Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hejs!

Som rubriken antyder undrar jag hur man hittar ÖD/nollning på en B230F där det inte finns ngr markeringar på nya drev eller bakre plastkåpan. Dreven o kåpan är bytta och dreven drogs fast med mothåll men jag misstänker att dom flyttat på sig ändå? Hur ställer man in ÖD utan markeringar och rubbade kam och vevaxeldrev?

/Staffan
Den här bilden kanske är till hjälp:
Bild
Du skall alltså ha en rak linje från vevaxelcentrum upp genom kamaxelcentrum och fortsättningen ut på kuggarna på hjulet. Om fördelaren sitter i blocket så skall det hjulet med märkningen ligga vågrät åt höger. Har du fördelaren på kamaxeln så kvittar det på det hjulet.
Lyft på ventilkåpan för att kontrollera att du är på rätt cylinder. Det ser du på kamnockarna. Och som Arvidh sa, känn efter i tändstifthålet att det stämmer.
Sedan skall ju även nollpunkten på tändinställningen stämma också. Och när du ändå är igång, även markeringen i fördelaren för ettans cylinder.
Rådlös skrev:Den här bilden kanske är till hjälp:
Bild
Du skall alltså ha en rak linje från vevaxelcentrum upp genom kamaxelcentrum och fortsättningen ut på kuggarna på hjulet. Om fördelaren sitter i blocket så skall det hjulet med märkningen ligga vågrät åt höger. Har du fördelaren på kamaxeln så kvittar det på det hjulet.
Lyft på ventilkåpan för att kontrollera att du är på rätt cylinder. Det ser du på kamnockarna. Och som Arvidh sa, känn efter i tändstifthålet att det stämmer.
Sedan skall ju även nollpunkten på tändinställningen stämma också. Och när du ändå är igång, även markeringen i fördelaren för ettans cylinder.
Fick till det hela så motorn sjöng bra men efter en stunds tomgångskörning började remskivan till vevaxeln "vobbla" nå fasligt (lossna). Stängde givetvis av motorn direkt. Förstår inte alls varför den lossna? Drog ju åt 60 nm + 60 grader som föreskrivet??? Det började även droppa olja (tilläggas skall att jag bytt packboxar mm). Det är väl bara att plocka loss allt igen för att se var läckaget kan vara? Irriterande är bara förnamnet.
SHO skrev:Förstår inte alls varför den lossna? Drog ju åt 60 nm + 60 grader som föreskrivet???
Hade du remskivan i "hacket". Det är lätt att missa. Om det var rätt monterat är det lite konstigt men jag brukar använda Loctite.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:
SHO skrev:Förstår inte alls varför den lossna? Drog ju åt 60 nm + 60 grader som föreskrivet???
Hade du remskivan i "hacket". Det är lätt att missa. Om det var rätt monterat är det lite konstigt men jag brukar använda Loctite.

Mvh
Lennart
Kan tänkas att jag missade det :oops:

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan o[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]