Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

På min V90 -97 med automatlåda lyser lamdasondlampan och jag har fått felkoden 114 - "Programomkopplare - Signal för hög".

En kompis ska hjälpa mig att ordna detta genom att byta denna programomkopplare och jag försöker hitta en sådan. Jag pratade med Volvo, och det enda han kunde hitta i deras sortiment var "Startspärrskontakt" - som sitter på växellådan. Jag vet inte om detta är samma sak som programomkopplare/programväljare/växellägesgivare(?) eller vad det nu kan kallas.

Min fråga lyder:
Kan någon svara på om det kan vara startspärrskontakten jag behöver, när jag får denna felkod? :?:

Jag kan tillägga att de enda symptom jag har märkt av, är att lamdasondlampan lyser och att bilen ibland uppfattas som lite seg. Däremot märker jag viss skillnad när jag skiftar mellan Eco och Sport, så helt ur funktion tycks den inte vara. Men tycker inte att det händer så mycket som det borde när man tex trycker ner kickdownen.
Har bytt växellägesgivare/startspärrskontakt nu, men lamdalampan började lysa igen efter några minuter och samma felkod 1-1-4! Har någon något tips på vad jag kan göra för att komma tillrätta med detta?
Hur har du kollat felkoderna? Från -96 är det ju OBD2-standard på koderna från motorstyrenheten. Och det känns ju långsökt att växellådan tänder lambdalampan!

//David

Byt kåpa, det blir små sprickor i den […]

Volvo car UX

"Cirkeln är sluten. Med den senaste uppd[…]

Så.. Iaf du, skulle inte vara särskil[…]

Känsligt med insug i plast?

Har en V40 T2 från -14, men en tomgång[…]