Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Som ämnet lyder så var jag på besiktningen idag med min älskade volvo 960 3.0 (b6304f).
Tyvärr så fick jag en 2a pga lambda värdet. Har läst runt lite men trådarna jag läst har tydligen haft fel på HC värdet också vilket jag inte har. (Se bild så har ni siffrorna)
Kan tillägga att jag svetsat eget 3" efter katten och undrar då om det ända felet kan vara att det inte är tätt?
Lambda lampan lyser konstant oavsett om jag tar bort plus Polen i 2 min eller 2 timmar.
Undrar då vad felet kan vara?
image.jpg
image.jpg (466.13 KiB) Visad 899 gånger
Vet inte om detta problem även har med lambda-värderna men nu efter att jag bytt sotningssatts så har bilen väldigt svårt att starta när den är kall.
Startar bilen och väntar tills den ska dö (tar ca 10 sek) får göra de ca 2-3 gånger innan man kan stå på tomgång tills den blir varm och kam gasa iväg utan att den ska dö när man ställer sig på gasen.
Har bytt bränslepumpen till en helt ny men kan det vara dem som krånglar ändå?

Hoppas ni förstår mina små problem..
MVH, Filip
Har aldrig jobbat med denna motor, men hög lambda är hög syrehalt = hål i avgasrör efter katen
Alsterberg skrev:Vet inte om detta problem även har med lambda-värdena men nu efter att jag bytt sotningssatts så har bilen väldigt svårt att starta när den är kall.
Kolla så alla kablar är oskadda och på plats (rätt plats). Det sitter ju en "tempgivarer" i topplocket som ger styrboxen signal om motortemperaturen. Sedan kan där vara en kallstartventil också. På vissa 7/900 modeller (4-cyl) är där en sladd (hänger lös undet insuget) med kontakt som kan förväxlas med sladden till givaren för tempen. Givaren till tempmätaren i instrumentet har runda kontakter, så det kan du inte förväxla. Hoppas det ser ungefär lika ut på din bil så jag inte "rör ihop det" i onödan för dig

Mvh
Lennart
Okej tack så hemskt mycket. Får se när jag har tid om man kan svetsa iordning det eller kleta dit avgaspasta eller liknande!

Får lika så gå ut och ta en titt på det där.
Lite jobbigt nu när de börjar bli riktigt kyligt och man måste stå på uppfarten och väcka varenda en för man inte får igång den ordentligt haha..
Bra info!
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Slutfaktura från Mercedes har kommit så[…]

Val av motorolja

Det där med oljor en underlig följetong.[…]

Den stora annons-tråden

@fjohan82 , Ja jösses, kan bli nästa &q[…]

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]