Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sjoling
Hej,

Jag har sett att det finns hela elscheman till våra olika modeller.
Jag är ute efter ett elschema där det står listat vilken färg/färger som de olika funktionerna har, tex startmotor, elhissar, centrallås, mm. Jag har sett att det finns till andra bilar men inte lyckats hitta till min modell.

Om ni kollar på klippet 2 min 10 sec in i filmen så ser ni vad jag menar.
av NilsO
De enda schema som jag sett som är något att ha till 960 är Volvos egna. De publicerades i små gröna (senare blåa) häften som man kunde köpa av Volvo. Det cirkulerar kopior av dessa på nätet, men de är aldrig kompletta och eftersom det gjordes en del ändringar mellan årsmodellerna behöver man precis rätt schema om det ska vara till någon hjälp.

Till 940 har jag schema i form av de ursprungliga "gröna" böckerna. Kan man läsa kopplingsschema är de enormt användbara.

Det kan hända att schema i pappersform fortfarande finns på något lager någonstans, men nuförtiden finns också något kallat "Volvo Original Technical Publications", en DVD-skiva som man läser på sin dator. Den ska innehålla scheman till alla årsmodeller av 940 och 960 (och dessutom all övrig dokumentation till modellerna). Jag har den inte själv, så kan inte gå i god för att de håller vad som utlovas. Men den finns att beställa hos flera seriösa reservdelsfirmor på nätet och jag antar att man också kan köpa den hos Volvo.
Val av motorolja

Hej Jag ska byta motorolja i en 740 16V och titta[…]

Styrsnäcka Amazon

Lyfter en gammal tråd..... Behövs n&ar[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Nederst, en bild från vår balkong, man[…]

Byt kåpa, det blir små sprickor i den […]