finns (på Volvo) en sats med alla lyftarna till bra pris (har läst i en annan tråd).
Frugans Passat (1,8T 20V) koksade igen så oljetrycket försvann (Longlife Helsyntet olja :twisted: ) Hade "bara" nere oljesumpen, bytte silen till oljepumpen och gjorde rent i motorn underifrån. Där köpte jag Wynn's Hydraulic Valve Lifter Concentrate när jag "fått ihop motorn (den "knackade" ordentligt) men jag plockade jag inte isär topplocket. Det tog en knapp timme på tomgång innan alla lyftare tystnat. Det jag menar är att det är säkert inga problem med lyftarna om du får isär dom, felet är säkert "bara" gammal olja som "bekat" ihop.

Mvh
Lennart

Ja visst har den knackat som bara tusan när den stått ett tag. Har haft denna som vinterbil och när jag tagit ut den på hösten har det låtit förj-vligt- som en kulpspruta under huven ??:-/

Sen i våras konstaterades (i samråd med en volvomek) att topplockspackningen var slut. Har därför haft i sär den, haft toppen hos en topplocksverkstad för helrenovering inkl. miraslipning etc. i april och nu håller jag på skruva tillbaka alltihopa. Arbetet innefattar även byte av tätning packbox och o-ring till oljepumpen, oljepumpens bult, byte av kamaxeltätningar, byte främre vevaxeltätning (inte gjort ännu då jag inte vet hur jag ska få lös remskivan (H) ), byte kamrem, vattenpump och motorvärmare som satt bakom grenröret och hade smält (kanske inte så konstigt på 26 år :D ). Slutsatsen kring ventillyftarna blir nog att det får bli 16 nya x 161 kr st, eftersom dom aldrig bytts. Lika bra att löpa linan ut när man väl lagt ner så mycket jobb
Användarvisningsbild
av lennarte
hawkeye6540 skrev:haft toppen hos en topplocksverkstad för helrenovering inkl. miraslipning etc
Då kanske det hade varit värt dom pengarna för nya hydrauliska tryckare också.
NilsO skrev:Enklast är specialverktyget 9995284,
Blev lite fundersam, det ser inte riktigt likadant ut på 16V motorn. Det kanske passar ändå, men fick denna text när jag "provbeställde"
ATTENTION: This part DOES NOT FIT to your selected car model: Volvo 740 (1989) 4-Doors B234F M46

Jag brukar göra så här, mutterdragare först. Går inte det, 4-ans växel, handbroms dragen + e.v en medhjälpare (som trampar på bromsen). ett hyfsat långt draghandtag. Går inte det heller, dra runt motorn med handtaget till hylsan tills handtaget ligger mot ramen. "Dutta till" med startmotorn, observera motorns rotationsriktning innan. Den brukar lossna direkt då. Var försiktig bara.
Tänk på det lilla remhjulet till kamremmen, det styrs av ett stift från remhjulet till balansremmen. Det är ganska lätt att få fel. Det satt fel på min (c:a en halv kugg) så det var delvis gjort ett nytt hål i aluminiumet och jag misstänker att det var därför min remskiva hade lossnat i vulkningen (obalans, vibrationer) Fick sätta upp hjulet i en fräs och fräsa upp hålet där det skulle vara.
hawkeye6540 skrev:motorvärmare som satt bakom grenröret och hade smält (kanske inte så konstigt på 26 år :D ).
Jag har förlängt värmeskyddsplåten så den går ner mellan grenröret och motorvärmaren, + har "lindat" en tunn plåt runt kopplingen till motorvärmaren för extra skydd och minska belastningen vi vibrationer. Sitter men en slangklamma, min smälte också.... :roll:

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av NilsO
Enligt Volvos verkstadsbok till B234F är det det verktyget man ska använda. Men jag har inte provat det själv på B234F, så borde nog låta det vara osagt. Specialverktyget är det smidigaste sättet – givet att det passar :)
Användarvisningsbild
av lennarte
NilsO skrev:Enligt Volvos verkstadsbok till B234F är det det verktyget man ska använda. Men jag har inte provat det själv på B234F, så borde nog låta det vara osagt. Specialverktyget är det smidigaste sättet – givet att det passar :)
Då passar det säkert, Det är ju mindre farligt att använda är det jag beskriver. I länken står det "bara" B200 och 230 därför "reagerar" den kanske för jag skrev ju B234.

Mvh
Lennart
av hawkeye6540
lennarte skrev:
hawkeye6540 skrev:haft toppen hos en topplocksverkstad för helrenovering inkl. miraslipning etc
Då kanske det hade varit värt dom pengarna för nya hydrauliska tryckare också.
NilsO skrev:Enklast är specialverktyget 9995284,
Blev lite fundersam, det ser inte riktigt likadant ut på 16V motorn. Det kanske passar ändå, men fick denna text när jag "provbeställde"
ATTENTION: This part DOES NOT FIT to your selected car model: Volvo 740 (1989) 4-Doors B234F M46

Jag brukar göra så här, mutterdragare först. Går inte det, 4-ans växel, handbroms dragen + e.v en medhjälpare (som trampar på bromsen). ett hyfsat långt draghandtag. Går inte det heller, dra runt motorn med handtaget till hylsan tills handtaget ligger mot ramen. "Dutta till" med startmotorn, observera motorns rotationsriktning innan. Den brukar lossna direkt då. Var försiktig bara.
Tänk på det lilla remhjulet till kamremmen, det styrs av ett stift från remhjulet till balansremmen. Det är ganska lätt att få fel. Det satt fel på min (c:a en halv kugg) så det var delvis gjort ett nytt hål i aluminiumet och jag misstänker att det var därför min remskiva hade lossnat i vulkningen (obalans, vibrationer) Fick sätta upp hjulet i en fräs och fräsa upp hålet där det skulle vara.
hawkeye6540 skrev:motorvärmare som satt bakom grenröret och hade smält (kanske inte så konstigt på 26 år :D ).
Jag har förlängt värmeskyddsplåten så den går ner mellan grenröret och motorvärmaren, + har "lindat" en tunn plåt runt kopplingen till motorvärmaren för extra skydd och minska belastningen vi vibrationer. Sitter men en slangklamma, min smälte också.... :roll:

Mvh
Lennart
Ok, ja det är ju en variant förstås.
Men när jag skaffade den nya motorvärmarsatsen så skulle den enligt Defa´s beskrivning sitta i det främre frostpluggshålet så jag gjorde så att jag skaffade en ny plugg till det gamla hålet och slog i och sedan satte jag elementet i det främre hålet istället.

Mvh Håkan
av hawkeye6540
Blev att jag anskaffade specialverktyget. Funkade fint :D .
Nästa fråga är då hur man monterar den främre vevaxeltätningen på enklaste sätt utan specialverktyget. Någon som gjort det?
Är inne på att ta en rör bit med en stor bricka bakom och försiktigt trycka in packboxen på plats genom att gänga in bulten till remskivan mot röret. :???:
Senast redigerad av 1 hawkeye6540, redigerad totalt 0 gånger.
Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder s[…]

GUIDE: Byte centrallåsmotor

Tack för en bra guide, var inga stora bekymme[…]

Stefans 968

I detta fallet är det faktiskt solenoiden som[…]

Volvo car UX

Det skickas ju ut i batcher och det är ju int[…]