Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Volvo 745 1991 B230f. Tänkte höra med er varför mina spridare klickar? Hörs mest på tomgång som sagt, när jag tar skruvmejseln och handtaget mot örat så hör jag klickningar, precis som det låter? Kan det bero på dåliga spridare? eller är det vanligt på en gammal bil? Och sen där där j*vla kylar fläkten som brummar och låter så mycket så man inte hör motor ljudet? Finns det något sätt att göra den tystare?

Tack på förhand!
Jonteakerbrett skrev: sen där där j*vla kylar fläkten som brummar och låter så mycket så man inte hör motor ljudet? Finns det något sätt att göra den tystare?
Kolla om viskokopplingen är ok. Kolla om det är vattenpumpen som låter. Generatorlager kan också låta mycket.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:
Jonteakerbrett skrev: sen där där j*vla kylar fläkten som brummar och låter så mycket så man inte hör motor ljudet? Finns det något sätt att göra den tystare?
Kolla om viskokopplingen är ok. Kolla om det är vattenpumpen som låter. Generatorlager kan också låta mycket.

Mvh
Lennart
Viskokoppling? hur kollar jag om den är ok? Sitter den i fläkten? alltså i mitten? Svårt att kolla vattenpumpen för fläkten snurrar ju när motorn är igång och man vill inte stoppa dit fingrarna eller örat. Tack för svar! :)
Spridarna skall ticka för då fungerar dem...
prova spridarrens på flaska eller en tank
E85 då din 91 har Rex/Regina och klarar ren E85
Kört min -91 på 100% E85 men vid -15 blir den
svårstartad. Och sen förångas inte Etanolen
lika bra som bensinen om den kommer
ner i oljan så man får göra tätare oljebyten.
Senast redigerad av 1 umekille, redigerad totalt 0 gånger.
Jonteakerbrett skrev:Viskokoppling? hur kollar jag om den är ok? Sitter den i fläkten? alltså i mitten? Svårt att kolla vattenpumpen för fläkten snurrar ju när motorn är igång och man vill inte stoppa dit fingrarna eller örat. Tack för svar!
Fläktbladen ska kunna "rotera fritt" när motorn är avstängd. Det får inte glappa heller, varken där eller i vattenpumpen. Sätt en lång skruvmejsel på generatorn eller vattenpumpen, lägg huvudet mot skaftet (håll skaftet mot skallen i närheten av örat) så hör du direkt om det "morrar" i lagren när motorn går.
Fläktbladen ska "snurra fritt" i princip alltid. När motorn blir riktigt varm (bilköer på sommaren) då ska viskokopplingen "tröga" så att fläkten "drar" luft genom kylaren, och då ska det höras.

Mvh
Lennart

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]

Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]

Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte b[…]