Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev: Nu har den gått bra ett par dagar igen, så nu är jag lite gladare :D. Fortfarande är det så att den "rycker" lite vid jämn gas, det blir värre när den blir "genomvarm" (alltså efter en mil eller så). Då dyker ett annat "fenomen" upp också (se ovan). Jag har voltmätaren i konstant nu. När jag släpper gasen och motorbromsar så går voltmätaren inte ner till 0V alla gånger. För det mesta gör den det, men dom gånger den inte går ner till 0V blir tomgången högre (c:a1300rpm) när jag "frikopplar". Gasar jag på igen så är det 0V nästa gång. Tomgångsmotor?
Bytte tomgångsmotorn idag. Tog från kompisens 245-a. Fick göra rent den, den var lite "geggig". Provkörde och var och tankade, 1,25l/mil, Det får väl duga. Den har ju inte gått riktigt bra sista veckan. I alla fall var "min" tomgångsmotor helt "igengeggad", "flerpen" satt fast. Hur har det över huvudtaget fungerat? Nu fungerar bilen bättre tycker jag (men det tycker jag varje gång). Tomgången sjönk i alla fall till c:a 600rpm!!!. Den brukar ligga på c:a 900rpm. Den går i alla fall väldigt jämt och fint, ni som har B234-motorn i era bilar, vad ligger "er tomgång" på? I instruktionsboken står det bara ej justerbar och Hyenesboken tar bara upp LH2,4 i suplementet på slutet, och då bara B280-motorn. Så en gång till. Vad ska tomgången vara och vad har ni för tomgångsvarv.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Tungviktarn skrev:Lita inte på varvräknaren då inte är allt för pålitlig b234f ska ligga på 800rpm +-40
Jag har kollat även med en extern varvräknare. En (visserligen äldre modell) "riktig" verkstadsmodell (med högt och lågt varvtal, kamvinken, volt och ohm och sånt) som jag har kvar sedan "den tiden". Motorn "reagerar" på när man "klämmer åt" slangarna till och från tomgångsmotorn nu, så den fungerar. Ska prova "backtestet" igen senare idag. Räknar man på 800 - 40 så får man ju c:a 750rpm, då är det inte långt ifrån 600 +- 10% som jag skulle tro att min "verkstadsmätare" har som tolerans, då ligger man ju nära vad det ska vara, men den går lågt. Man kan nästan räkna hur många varv den gör. Knacksensorn sänker tändningen om den inte fungerar har jag läst någonstans, då sjunker tomgången (normalt i alla fall). Fungerar det så även med tomgångsmotor? Hur kollar man knacksensorn lättast? Kan man ohm mäta den? Läste samtidigt att man kunde koppla den till lågnivå ingången på stereon. Någon som gjort det? Hur och var kopplar man in den då? Parallellt med ingången på styrdonet kanske?
Om den är trasig, lär det inte fungera med stereon. Varje lösning av ett problem genererar tydligen nya frågor. Tur det finns någon att dela problemen med

