Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Vad har hänt?
Bilen startar ej 15 min efter parkering. Efter ett längre startförsök så tar den fast. Tar bort tändstiften och det ser blött ut. Kör runt igen utan stift och det snurrar på. Körde fast pga bensinfyllda förbränningsrum. Gnistan ser ok ut. Woofff! Bensinen i motorrummet antänds. Wow som på film. Slocknar snart. Klantigt.
Delar på kontakten till bränslepumpen i bagagen. Bilen startar efter ett tag, men går på två cyl, men håller sej igång, ryker av för fet blandning. sätter ihop kontakten igen och bilen tvärdör. Blir sur igen. Byter bränslepumpsrelä, samma fenomen. Vad säjer ni? Kan spridare hänga sej i öppet läge? kallstartventil?/Carl
Den motorn har ingen kallstartsventil, så allt bränsle kommer via de vanliga spridarna. Kan vara bra att veta.

Lossa en av kontakterna på spridarna (kvittar vilken), och slå på tändningen. Mät spänningen mellan stiften i kontakten (ska vara 0 V) och mellan ett av stiften och jord (ska vara 12 V).

Får du något annat än 0 V mellan stiften i kontakten betyder det att spridarna står öppna. Det beror isåfall antagligen på kortslutning på utgången i styrenheten (bränsleboxen), som då måste bytas eller repareras. Det är en transistor där som går sönder; någon som kan lite om elektronik kan ganska enkelt byta ut den. Men det är nog inget jättevanligt fel.

Om man nu kan utesluta det felet får man felsöka vidare.
Kolla så inte bränsletrycksregulatorn läcker genom vakuumledningen till insuget. Lossa ledningen, slå på tändningen ett par gånger så det byggs upp bränsletryck. Det är nästan det enda som kan göra att det forsar in bränsle, om det nu är det som händer.

Annars är kanske nästa steg att mäta bränsletrycket. Det finns en nippel typ däckventil på undersidan av bränslefördelningsröret (dvs det som går mellan spridarna, "fuelrail"). Det ska vara 3 bar när man vridit om tändningsnyckeln några gånger.

Det är klart – tänder inte motorn blir den sur. Det gäller oavsett anledning till att den inte tänder. De blir också sura om anledningen till att de inte tänder är att de får för lite bränsle, även om det kanske inte är fallet här. Så något annat man kanske ska kolla är om den tänder på startgas (koppla ur bränslepumpen eller säkring 11 först).
Bränsletrycksregulatorn låter intressant…det kollar jag i morrn fm. Värt att notera är när den är igång, bränslepump urkopplad, så ändrade sig motorvarvet märkbart när jag tog bort 3:ans och 4:ans tändkablar medan borttagning av 1:ans och 2:ans tändkablar inte påverkade varvet märkbart…
Intressant fel…

Det är inte riktigt bra att ta av tändkablarna när motorn går. Dels för att man kan få en *riktigt* otrevlig stöt, dels för att det kan bli överslag i tändspolen istället vilket kan skada den. Däremot kan man lossa kontakterna till spridarna utan risk. Händer det inget när man lossar dem måste den ju få bränsle antingen genom läckande spridare eller genom bränsletrycksregulatorn. Stannar den när du lossar kontakterna är det något annat fel.
Idag kollade jag bränsletrycksregulatorn. Jag lossade vaakumslangen mellan den och insuget, och satte på tändningen. Bränsle sprutade hej vilt ur slangen. Skaffar en annan på skroten så ska nog bilen gå sen. tack för hjälpen så länge!

Hos mig bytte den körjournalen namn till reso[…]

Styrsnäcka Amazon

Samt att man har det där "döl&aum[…]

Fjäderbensbyte V70 -06?

Ska du ta ut hela benet behöver du inte kompr[…]

Handskfacksdelar S40

Hade ju funkat om inte den sidan slutade på […]