Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Busaman
Problemet har gått från ibland till OFTA!

En 740 1990 B230F manuell.

Sätter mig i bilen och vrider på tändningslåset och så händer inte någonting, inget klickande, ingenting!
Likaväl matar batteriet ström till strålkastare, fläkt, radio osv.
Jag brukar då rulla igång bilen och därefter starta den snällt på startmotorn 5 - 6 ggr.
Sedan är det samma visa igen.

Nu till 10 000 - kronorsfrågan; vad kan det vara? :-(O)
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Problemet är högst troligt självaste startmotorn.
På startmotorn sitter en solenoid ...och ungefär där tar mina detaljerade kunskaper slut om startmotorer, men detta är ett vanligt fenomen på gamla bilar. Startmotorn liksom hänger sig. När det händer nästa gång så fortsätt att hålla nyckeln i startläge medan någon knackar lite på startmotorn, så ska du se att den börjar snurra.
Ett byte gör man för övrigt själv. Startmotorn sitter på vänster sida om motorn och sticker innanför växellådans sprängkåpa där den driver runt svänghjulet. Två stycken långa bultar håller den på plats, jag tycker att det är lättast att komma åt underifrån.

/Jeppe
Jeppe940 skrev:Problemet är högst troligt självaste startmotorn.
På startmotorn sitter en solenoid ...och ungefär där tar mina detaljerade kunskaper slut om startmotorer, men detta är ett vanligt fenomen på gamla bilar. Startmotorn liksom hänger sig. När det händer nästa gång så fortsätt att hålla nyckeln i startläge medan någon knackar lite på startmotorn, så ska du se att den börjar snurra.
Ett byte gör man för övrigt själv. Startmotorn sitter på vänster sida om motorn och sticker innanför växellådans sprängkåpa där den driver runt svänghjulet. Två stycken långa bultar håller den på plats, jag tycker att det är lättast att komma åt underifrån.

/Jeppe
Biltema har väl en billig ersättare?
Val av motorolja

Intressant, den dyrare dunken står det bara […]

Så.. Iaf du, skulle inte vara särsk[…]

Bensinpriser v2

Är det bara en slump att Trump krigar mot l[…]

Volvo Premium sound högtalare (Harman Kardon)[…]