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Det blev ingen provkörning "i backe" idag. Det blev städning och packning i stället. Ska åka på tjänsteresa till vår fabrik i Göppingen i södra Tyskland i morgon bitti, och snart kommer barn och barn-barn på ett lite försenat födelsekalas. Då är det slut på friden.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev:Bytte tomgångsmotorn idag. Tog från kompisens 245-a. Fick göra rent den, den var lite "geggig". Provkörde och var och tankade, 1,25l/mil, Det får väl duga. Den har ju inte gått riktigt bra sista veckan. I alla fall var "min" tomgångsmotor helt "igengeggad", "flerpen" satt fast. Hur har det över huvudtaget fungerat? Nu fungerar bilen bättre tycker jag (men det tycker jag varje gång). Tomgången sjönk i alla fall till c:a 600rpm!!!. Den brukar ligga på c:a 900rpm. Den går i alla fall väldigt jämt och fint, ni som har B234-motorn i era bilar, vad ligger "er tomgång" på? I instruktionsboken står det bara ej justerbar och Hyenesboken tar bara upp LH2,4 i suplementet på slutet, och då bara B280-motorn. Så en gång till. Vad ska tomgången vara och vad har ni för tomgångsvarv.
Körde till jobbet i går morse (torsdag), tomgången "strulade" hela tiden :evil: . Bilen har stått sedan i söndags (tjänsteresa). På hemvägen körde jag omvägen till hamnen och kollade båten (c:a 15km extra), totalt drygt 2mil, Även om voltmätaren gick till 0V vid motorbroms, så låg tomgången på 13 - 1500 upp till 2200rpm. Ibland ner till 600. någon enstaka gång 800 :P . När jag kom hem, plockade jag bort slangarna till vevhusventilationen. kolkanistern (ventilen) och tomgångsmotorn. Blåste och sög i slangarna, inga fel. "Körde" funktionskontrollen" via felkodsdosan, det "klickade "hej vilt" i ventiler och spridare. Startade motorn, tomgång 600rpm. Gasade lite lätt, tomgång 2000rpm. Gasade till "rejält". Tomgång först 2500, sedan sjönk den av sig slälv till först 1700 ,sedan 1300rpm. Då gick det upp ett ljus, ut och "knackade" på tomgångsmotorn, tomgången sjönk till 800rpm. Skall (efter grundlig rengöring) sätta tillbaka "min gamla" tomgångsmotor i kväll, så får vi se hur det fungerar. Hur många volt "drivs" tomgångsmotorn med, kollade med ett 6V batteri (startbatteri till min gräsklippare) innan jag monterade den, och då fungerade den fint, och gick väldigt lätt i "flärpen". Är det så att den styrs med en svag (ökande och minskande) ström, I så fall lånar jag hem ett "mascott aggregat" från jobbet i kväll, så jag kan testa båda motorerna ordentligt, Då skulle jag vilja veta inom vilka områden den ska fungera på. Någon som vet ?

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev:
Skall (efter grundlig rengöring) sätta tillbaka "min gamla" tomgångsmotor i kväll, så får vi se hur det fungerar. Hur många volt "drivs" tomgångsmotorn med, kollade med ett 6V batteri (startbatteri till min gräsklippare) innan jag monterade den, och då fungerade den fint, och gick väldigt lätt i "flärpen". Är det så att den styrs med en svag (ökande och minskande) ström, I så fall lånar jag hem ett "mascott aggregat" från jobbet i kväll, så jag kan testa båda motorerna ordentligt, Då skulle jag vilja veta inom vilka områden den ska fungera på. Någon som vet ?
Bytt tillbaka nu, Fungerar bättre men inte helt bra. Skall voltmätaren gå ner till 0V varje gång man släpper gasen? Den vill inte göra det. Lutar åt att kolla gasspjällskontakten. Eller vad tror ni? Den "gamla" tomgångsmotorn (som satt i min bil från början) verkar gå mycket lättare än den från 245-an, men båda "klickar" lika fint och lika lätt. Båda har samma Bosch-nummer, så dom ska vara likadana.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Lite "uppdatering" från mig.
Justerade gasspjällskontakten igen. Kom på att där är axiellt glapp i gasspjället, så vissa gånger jag släppte gasen och motorbromsade slog inte kontakten från (voltmätarens om jag kopplat till Lambdasonden gick inte ner till 0V) . "Satte" kontakten så den slår ifrån lite tidigare, så nu är det 0V varje gång.Fortfarande är jag inte helt nöjd, men den går nu bättre än på länge. Provade lite "högfartskörning" på motorvägen i veckan, var lite mycket trafik, så jag kunde inte köra så fort som jag ville, men c:a en mil i 140 - 160km/tim blev det i alla fall. Den "bluddrade" hela tiden och missade (tändningsmissar?) några gånger. Det låter ungefär som när en gammal moped "4-taktar". Ska till Bilprovningen på måndag eftermiddag för det årliga "nålsögat", då får jag ju reda på hur jag "ligger till" med avgasvärdena. 0,6 CO var det sista besiktning, det andra kollar dom ju inte (88B) men jag ska be dom göra det. Sedan blir det en NY Lambdasond (oskarvad). Hjälper inte det, ska jag "plocka ut" spridarna och titta på strålarna, sedan är det nog bara styrboxen kvar. Har kört c:a 23 mil på halv tank (visaren står på mittstrecket), brukar inte köra mer än max 19 - 20 mil. Det brukar "gå på c:a 27 liter. Ska titta på tändstiften i helgen, har inte gjort det sedan jag satte i dom (c:a 600 mil), och testa kompressionen, det har jag inte gjort sedan jag köpte den. Kan ju vara lite intressant efter 40500 mil.

