Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej! Min 940 LTT -97a har börjat gnälla högt ibland, och så fort jag stänger av fläkten så slutar det, drar därav slutsaten att det är fläktremmen.. Hur går jag nu tillväga för att byta den? Vore assjysst om någon hade lite bilder/en guide på hur man går tillväga och vad man bör ta bort innan och vad man bör tänka på!
Var även förbi biltema och de såg i sin dator vilken dimension remmen skulle ha så har även inhandlat en sånhär:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... mm-621013/
Vet inte om denna är exakt med dimensionerna på den jag har köpt, men snarlik..

Mvh Dennie
Senast redigerad av 1 dennie, redigerad totalt 0 gånger.
av NilsO
Eller rem till AC-kompressorn, om det är den remmen som låter. Kompressorn är alltid av när (kupé)fläkten är avstängd.
Senast redigerad av 1 NilsO, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
Om vi nu förbiser vilken rem du skall ha, det förekommer gissningar häröver, så mäts remmar vanligtvis i bredden på översidan, som då i Biltemaexemplet är 11,9 mm. Det andra måttet 1010 mm är längden på remmen. Om du tänker dig i teorin att man klipper av remmen och mäter den långa remsan, så blir det då 1010 mm.
Det finns olika profiler och bredder. Du ser på Biltemaexemplet att remmen är konisk i sin tvärsnittsprofil. Det finns olika vinklar på remmarna. Bilar har ofta samma profil men olika längd. Den som säljer remmar har tabeller på vilken rem det skall vara, så om du nu sa att du skulle ha en fläktrem eller en generatorrem (ofta detsamma) så har du fått den du begärde.

Detta blev lite "Avdelningen för överflödigt vetande" men kan tas fram vid behov.
av dennie
Haha tack för all hjälp hitills!
Aa, då är det nog ej fläktremmen jag ska byta, men kan väl förklara ungefär hur det går till då.
Bilen börjar gnälla/tjuta på höga toner, oavsett varvtal / växel eller någonting sådant, det enda som jag kan påverka med är som sagt att stänga av kupéfläkten inifrån hytten, då slutar det på en gång. Annars så kan det fortsätta ifrån 2 sekunder till 20 sekunder ca. AC:n är ej på när detta sker (om det spelar någon roll). Kan även tillägga att det kommer som ett tickande ljud ifrån utblåset mot fötterna när fläkten är på (konstant) som ökar med kupéfläktshastighet samt slutar om jag stänger av, har trott att det bara fastnat något skit i rören men det kanske hör till?
Vad är det då som borde vara problemet?
Tacksam för all hjälp!

Även bytt rubriken till mer passande.

Hos mig bytte den körjournalen namn till reso[…]

Styrsnäcka Amazon

Samt att man har det där "döl&aum[…]

Fjäderbensbyte V70 -06?

Ska du ta ut hela benet behöver du inte kompr[…]

Handskfacksdelar S40

Hade ju funkat om inte den sidan slutade på […]