Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av sennahojx
Hej!

Jag har en Volvo 745 GL från 1990. B230f och LH2.4

När jag vrider på nyckeln till läge två snurrar ingen utav bränslepumparna. Den startar och och går helt OK, men jag tycker att den är lite trögstartad, ibland mer ibland mindre. Pappa har en Volvo 945 s2,3 från 1996, och där går bränslepumpen (har bara en i tanken) ett par sekunder när man vrider på tändningen, varefter bilen startar direkt (när man vrider på nyckeln). Jag har försökt att googla om även mina pumpar ska gå på tändningen eller bara när motorn snurrar, men utan någon vidare framgång. Om jag kör lite på starten och sedan släpper så fortsätter pumpen att gå ett par sekunder. Därefter startar bilen direkt när jag vrider på nyckeln igen.

Jag har lött och testat bränslepump-reläet och det fungerar som det ska, när jag vrider på tändningen kan jag höra och känna att det klickar i reläet, så det bör inte vara reläet. Har även provat med två andra fungerande, men ingen skillnad.

Är det helt enkelt så att mina pumpar inte skall snurra på tändning? Då är det kanske pumpen som behöver bytas? Den gick ett tag utan förpump så det kan ju ha slitit på den.

MVH: Johannes
Senast redigerad av 1 sennahojx, redigerad totalt 0 gånger.
Du skall kunna höra tankpumpen surra när du vrider nyckeln till tändläge.

Mvh GK
Inte ett ljud från någon utav pumparna utan att motorn är igång. När bilen är igång går båda pumparna som dom ska.

Kan tillägga att reläet slår till när jag vrider nyckeln till läge II, men det slår inte ifrån igen. På 940:in sluter reläet och efter ett par sekunder öppnar det igen så att pumpen stannar efter att den byggt upp tryck. Visserligen är det inte samma bil, men jag tycker det borde vara samma.

av NilsO
Tror faktiskt det varierar mellan olika bränsleboxar. Skriver "tror" för det är inget jag läst i Volvos dokumentation, men det verkar vara så.

Reläet på årsmodell -91 (men inte på alla 940!) är ju dubbelt. Ena halvan är till bränslesystemet i stort, och den slår alltid till när man slår på tändningen. Andra halvan är till pumparna. Hör du inte reläet slå från, så är det nog så att pumpen inte ska gå när man slår på tändningen på din bil.

På 940 med bara en pump i tanken (och även på 740 91–92 som även de bara har en pump i tanken) går alltid pumpen när man vrider på nyckeln, och man hör reläet slå ifrån efter någon sekund. Men så är det inte på alla tidigare årsmodeller.

Du kan kolla när det finns spänning på säkring 11. Pumparna går på den.
Användarvisningsbild
av lennarte
NilsO skrev: Tror faktiskt det varierar mellan olika bränsleboxar. Skriver "tror" för det är inget jag läst i Volvos dokumentation, men det verkar vara så.
Jag har samma "fenomen" på min B234F och sökt efter information både "här och där". Jag har "lusläst" både Haynes på nätet och den jag köpte på Lafri. Det enda jag kan hitta är i början i stycket om insprutning står att båda pumparna ska gå i c:a 3 sekunder. Ingenstans har jag hittat vad som styr det. Strömmen går ju direkt från batteriet genom bränslereläet till pumparna men det går flera kablar mellan styrboxen och bränslereläet så sitter det ingen "fördröjning" i bränslereläet så måste det i så fall styras från boxen, Rätt eller fel??? ?:-/
Nu när jag kör på E85 skulle jag behöva den funktionen, innan har det funkat alldeles utmärkt ändå. Funderar på en Tjyvkoppling (typ tryckknapp) mellan 30 och 87/2 (tror jag det var) på bränslereläet.

Mvh
Lennart
Reläerna ser likadana ut både på 945:an (1996) och 745:an (1990). Även inuti ser reläerna likadana ut, båda är dubbla.

EDIT:
Läste säkring 1, såg nu att du skrivit 11. Där har jag enbart ström där när bilen är igång samt när jag vrider nyckeln till läge III, inget när nyckeln står i läge II.

