Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej.

Har en Volvo 945 med acc.

Kupéfläkten blåser fullt hela tiden, oavsett om bilen är avstängd eller på, kvittar om jag rör vredet också.

Anledningen till att det blåser är att fläkten får konstant ström genom kontakten hela tiden, varför är det ström på kabeln till fläkten hela tiden ??

Enda sätter till att bryta strömmen i kabeln är att rycka säkring nr 6.

Har prövat att koppla ur lite grejer samtidigt som jag tittar efter ström på kabeln.

Bild
Bild
Bild

Har kollat efter relä, men kan inte se att det finns något till fläkten.

Om jag tar isär den här kontakten så bryter jag dock strömmen till kabeln också, o det finns ström på två kablar där. ( se bild )

Och följer jag det här kontaktstycket som matar på ström hela tiden så sticker det iväg under instrumentpanelen o slutligen in under hela reläcentralen (tror jag) lite svårt att se exakt.

Det får mig att tro att det kan vara något tjall där...

Bild

Jag behöver verkligen hjälp..
Är det någon som har råkat ut för liknande ?
Mvh
Hej, har inte råkat ut för det men tittat i kopplingsschema.

Fläkten ska ha konstant +12V via säkring 6 även när tändningen är avslagen. (Udda lösning men det är faktiskt så.) Sedan jordas den av ECC-kraftsteget (den har du på en av bilderna) när den ska gå. I den finns dels ett relä som sluter till jord när fläkten ska gå på fullvarv, dels ett transistorsteg som styr fläkten på lägre hastigheter.

Så felet är på "minussidan", och kan antingen ligga i kraftsteget eller i själva ECC-panelen. Om fläkten stannar när du kopplar bort ECC-panelen ligger felet antagligen i panelen. Om den fortsätter gå men stannar när du kopplar ur kraftsteget måste det nästan ligga i kraftsteget.

En annan möjlighet är att den blåa ledningen till fläkten på något vis är kortsluten till jord.

Det är inte så att vindrutetorkarna också går om du slår på dem, utan att tändningen är på? Då finns ytterligare några tänkbara fel.
Tack för ett bra utvecklat svar.

Skönt att jag fick reda på att det ska ligga konstant 12+ hela tiden.
Är verkligen inte haj på el men man får göra sitt bästa..

ECC-kraftsteget antar jag är det som hänger i en kontakt där jag har tagit bort skyddshöljet?
Men kontakten till fläkten ska alltså få ström även fast kontakterna till kraftsteget är avtagna ?

Ska pröva att rycka ut ecc när fläkten går på högvarv !

Tack för svar !
Prövade att göra så som du sa.
Pluggade in kontakterna igen o körde igång, började att ta bort kontakterna på ecc-panelen, men den fortsatte att snurra endå.
Tog bort ena kontakten på kraftsteget och då dog fläkten, det betyder alltså att kraftsteget är trasigt ?

Den har alltså gått sönder pga att kupéfläkten går trögt med andra ord ?
Jag kikade nämligen in på fläkten lite och då såg jag en hel del löv.
Med kraftsteget menar jag det som hänger löst utan kåpa, ja. Det är mitt namn på det, jag vet inte riktigt vad Volvo kallar dem.

Jag tycker det borde vara det som gått sönder, har svårt att tänka mig något annat. Jag vet inte om det går sönder på grund av att fläkten går trögt. Vanliga fläktmotstånd gör nog det, men här styrs fläkten steglöst elektroniskt (med sk pulsbreddsmodulering).

Det ska finnas +12V på det ena stiftet även när tändningen är avstängd. Kopplar du testlampan mellan det stiftet och jord ska den alltid lysa. Däremot ska den såklart inte lysa om du kopplar den mellan de två stiften om inte tändningen är på (och fläkten påslagen).

Det finns några elfel som gör att de komponenter som ska fungera i radioläge (läge I) på nyckeln, nämligen radion, vindrutetorkarna och fläkten får "bakspänning". Då fungerar de även om nyckeln är ur. Inte troligt här, men skadar inte att prova.
Ok, nej vindrutetorkaren fungerade inte med med nyckeln ur så det är nog inte så troligt nej.
Men jag ska pröva med ett annat motstånd imorgon så får vi se vad som händer.

Tack för hjälpen så länge.
Prövade o byta motståndet idag, hände ingenting först. fläkten snurrade inte alls nu.
"Nollställde" bilen ihop om att det hade blivit något konstigt och mycket riktigt så hoppade den igång nu, och jag kan styra hastigheterna!
Så nu fungerar det. :D

Du ska ha ett stort tack för hjälpen! Kommer du förbi Vimmerby nån gång så bjuder jag på kaffe o bulle !
Nytt problem igen NilsO.
I 8 dagar höll det..

Började med att fläkten inte startade alls, kröp under o knackade till på kupefläkten o så hoppade den igång.
Körde vidare i fläkten fungerade bra på alla lägen o så..

Stängde av bilen o tog den dagen efter igen, samma visa nu också.
Ett enkelt knack med knogen under, så hoppade den igång.

Tänkte att jag får kika påt till helgen..
Parkerar o tar bilen igen, fläkten helt död igen. Ett enkelt knack så hoppar den igång igen tänkte jag, men icke. Nu är den helt död, men jag hör hur det knäpper om motståndet när jag vrider på vredet.

Är det något glappt inne i fläkten tror du ?
För kontakten sitter stadigt på fläkten, ska kika på det på söndag så får vi väl se.
Tungt lastad 945

Någon spm kör med något liknande […]

Milkostnaden på nya bilar har dragit ivä[…]

Private Lady From Your Town - No Selfie - Anonymou[…]

Nu har jag fått uppdateringen till min V90 C[…]