Eftersom du skriver i 700 och 900-forumet utgår jag ifrån att du funderar på att konvertera din motor?
Vi börjar så här: Dom rödblockmotorerna är robusta näst intill evighet. Det finns inte bara det här forumet utan även t.ex
http://www.etanol.nu Där finns massor av erfarenhet och kunskap. Även länkar som kan vara bra att veta om.
I princip finns det fyra olika konverteringsmetoder: 1. En extra bränsletrycksregulator som höjer insprutningstrycket. Det ger mer bränsle. 2. Större spridare. Ger också mer bränsle. Dom här båda metoderna är kanske enkla, men samtidigt lite "grovkorniga" och ses nästan som lite "ute" i dagens läge. Dom har t.ex ingen köldstartanordning. Det går i och för sig att fixa relativt enkelt om man är lite händig. Det går att ställa om bränsletrycksregulatorn om man skull tvingas köra på bensin i något läge. Men det är inget man "lätt fixar till".
Nästa metod, nr 3. Är en så kallad Piggyback. En liten elektronisk dosa som förlänger spridarpulsen så att det kommer mer bränsle. Det finns ett trettiotal sådana dosor att välja på. Dom flesta har någon form av köldstartanorning. Dom är ofta lätta att montera. På YouTube finns filmer där både barn och blondiner monterar en Piggyback. Flera av dom har en omkopplare där man lätt, ofta från förarplatsen, kan koppla om i det fallet att man behöver köra på bensin eller kanske blandtankat.
Metod nr 4. Är det ultimata. Man mappar om styrdatorn. Detta är omständigt och dyrt, men förmodligen det bästa. Om man inte är
avancerat datakunnig så överlåter man detta till dom som kan det.
Sedan kan man ju naturligtvis kombinera ett par av dom här metoderna. En viktig faktor i alla fyra metoderna är att luftförvärmningen till motorn fungerar. Etanol vill ha några tiotal mera värmegrader än bensin för att förbrännas fullständigt. Det blir bättre bränsleekonomi helt enkelt. Av detta förstår man också att öppna sportluftfilter är ingen lyckad kombination med etanol. Se till att den luftförvärmningen som fanns från början fungerar som det var tänkt.
Jag körde blandtankat ca 30% etanol i min 245 -92 i mer än 5000 mil. Den överlät jag sedan på en bekant. Han körde bilen ytterligare 3000 mil på samma blandning. Det var rosten som tog den bilen. Den såldes som reservdelsbil och många delar torde vara i bruk än i dag. Så din motor är "som gjord för en bra garagekonvertering". Erfarenhetsmässigt vågar jag säga att om bilen är i god kondition nu så kommer den att leva vidare som etanolbil i flera år under förutsättning att du gör en konvertering som följer dom råd och tips som ges på t.ex
http://www.etanol.nu
Jag nämnde min erfarenhet här. Jag är långt ifrån någon "värsting" på området. Det finns dom som har kört mycket längre och under många år med etanol. Numera kör jag en V70 2.0F -08. Alltså en fabrikstillverkad etanolbil, en FFV. Den kör jag alltid på E85.
Mer än 99% av allt det negativa som sägs av andra är skrönor, ogrundade rykten, falska påhitt, kvällstidningsjournalistik etc. etc, av någon som hade en jobbarkompis, svågers, sambos kusins morsas bror som fick väldiga problem när han åkte i en etanolbil.
Vi som åker dagligen i etanolbilar har inte så mycket att klaga på. I alla fall knappast något bränslerelaterat.