Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Ägaren innan hade inte servat bilen som man ska göra. För när jag bytte olja var den kål svart. Och när man öppnar oljepåfyllningslocket så ligger det koks där. Och då är det ju inte bara där utan i hela motorn? Nu vill den här glada personen få lite tips? Har googlat lite men inte hittat nått bra. Jag vill inte renovera motorn. Jag och en bekant hade pratat om man kör en varmsväng men den oljan som är i som jag bytte för ca 1,5 månad sedan, kör den varm med den oljan, byter till en billigare variant och oljefilter, varmkör den oljan och sen slänger i 10w-40 mineralolja och ett nytt oljefilter? Vad tror ni. Eller har ni något annat tips? :)

Bild från oljelocket

Bild
Det är ungefär samma medel som jag använde till frugans Passat efter den koksat igen. Efter jag "fixat" motorn har jag hällt i SONAX Motor Clean vid varje oljebyte (4 ggr på 600 mil, varav dom 2 första omgående efter. Inom c:a 30 mil) och varje gång har oljan blivit mörkare på dom 15 minuter motorn går med rengöringen i. Om det fungerar? Ingen aning, men jag hoppas ju på det. I och med oljan ändrar färg så löser det ju upp något i alla fall. Jag hade ner oljetråget för att byta (helt igensatt) sugsilen till oljepumpen och gjorde då rent så mycket jag kom åt, så mycket fick jag bort redan där.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:Det är ungefär samma medel som jag använde till frugans Passat efter den koksat igen. Efter jag "fixat" motorn har jag hällt i SONAX Motor Clean vid varje oljebyte (4 ggr på 600 mil, varav dom 2 första omgående efter. Inom c:a 30 mil) och varje gång har oljan blivit mörkare på dom 15 minuter motorn går med rengöringen i. Om det fungerar? Ingen aning, men jag hoppas ju på det. I och med oljan ändrar färg så löser det ju upp något i alla fall. Jag hade ner oljetråget för att byta (helt igensatt) sugsilen till oljepumpen och gjorde då rent så mycket jag kom åt, så mycket fick jag bort redan där.

Mvh
Lennart
Jag tycker inte det är så jätte mycket koks under ventilkåpan, men man vet aldrig hur det är lite längre ner i motorn. Lennart jag är lite rädd för att använda såna där medel för det löser ju upp vad som helst.. Tror du det skulle fungera det jag och min bekant har pratat om? alltså göra två täta oljebyten med nya filter?
av umekille
Det bästa tipset är att göra regelbundna oljebyten och inte
köra på Ok/Q8:s billigaste oljan. Den koksar om något vid långa
bytesintervaller. Håll koll på den nya oljan och byt om den blir
svartaktig o luktar urk. Rengörning på flaska innan oljebyte
rekomenderas av många men...bättre då med täta byten inom
1-2tusen mil.
umekille skrev:Det bästa tipset är att göra regelbundna oljebyten och inte
köra på Ok/Q8:s billigaste oljan. Den koksar om något vid långa
bytesintervaller. Håll koll på den nya oljan och byt om den blir
svartaktig o luktar urk. Rengörning på flaska innan oljebyte
rekomenderas av många men...bättre då med täta byten inom
1-2tusen mil.
Jo men exakt. Men jag tror han som hade den innan körde med en mineralolja och den var svart när jag skulle byta, och då bytte jag till helsyntetisk olja 5w40. Och då tror jag att det har lossnat mycket oljekoks, så det är fullt i filtret, så det kan vara bra att byta nu igen? Oljan som är i nu är ljusljus gul och inte svart alls.
av umekille
Kör mina Volvos på Biltemas mineral 10-30
Högrenande oljor i en gammal motor som
gått med si så där olja tidigare kan skära då
oljekanaler sätts igen. Rening kan man köra
nån kvart innan oljebyte sen byter man olja frekvent
några ggr.
Handskfacksdelar S40

Hade ju funkat om inte den sidan slutade på […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Ja, milkostanderna drar iväg och alla som p&[…]

Uppdatering av infotainment 2025