Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Njay
Hej,

Har haft problem att ABS-lampan lyst av och till den senaste tiden på min volvo s90 manuell från 98. Det är med volvos multi link-bakaxel. Hade den inne för felsökning häromdagen och det visade sig vara givaren bak ifråga som strular.

Men jag kan inte komma åt självaste givaren. Den sitter baktill på själva bakaxelklumpen, men reservdäcksbaljan sitter så extremt nära. Sen döljs den delvis av en balk på bakaxeln samt handbromsvajern som går under givaren. Förstår inte riktigt hur man ska kunna nå den. Någon som haft detta problem?

Tack på förhand
Användarvisningsbild
av lennarte
Kolla kabeln till givaren. På min 745-a var det kabeln som ärgat av precis vid kontaktstycket på givaren. Själva givaren har ingen kabel utan bara kontaktstycke direkt på.

Mvh
Lennart
av Njay
lennarte skrev:Kolla kabeln till givaren. På min 745-a var det kabeln som ärgat av precis vid kontaktstycket på givaren. Själva givaren har ingen kabel utan bara kontaktstycke direkt på.

Mvh
Lennart
Problemet är att konakten är påsatt uppifrån, jag kan nog få av kontakten men kommer aldrig kunna få på den igen då jag måste "dra" den ned mot givaren igen. Når bara med en smal tång och kommer inte få tillräckligt med kraft att få den tillbaks tror jag.
SA4AQS skrev:Abs och hastighets signalen är samma givare, så det skulle kunna vara i förgreningen mellan instrument och abs styr boxen som det är dålig kontakt eller liknande
Felkoden gav att det var givaren som var dålig, borde det inte stå kabelfel då? Eller kan den inte känna skillnad kabelbrott och självaste givaren, eller vad man ska kalla det.

Mvh Njay
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag vet inte hur den sätter felkoden. Jag kan inte få felkoder på ABS-en på min, så jag fick mäta mig fram. På t.ex bränsleboxen sätter den felkoder om "värdena" ligger utanför ett visst område. Är det samma på ABS boxen så spelar det nog ingen roll om det är 0 ohm eller 100Mohm (avbrott eller kortis). Båda ligger ju (långt) utanför det som det ska vara (8Kohm har jag för mig). Detta kan nog någon annan kanske svara bättre på.
Om du ska byta givaren, det sitter igen lucka ovanför ? Som till tankmätaren ? Annars får du lossa skruvarna till bakaxeln och sänka ner den en bit. Detta vet jag heller inget om, men det kommer säkert fler svar om detta. Det finns ju flera 960 ägare på forumet.

Mvh
Lennart
av rid54
Jag är övertygad om att styrboxen inte kan avgöra om det är kabelfel eller komponentfel vid avbrott/kortslutning.
av NilsO
Njay skrev: Felkoden gav att det var givaren som var dålig, borde det inte stå kabelfel då? Eller kan den inte känna skillnad kabelbrott och självaste givaren, eller vad man ska kalla det.
Ja och nej...

En grupp felkoder sätts när styrenheten upptäckt att det är avbrott i kretsen med givaren. De felkoderna kan sättas även när bilen står stilla. Kopplar man t.ex. ur en givare fram och startar motorn så tänds lampan.

En annan grupp felkoder sätts när styrenheten upptäcker att signalen från någon givare är störd eller felaktig. Ett typiskt sådant fel är när kransarna fram är dåliga (även om det nog inte är felet på din bil). De kan bara sättas när bilen rullar. Plockar man t.ex bort en givare fram från hjulet men låter den vara inkopplad får man en sådan felkod när man börjar köra.

Men någon felkod som säger att "det är fel just i själva givaren" finns inte.
av Njay
NilsO skrev:
Njay skrev: Felkoden gav att det var givaren som var dålig, borde det inte stå kabelfel då? Eller kan den inte känna skillnad kabelbrott och självaste givaren, eller vad man ska kalla det.
Ja och nej...

En grupp felkoder sätts när styrenheten upptäckt att det är avbrott i kretsen med givaren. De felkoderna kan sättas även när bilen står stilla. Kopplar man t.ex. ur en givare fram och startar motorn så tänds lampan.

En annan grupp felkoder sätts när styrenheten upptäcker att signalen från någon givare är störd eller felaktig. Ett typiskt sådant fel är när kransarna fram är dåliga (även om det nog inte är felet på din bil). De kan bara sättas när bilen rullar. Plockar man t.ex bort en givare fram från hjulet men låter den vara inkopplad får man en sådan felkod när man börjar köra.

Men någon felkod som säger att "det är fel just i själva givaren" finns inte.
Lär vara då det är avbrott i kretsen med givaren som du påpekade. Lampan kan lysa då man startar upp bilen men det kan räcka med att man bara stänger av den och startar om direkt så kan det fungera, men skulle vilja komma åt givaren och försöka rengöra den.

Gällande det att komma åt givaren via en lucka, själv har jag inte sett någon, någon annan som vet mer om det?
av Njay
Jago skrev:Men fungerar hastighetsmätaren?
Hastighetsmätaren fungerar felfritt, aldrig haft något problem med den ifråga.

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]

Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]

Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte b[…]