Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dalle76
Denna lampa har börjat bråka ikväll.Tände sig efter en ca 10 minuters körning under färd helt plötsligt.Stängde av och startade igen.Gick bra upp till ca 75 kmh då tändes den igen.Testade att stanna och få lampan att slockna en 4 5 gånger.Samma sak.
Den senaste gången hände det i 40 50 bara.
Skall tillägga att det är helt oberoende av om jag bromsa eller inte.
Testade att köra in på en liten grusväg och ställa mig på bromsen och abs systemet arbetade som det skall.Någon kilometer senare tändes lampan.Ställde mig på pedalen och den nitar då.

Någon som har något vanligt standard fel att börja kolla?Har en biltemas gula felkodsläsare som påstås fungera på dessa bilar.Någon som vet om det stämmer?Klarar den isåfall även abs systemet?Eller finns det något annat sätt att läsa ut samt nolla felkoderna?En 945 turbo med automatlåda 98 års modell.Skall tillägga att jag körde 3 mil åt andra hållet 2 timmar tidigare utan bekymmer.Tvättade bilen emellan dock.Blåste absolut inget vatten på hjulena utan duschade bara över karossen.
Användarvisningsbild
av dalle76
Jonsson933 skrev:Lättast är väl o kolla felkoder, säkert en abs-givare som sagt upp sig, kan hända när som helst.
Någon som vet hur man gör?Och om det går med min gula biltema cr 101? Har aldrig testat den.Eller går det på annat sätt?Just dessa årsmodeller är dumma med koder.Var bättre före 95 med blinkdosan.
Användarvisningsbild
av dalle76
Jago skrev:Kolla här. http://www.bildmek.se/folders/MIN%20HEM ... index.html
Enkelt att mäta givare,eller att upptäcka kabelbrott.
Tack.Då har jag lite att gå efter i morgon.Du vet inte om min läsare funkar?
av alsunna
ohm-mät båda absgivarna cirka 1000ohm om jag inte minns fel, sedan kan du voltmäta dom när du snurrar på hjulet (ska vara 1v per varv i sekunden, viktiga är att du ser att volten stiger ju snabbare du snurrar däcken) ett annat troligt fel är nog att någon av dina kuggkransar antingen är fyllda med skit eller bara nerslitna så att givarna har svårt att märka skillnad på kuggarna :)

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]

Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]

Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte b[…]