Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Tobbe74555
Tjena! Jag har en 745:a från 1990 som inte får gnista. Jag har alltså det tändsystemet som tändspolen är en svart "låda" som sitter på vänster sida. Jag har kollat igenom en massa andra trådar om sådana som har liknande problem men jag har inte fått något bra svar om vad det kan vara. Jag har mätt på tändspolen och när man har på tändningen så kommer det ström men när man vrider om nyckeln försvinner strömmen precis som att den slår ifrån så att den inte ska få ström när man ska starta. Provade att koppla plus på startmotorn när jag hade på tändningen men den slår ändå ifrån så att det inte kommer fram ström.
Jag har provat att byta vevaxelgivare och det blev ingen skillnad.

En kompis trodde att det kunde vara tändningsmodulen för han hade haft det problemet. Men jag vänder mig nu hit och hoppas på att jag kan få bra förslag på vad det kan vara för fel :)
av sicnarf
Ja men ta och byt tändmodulen då. Det kan mycket väl vara det som är kass. Kostar bara 50 kr på skroten.
av NilsO
Du har inte möjlighet att ta ett foto på tändspolen eller på motorrummet?

Det går inte riktigt ihop att en 740 årsmodell 1990 skulle ha en tändspole som ser ut som en "svart låda".

En bild skulle kanske kunna hjälpa till att reda ut begreppen, så kan du få mer konkreta förslag på felsökning.
av Tobbe74555
Provade att bogsera igång men fick inget fäste så det gick inte så bra.. Men jag ska försöka någon dag igen.

Har ingen tillgång att ta bild nu men det är inte tändspolen som ser ut som en burk utan det är den anda modellen som jag har.
Jag har letat efter tändmodulen på vänstra sidan men jag hittar den inte.. Är det jag som är blind bara eller sitter den nån annanstans?
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag förmodar att det är denna som menas. Den har många namn, men det är ju en typ av förstärkare så en del kallar den för tändförstärkare. den sitter på innerskärmen bakom vänster strålkastare ovanför luftfiltret och är känslig för "dålig jord". Jordpunkterna sitter i närheten och kan behöva en "omgång" av stålborste, slippapper och vattentåligt fett

http://www.biltema.se/ProductImages/53/ ... 2600_m.jpg

Mvh
Lennaart
av NilsO
Tobbe74555 skrev:Bild
Det var den jag menade att jag har
Då har bilen Rex/Regina tänd- och bränslesystem, och då finns ingen sådan tändmodul/tändförstärkare som du föreslås byta ovan (elektroniken är inbyggd i själva tändspolen istället).

Man kan först prova följande: Lyft på locket till diagnosboxen, sätt stiftet i uttag 6, slå på tändningen, tryck ner knappen två gånger (drygt en sekund i taget). Nu ska lampan blinka snabbt. Kör kort på startmotorn utan att slå av tändningen. Nu ska koden 1–4–1 blinkas ut. Isåfall fungerar vevaxelgivaren och (antagligen) styrenheten.
av Tobbe74555
Att leta efter någon tändförstärkare verkar ju onödigt då den inte finns på min bil ens..
Kan försöka att läsa felkoder imorrn och se va den säger.
Någon som har något annat förslag på vad som kan vara fel? Det finns inget relä som kan ha med det här att göra? Eller om det kan ha med tändspolen o göra?

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]

Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]

Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte b[…]