Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Soderqvist
Hejsan!

Köpte mig en 740 för 3 veckor sedan av en bekant som hade haft bilen inlämnad hos Volvo för byte av soppapumpen i tanken (Regina/Rex). Efter bytet så uppstod ett ljud typ som om själva pumpen ligger emot tanken. Det är grymma vibrationer i karossen från pumpen och man kan höra pumpen gå på 10 meters avstånd från bilen. Detta är grymt irriterande och också anledningen till att bilen var till salu.

En sak till som jag ska tillägga är att idag var vi ute och åkte när soppalampan tändes, alltså 10 liter kvar i tanken... Efter 1 mil så börja bilen hosta typ som om den skulle dö men när vi stanna och tanka gick det bara i 52 liter, det stärker mina misstankar ytligare kring ett vridet armatur

Efter att ha tittat på själva tankarmaturet i denna guide http://www.sidhabo.org/div/745forpumpbyte.pdf så funderar jag på om personen på volvo som böt pumpen inte satt tillbaka armaturet rätt? Går det att vrida pumpen/armaturet fel? Vad kan anars vara galet på bilen?

OBS att jag redan kontaktat volvo och dom tar inte på sig nått, varken garanti eller godwill då bytet gjordes för över 1 år sedan.

/Soderqvist
av sicnarf
Vilken idiot som sålde bilen till dig med felmonterad pump!!! Att han inte gick och klagade hos Volvo redan då han ägde bilen. Det är klart att de har monterat den fel. Väldigt lätt gjort. Men ta upp den och stoppa in/montera igen då!
av jaka
Hej!
Att du har "grymma vibrationer" från pumpen verkar konstigt då pumpen i tanken är så liten och klen (pumpar bara med 0,2bar, ungefär som en liten aquarieluftpump).
Men ta loss tankarmaturen och kolla hur armaturen sitter! Har svårt att tro att Volvo monterade den fel (Kolla bilderna i inlägget ovan hur tankarmaturens lock är placerat med slangar). På en -87:a 745:a med hävarmsreostat kan inte tankarmaturen monteras på mer än ett sätt.
av sicnarf
Han har en 740 av 91 års modell enligt andra trådar han haft här och då är det bara en pump i tanken och den är mycket större än i din bil jaka.
Användarvisningsbild
av toorop
volvo erkänner aldrig fel, speciellt när det är andrahandsvärde bil som inlämnats. öppna och kolla. ta gärna foto. och lägg upp :-)-)
av Soderqvist
sicnarf skrev:Vilken idiot som sålde bilen till dig med felmonterad pump!!! Att han inte gick och klagade hos Volvo redan då han ägde bilen. Det är klart att de har monterat den fel. Väldigt lätt gjort. Men ta upp den och stoppa in/montera igen då!
Faktsikt den första frågan jag ställde när jag hörde hur pumpen lät och han sa då att han självklart hade varit tillbaka och klagat men Volvo hade bara påstått att det var våran moderna bensin som orsaka missljud i pumparna och dom hade rekommenderat honom att droppa i en matsked motorolja i tanken för att smörja upp pumpen och på så vis få bort oljudet.

Dock var nog aldrig personen från volvo ut och lyssna på bilen för det är inga missljud jag har utan rena vibbrationer, låter illa som faan.
sicnarf skrev:Han har en 740 av 91 års modell enligt andra trådar han haft här och då är det bara en pump i tanken och den är mycket större än i din bil jaka.
Jag skrev Regina/Rex i första inlägget, ber dock om ursäkt för min otydlighet och du har självklart rätt Sicnarf. Det är en Volvo 740 av årsmodell 91 :)
toorop skrev:volvo erkänner aldrig fel, speciellt när det är andrahandsvärde bil som inlämnats. öppna och kolla. ta gärna foto. och lägg upp :-)-)
Ok jag får väll ta och göra så, kan även ta och spela in en film med lite soppapumpsvibrationer så ni får höra vilket jäkla liv det är!

Dock vart det en full tank soppa i bilen idag så det är iaf minst en vecka kvar innan jag kan riva något :P

//Soderqvist
av umekille
Haft loss o lagat rost på min 91-a
då jag återmonterade armaturen
gick den som av sig självt i rätt läge.
Min har plåt i skölden,vet inte om de nya
är i plast.

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]

Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]