Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jobocken
Har ringt två skrotar som påstår att det endast är årsmodell -91 som passar. Borde väl finnas flera eller kanske nån 740 eller 240 som har samma.
B230fb har jag och huvudpumpen sitter under bilen.
Har hittat bilder från bl.a 940 -93 med samma motor och den ser likadan ut på bilden.
av NilsO
Det beror lite på vad man menar med "passar" :)

Alla armaturer från 940 med 60-literstank kommer att passa i tanken. Då får du också rätt nivågivare (tankmätaren kommer att fungera) och förpump. Det som kan skilja är anslutningarna ovanpå, men det kan du ju kolla innan du köper, eller göra lite ändringar i din bil så att det passar med den nya armaturen. Jag tror 75-literstanken kom årsmodell -94?

Ingen armatur från 740 kommer fungera utan modifikationer. De passar nog rent fysiskt, men armaturer från 740 91–92 har annan bränslepump, och tidigare årsmodeller har annan nivågivare som inte funkar med 940:ns tankmätare. Vad gäller 240 vet jag inte.
av jobocken
Har sett flera som har samma anslutningar bl.a den från -93 med Fb-motor. Även Fd verkar ha samma anslutningar.
Men de på skroten får upp att det bara är -91or som passar men de vet inte varför.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Du kan använda armaturen från både 940 75l och 960. Jag själv har en 60l tank, 960 -97 instrument och armatur från en 960 -95. Enda saken är att mätaren blir lite skum, fullt är fullt, halv tank är halv tank och tomt är tomt. Dock går det fort mellan dessa lägen (5-10 mil från fullt till halv t ex) men sen ligger den kvar på halv länge istället. Har att göra med att tankdrsignen ser olika ut.
av sennahojx
Det som kan ställa till problem är tankmätaren och pumpen. Jag har dock inte koll på vilka årsmodeller som har vilken.

Tankmätaren: Armatur för 60liters-tank i 75liters kan visa lite fel mängd bensin, tror dock den når ner till botten av tanken (kan någon bekräfta detta?). Ett annat problem som kan uppstå är att tankmätaren visar fullt vid tom tank och tvärt om, men det går ju flytta på vart kablarna går på motstånden i armaturen, lödkolv är att föredra.

Pumpen: Om du skulle få en armatur för en bil med endast pump i tanken och din bil har en förpump plus en huvudpump kan detta ställa till det, då du får två pumpar som ger ca 4bar, detta blir för mycket. Jag gjorde detta misstaget på min bil och där gick BTR:en åt skogen.

Angående slanganslutningar går det ju att skarva och förlänga om det inte skulle passa perfekt, fick göra så på min bil.
Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Kolla så egr röret inte är sprucke[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]

P062D11

Hejsan, Har följande felcode på min V[…]