Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej,
På vår 945 -97 så brukar AC:n bara gå att få igång på sommaren när det är lite varmare. Jag vill gärna köra med den ibland även på vintern för att smörja kompressorn.

Det finns tre tryckgivare i kondensorn. Den vänstra, som skall indikera övertryck = 0 ohm
Den i mitten = oändlig resistans (low/high? speed pressure sensor)
Den till höger = oändlig resistans (low/high? speed pressure sensor)

Tryckgivaren vid torkfiltret = 0 ohm. MEN här finns ingen +12V spänning. Varför kan man fråga sig. Kontrollenheten ger inte ut någon. Men varför?
Kan man inte starta defrostern vid +5 grader?

Någon som har något tips? Givetvis kan jag sätta +12 till kontakten vid torkfiltret och därmed dra igång magnetkopplingen.
http://www.densomlever.se/bilder/volvo_940__1995_ac.pdf
duttowisch skrev:Någon som har något tips? Givetvis kan jag sätta +12 till kontakten vid torkfiltret och därmed dra igång magnetkopplingen.
Har du någon gas i ? Har du fyllt AC-systemet någon gång. Det brukar behövas efter några år. Första tecknet på att gasen börjar ta slut är att det blir lite kallt när man "tvångskör" den.

Mvh
Lennart
Det beror kanske på vilken klimatanläggning man har, men på min 940 som har ECC verkar det som att kompressorn aldrig går om det är under några plusgrader. (Dvs inte ens om man skulle kortsluta givaren vid torkfiltret skulle den gå.)

Det står faktiskt också så i instruktionsboken, men de brukar å andra sidan inte helt vara att lita på.
duttowisch skrev:Jag startade den själv, dvs jag byglade mellan kontakten vid torkfiltret och tändspolen med multimetern. Tog 4A.
50 W bara för att hålla magnetkopplingen dragen :) Något säger mig att detta lösts annorlunda på nya bilar.
Hej,
Hela AC;n är renoverad för tre år sedan med ny kompressor/Kondensor och torkfilter. Jag har inte mätt trycket på gasen men där borde vara gas då lågtrycksgivaren är sluten (vilken den skall vara vid gastryck). Det hjälper inte om man byglar bara kontakten vid torkfiltret där måste en styrspänning också.
Det visste jag inte att det stod! Tack för tipset, då skall den nog inte starta under en viss temp.
Magnetkopplingen tog först 4A men sen sjunk den till 3.5A. Förmodligen då lindningen blev varm och därmed fick ökad resistans. Jag tror nog att alla bilar som har samma typ av magnetkoppling drar ~lika mycket ström. Det är strömmen som ger magnetfältet. Klart nyare bilar kanske har en DC/DC som tar ner spänningen men drar lika mycket ström = mindre effekt. Men jag tror inte tillverkarna lägger pengar på detta.
Men det är nog skillnad mellan klimatanläggningarna när jag tänker efter. För på manuell klimatanläggning finns ingen givare för yttertemperaturen, så där "vet" styrenheten inget om hur kallt det är ute. Så där är det bara tryckvakten vid torkfiltret som avgör om kompressorn går (förutsatt att AC är påslagen). Och då borde den gå åtminstone "ibland".
Jag kan (som vanligt) bara "referera" till min 745-a, den första bil jag jobbat med AC på.... Där finns ingen av/på knapp, utan där är ett skjutreglage med dom 3 lägena längst till vänster är AC på. sedan kommer 3 lägen med luften upp och ner (utan AC). Sedan längst till höger defroster och där finns inget val, funkar AC-n så går den på oavsett temperatur, så nog ska AC-n fungera i minusgrader. Jag har inget val om det inte ritter en temp.givare någons, det fryser på ganska bra i rambalken men är det riktigt kallt är ju luften torr.

Mvh
Lennart
Handskfacksdelar S40

Hade ju funkat om inte den sidan slutade på […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Ja, milkostanderna drar iväg och alla som p&[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Tungt lastad 945

Någon spm kör med något liknande […]