Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo142turbo
Jag har en 745 gl från -87.
Den har tidigare startat ibland. Sen starade dem inte. Jag hörde att relät till bränslepumpen brukar krångla eller lägga av så jag bytte det och då startade bilen direkt och gick kanonbra.
Sen körde jag hem den och dem fick stå i ca 2 dagar och sen när jag försökte starta så vill den inte. Det kommer soppa och tändstift och kablar är nya så jag funderar på om det kan vara något med fördelaren.
Är det någon som har haft liknande problem?
av jaka
Hej!
Då kommer de vanliga frågorna. Har du gnista på stiften? Har du soppa fram till förbränningsrummen?
av volvo142turbo
Bränslepumparna går mer har jag inte kollat. Jag tänkte om någon visste om det är några vanliga fel som brukar bli på föredelare eller liknande. Stift, kablar och tändspole är nytt så där ska det inte vara något
av jaka
Hej!
Ett problem är Volvos lösning av el-anslutningen på tanklocket. Här sitter både anslutningar till tankpump och reostat (tankmätare) fastgjutna i en "plastplupp" som är utsatt för väder och vind. Det är självklart att dessa anslutningar inte håller i längden utan de ärjar sönder.
Så var det på brorsans 745:a -87. Bakre tankpumpen gick ibland (hördes om man öppnade tanklocket på sidan av bilen) men hans motor ville inte alltid gå utan la då och då av, speciellt när han hade lite soppa i tanken. Felet var sönderärjade kontakter under "plastpluppen" på tanklocket.
Så vi tog bort "plastpluppen" och lödde på sladdarna från hjulhuset direkt på reostaten och pumpen.
Det är totalt fem sladdar, två till reostat, två till pumpen och en svart till jord.
av jaka
Hej!
Tanka fullt först och se hur motorn beter sig. Startar motorn då och går... så är det säkert sladdanslutningen på tanklocket som spökar.
av jaka
Hej!
Nej!
Inte tanklocket i karossidan där du tankar! Vi menar tanklocket på tanken, under durken i bak. Tanklocket sitter skruvat fast på tanken med en stor plastring. På själva locket av stål sitter en "plastplupp" där slanganslutningar till reostat (tankmätare) och pump går in. Det är dessa anslutningar som brukar ärja sönder.

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]

Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]

Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte b[…]