Jag "ramlade in" på en internetsida om "något" man blandar i oljan och får en "motorrenovering" medans man kör http://www.rvs.se Någon som provat? Det har ju funnits en massa "lurigheter" på marknaden under åren, men detta verkar nästan trovärdigt. Har man en "gammal" motor som i övrigt är i gott skick kanske det är värt pengarna?
Komentera gärna...

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Måste skriva igen. Blev in jagad av en regnskur, men jag hann ta ett kompressions prov. 11, 11, 11, 11 kg. Klockrent eller, efter 40500 mil. Det trodde inte ens jag, fast jag vet att motorn är i gott skick. I alla fall mekaniskt. Tändstiften är svagt rosafärgade till vita. Dock inte "överhettningsvita", Champion RN9Y. Ska vara rätt (tror jag i alla fall). Få vänta tills det regnat över innan jag fortsätter.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
[quote="lennarte"]Måste skriva igen. Blev in jagad av en regnskur, men jag hann ta ett kompressions prov. 11, 11, 11, 11 kg. Klockrent eller, efter 40500 mil. Det trodde inte ens jag, fast jag vet att motorn är i gott skick. I alla fall mekaniskt. Tändstiften är svagt rosafärgade till vita. Dock inte "överhettningsvita", Champion RN9Y. Ska vara rätt (tror jag i alla fall). Få vänta tills det regnat över innan jag fortsätter.

Mvh
Lennart[/

Tror du har för hårda stift i bilen ska väll vars 6or?
Användarvisningsbild
av lennarte
Tungviktarn skrev: Tror du har för hårda stift i bilen ska väll vars 6or?
NGK's 6-or motsvarar Champion's 7-or.
Men jag håller med dig lite om att det skulle kunna vara fel stift. Om motorn skulle "gå fett", som det mesta tyder på, skulle stiften varit sotiga, eller i alla fall inte helt vita. Vilket kan tyda på att jag har för "varma" stift. Eller kan det vara så att den får för lite bensin vid vissa varvtal? T.ex vid 3000rpm som jag kör i dom flesta fall (c:a 90km/tim, har ju fortfarande "bara" 4 växlar). Det är ju lite "komplicerat" med värmetalen på tändstift. NGK's blir kallare ju högre tal det blir, Champions blir varmare. Skulle jag kanske byta stift ändå? Nästa steg i Champion är RN7Y (om jag inte har fel), och i NGK BP7ES, men det "känns" inte som det skulle vara rätt. Experimentera i Biltemas katalog när man inte är säker på vad man "vill ha" än nästan omöjligt. Jag har ju Champion och NGK nästan med "modersmjölken". När jag började med bilar (mitten på 60-talet) var det Champion som gällde (ev Bosch). NGK kom till oss i form av en låda (c:a 1 x 1m) från vår leverantör som han tyckte vi skulle "försöka" sälja detta. detta var c:a 1967. Den första bilen vi satte NGK stift i var en Dodge Dart -64, den gick inte alls på dom stiften När den blev varm gick den bara på 5 cylindrar (det var en 6-a). 6-ans stift blev överhettat och "la av". Med Champion's stift gick den. Stiften på "dom gamla" Chrysler 6-orna satt nersänkta nästan som på min B234-a, fast från sidan. Om ni förstår vad jag menar. Lite nostalgi och lite onödigt vetande på samma gång...

Mvh
Lennart
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 24
Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte bli[…]

Hos mig bytte den körjournalen namn till reso[…]