Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av toorop
Hej, har ev kommit över en dräger interlock xt alkoholås som ja ska ev trycka in i bilen, kommer från en skrotad bil.

ska kalibreras först.

Ja vill inte lämna in bilen pga av att det är dyrt att installera. och jag behöver inget papper från transportstyrelsen
Nej jag har inga alkoholproblem utan denna kan va bra ifall man är osäker dagen efter. istället för att den kastas eller ligger i garderoben
nej ja har inget provisoriskt körkort och åkt dit.

Själv tycker jag det är bra.

Det jag vill ha svar på är hur man kopplar in kablarna.
Har en 740 88.

vad jag hört
tändningslåset

30= Röd, ofta 2 styck. Bägge röda.
15= Blå/röd
15I=Blå/gul. Verkar vara 2 stycken.
50= Rosa. Är väl startmotorn om jag minns rätt
S= Gul/vit
X= Orange

Bild
http://www1.garaget.org/gallery/archive ... r629hi.jpg

schema på dräger

http://www.ladda-upp.se/bilder/qhtpymupjfzsn

Blå = tändning
röd = +ström 12v
svart = grund-jord
brun = start relä
grå = start relä

vad jag fattat ska mellan startmotorn kapa den till låset koppla in grå och brun mellan dem.

+ och jorden är inget svårt.

tändning?

ligger i detta forum för 740 lås och koppling
ja vill ha hjälpa att koppla in det i en 740 inget annat.
Användarvisningsbild
av toorop
manual, har hör att att det är nummer 50 från tändningslåset så den ska skarvas,

ström och jord tas från typ batteriet eller i närhet då.

får klippa tändning blå ifrån tädningslåset ner till dräger boxen.

är det okej att klippa tändning och dra den till start boxen alltså dräger boxen. då är den ju klippt

en ska till, ja har även ett larm som är kopplat. blir det problem med tändningen där? ett gammal carguard

man ska tydligen dra en sladd till 15 tändning från larmet, kan man trycka på det tsm med dräger?

för bilen larmar om jag inte larmar av exakt när jag drar på tändning. så det bör finnas en sån kabel
Användarvisningsbild
av SA4AQS
Kontakten sitter bara i andra änden på den rosa kabeln från tändningslåset innan den byter färg och går ut till startmotorn och finns även på manuel men då sitter det bara en liten bygel i kontakten istället.
Du skulle ju kunna koppla den på larmet de är det ju lättast då om alla kablar som behövs redan är där.
Användarvisningsbild
av toorop
SA4AQS skrev:Du kan säkert koppla in dregeln parallelt med larmet dvs plus, minus och tändning och sen startspärren i serie med larmets startspärr.

får prova det, tack
Användarvisningsbild
av toorop
Ravi skrev:Har nått papper på jobb ! Brukar montera en del lås, men våra larm går vis Can nätet så det stör inte låset :)

okej detta går på stenåldern.

Hos mig bytte den körjournalen namn till reso[…]

Styrsnäcka Amazon

Samt att man har det där "döl&aum[…]

Fjäderbensbyte V70 -06?

Ska du ta ut hela benet behöver du inte kompr[…]

Handskfacksdelar S40

Hade ju funkat om inte den sidan slutade på […]