- lör 08 sep 2012, 18:49
Mvh
Lennart
lennarte skrev: Nu har den gått bra ett par dagar igen, så nu är jag lite gladare :D. Fortfarande är det så att den "rycker" lite vid jämn gas, det blir värre när den blir "genomvarm" (alltså efter en mil eller så). Då dyker ett annat "fenomen" upp också (se ovan). Jag har voltmätaren i konstant nu. När jag släpper gasen och motorbromsar så går voltmätaren inte ner till 0V alla gånger. För det mesta gör den det, men dom gånger den inte går ner till 0V blir tomgången högre (c:a1300rpm) när jag "frikopplar". Gasar jag på igen så är det 0V nästa gång. Tomgångsmotor?Bytte tomgångsmotorn idag. Tog från kompisens 245-a. Fick göra rent den, den var lite "geggig". Provkörde och var och tankade, 1,25l/mil, Det får väl duga. Den har ju inte gått riktigt bra sista veckan. I alla fall var "min" tomgångsmotor helt "igengeggad", "flerpen" satt fast. Hur har det över huvudtaget fungerat? Nu fungerar bilen bättre tycker jag (men det tycker jag varje gång). Tomgången sjönk i alla fall till c:a 600rpm!!!. Den brukar ligga på c:a 900rpm. Den går i alla fall väldigt jämt och fint, ni som har B234-motorn i era bilar, vad ligger "er tomgång" på? I instruktionsboken står det bara ej justerbar och Hyenesboken tar bara upp LH2,4 i suplementet på slutet, och då bara B280-motorn. Så en gång till. Vad ska tomgången vara och vad har ni för tomgångsvarv.
Mvh
Lennart
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
- By kvillebäck