Låter inte helt orimligt att det varierar mellan boxarna, men det vore skönt att få det bekräftat.

Tjuvkoppling skulle ju fungera, men det är nog bäst att fundera en del på riskerna med detta, det får ju absolut inte vara något som kör pumparna hela tiden utan bara en stund eller så länge man håller fingret på knappen. Vid en olycka vill man ju inte att bilen pumpar ut massa Bensin, som de flesta nog vet är ju denna vätska lite (läs mycket) brandfarlig. :wink:

av Arvidh
Jag kan tillägga att jag hade en 940 tidigare. I den hörde jag pumpen gå när jag vred på tändningen men inte alltid. Om jag nyligen stängt av bilen eller om jag vred på tändning sedan av och sedan på igen så gick inte pumpen. Alltså. Om trycket är rätt när tändningen sätts igång så går inte pumpen. Är det lite lägre går pumpen och bygger upp tryck innan start. Så för att testa, låt bilen så ett tag innan tändningen sätts igång eller sänk trycket. Det kan finnas på bränsleröret som spridarna sitter i en liten ventil.
Användarvisningsbild
av lennarte
sennahojx skrev: det får ju absolut inte vara något som kör pumparna hela tiden utan bara en stund eller så länge man håller fingret på knappen. Vid en olycka vill man ju inte att bilen pumpar ut massa Bensin
En återfjädrande tryckknapp, får se längre fram. Kollade på elschema jag hade på datorn. Det är kopierat från en servicebok om LH2,4 till en Volvo 240 -89 och framåt. Väldigt dålig kvalitet, men man ser att det går en kabel (50) från tänd. låset till solenoiden och till styrboxen.
Sedan på själva boxen
nr 20, styrsignal till systemreläet, jordar reläet för bensinpumparna
nr 21, styrsignal till systemreläet, jordar systemreläet vid startförsök och sedan efter varvtalsignal från tändsystemet
Vilket skulle betyda att boxen jordar nr 20 (med fördröjt frånslag) när man slår på tändningen på en del boxar och en del inte?? boxar med samma nr??
Nr 21 skall då jordas först när startmotorn går och förblir jordadad om motorn startar och nr 20 jordas också då givetvis
Då skulle man alltså med en tryckknapp jorda utgång nr 20 och få pumparna att gå, och kopplar man genom ett tiddon kan man ju ställa tiden till 3 sek. Jag tror nog att det helt enkelt är fel på styrboxen när pumparna inte går vid "tändningspåslag". Vad tror ni???

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Arvidh skrev:Om jag nyligen stängt av bilen eller om jag vred på tändning sedan av och sedan på igen så gick inte pumpen. Alltså. Om trycket är rätt när tändningen sätts igång så går inte pumpen. Är det lite lägre går pumpen och bygger upp tryck innan start.
Inte heller utan bränsletryck går någon utav pumparna. På 945:an går pumpen alltid när man slår på tändningen oavsett om det är tillräckligt tryck eller ej. Detta styrker ju teorin om att det varierar mellan bilarna om och när pumpen skal gå.

Vore intressant och få reda på exakt vad som bestämmer om en viss bil skall ha denna "funktion", eller om det är som Lennart funderade över att det är fel på boxen. Men märkligt att i så fall bara den "funktionen" gått sönder och inget annat märkbart.

av NilsO
Ja, reläet är samma på 940 -96 som på din bil. (Det finns 940 som har annat relä, men det är ett sidospår här.)

Den halva av reläet som styr pumparna styrs direkt av bränsleboxen. Det finns ingen tryckgivare för bränslet, så bränsleboxen "vet" inte om det finns tillräckligt bränsletryck eller ej. Jag vet inte om funktionen ligger i mjukvara eller i hårdvara i boxen.

Och sen, även om det SKULLE vara så att just den funktionen gått sönder på din bil (vilket verkar väldigt, väldigt osannolikt) måste det också finnas något annat fel som gör den svårstartad. För det ska ju gå utmärkt att starta genom att sätta i nyckeln och köra på startmotorn direkt utan att slå på tändningen och vänta först. Det brukar bilar med LH 2.4 göra om allt är som det ska.

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan o[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]