Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av RMH
#873716
Hej! Jag har skaffat mig en importerad v90 med 180hk 3.0l-motorn. Tyvärr är servicedokumentation rätt dålig och instruktionsbok saknas.
Det ända jag hittade om kamremen var ett intyg att den var bytt för 8 år och ungefär 8 tusen mil sedan.

Hur är kamremsintervallen för v90, år och mil? Är det mycket dyrare att byta än på en ex. 940?
Någon som har koll?
Användarvisningsbild
av SA4AQS
#873743
Minns inte vad intervallet var men det är lätt att byta på dessa motorer.
Man börjar med att böja undan remmspännaren till aggregatremmen det gör man med ett 3/4 skaft har jag för mig att det var och låser den med en spik eller liknande, sen skruvar man bort den och kammrems kåporna sen får man krypa in under och och skruva bort ett skydd under vid remskivan, nolla motorn, skruva lös den hydraliska remmspännaren tryck ihop den sakta i ett skruvstyke och lås den med en sprint, byt remmen eventuellt rullarna sätt tillbaka spännaren dra ur sprinten vänta en stund dra runt motorn kolla så att noll märkerna stämmer, skruva tillbaka allt annat.
Användarvisningsbild
av RMH
#873769
Skönt att höra att det inte verkar så komplicerat! Dock lämnar jag nog in den på en verkstad och får det gjort i samband med service.

Har märkt att kylarvattnet verkar försvinna i den också. Vet inte om det är det, men av tidigare erfarenhet är jag rädd att det kan vara topplockspackningen...

Hur är det: måste man byta kamrem när man byter topplockspackning? Tänker att det vore typiskt om jag byter kamrem först, och sen åker på det igen om jag måste byta topp-packning.
Användarvisningsbild
av RMH
#874135
20140622_140657.jpeg
20140622_140657.jpeg (207.72 KiB) Visad 8516 gånger
Ser ut att läcka ifrån ena hörnet av kylaren. Men det verkar inte vara något jätte-arbete att byta vad jag läst?
Användarvisningsbild
av RMH
#874139
StefanN skrev:Kylare är lätt att byta, tar 30 minuter max.
Grymt, sånt där jag älskar att höra! Och visst är det samma till alla 960 automat?

Nu gick jag ifrån ämnet kamrem. Jag har förhoppningsvis en kontakt som ska hjälpa mig att byta i veckan! Har sett att det finns en hel del leverantörer av kamremssatser. Skiljer det något i kvalitet på delarna som vattenpump etc?
Utgånget VOC

Hade glömt låsa bilen och appen varnade[…]

Samma på min XC60 2016, kom i år. Sk&a[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]