Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Kamlo
Volvo 740 Gl 85-a (förgasare minsann..) (Måste använda choke)

Så fort jag startar bilen, så börjar det komma in avgaser i kuppen från fläktarna (lufttintagen). Även om jag står på tomgång en kortare stund så luktar det nåt förjävligt mycket avgaser.. Vet inte vad felet är, men vill gärna åtgärda detta då det inte är hälsosamt eller trevligt alls.. Inte roligt när man behöver stå stilla med bilen eller nu på vintern när man brukar ha den igång när man skrapar rutorna!!

En gaskammare på 4 hjul ungefär.. :roll:

Snälla hjälp så jag slipper detta! Alla tipps värdefulla

Mvh
Användarvisningsbild
av Nexus
läckande grenrörs packning? kolla efter svart sot eller om du hör det pyser.....
av sicnarf
Läcka mellan grenrör/topp, grenrör/främrerör, eller främrerör/mittendämpare.
Starta bilen kall och leta efter läcka i motorrummet med ögat och handen. Akta dig för det blir varmt fort. Lägg dig under bilen sedan och kolla underifrån. Det finns hål i torpedplåten för kablar,vajrar, luftintag etc och det är därifrån avgaserna kommer in i bilen.
av NilsO
Se också över vevhusventilationen. Kommer det ut vevhusgaser i motorrummet dras de gärna in i luftintagen.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Slutfaktura från Mercedes har kommit så[…]

Val av motorolja

Det där med oljor en underlig följetong.[…]

Den stora annons-tråden

@fjohan82 , Ja jösses, kan bli nästa &q[…]

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]