Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taipen
Hej!

Höjer ett varningens finger då de gäller etanolkonverteringar! Typ ecoflex mm. Detta gäller förvisso min förra bil som var en Saab (får man nämna de här :lol: ), där jag valde att konvertera med ecoflex. 2,3 liters turbo motorn skulle klara detta utan förändringra i övrigt av motor. Resultatet blev en havererad styrbox, detta haveri inträffade en halvdag efter de att konvertering utförts av återförsäljaren. Kostnad för mig 4800 kr för en begagnad styrbox med montering och felsökning. Garanti från ecoflex? Ingen men dom köpte i alla fall tillbaka ecoflexboxen för 3000 kr. Ren förlust för undertecknad i alla fall. Därför tycker jag man ska vara lite försiktig vad gäller konverteringar till etanol. Har därefter tagit mitt förnuft till fånga och sålt Saaben. Köpt mig en pärla i stället. Volvo 740 GLE -88:a med 11,724 mil på mätaren. Automat och fungernade ac. De går inte av för hackor :-)-)
av anp
Hur vet du säkert att det var din etanolkonvertering som skadade boxen?
av metalHJ
Tänkte just ställa samma fråga, var det något konkret som fastställde att problemet orsakades av ecoflex boxen?
Användarvisningsbild
av taipen
Ecoflex boxen fungerar genom signalmodifiering för att man ska kunna köra på etanol. Om de nu sedan var den som ställde till de lär ju vara svårt att fastställa, men en sak är säker jag sätter inga sådan boxar mer i någon av mina bilar , de kan kosta mer än de smakar. Hur stor är dessutom chansen att en halv dag efter de att ecoflex enheten installerades så gick styrboxen sönder? De som hände var att boxen höll spridarna till cyl 1 och 4 konstant öppna. Men som sagt om de sen beror på ecoflex enheten eller inte lär de tvistas om. De som är trist är att ecoflex inte ger några som helst garaniter på att deras enhet inte skadar motorn allvarligt, vilket jag givetvis borde ha kolla upp. Men så är livet i bland, man tänker göra en insatts för miljön och sin plånbok och oj va fel de blev. Mitt tips till alla som vill etanolkonvertera är att ta bilen till en proffesionel trim firma, få in ny programvara i boxen och kör på etanol. Det torde vara de bästa, även om de är de dyraste alternativet. :wink: Har dessutom hört på Saab sidor att flera fått sina bilar förstörda av ecoflex enheten men de är andrahandsinformation och får tas för vad de är.
av anp
Visst kan det ha berott på boxen, men min tanke är att många felaktigt skyller etanolen för de fel som uppstår då de börjat köra på E85 trots att slumpen lika gärna kan ha spelat in.

Ta ex,vis läckande bensinslangar.
Alla/många skyller på etanolen direkt då slangarna börjat läcka efter att etanol tankats i bilen.
Man får uppfattningen att ingen bensinslang någonsin har läckt innan etanol blev en handelsvara på bensinstationer.

Mina erfarenheter av konverteringar har hitills varit goda, trots idag många år och mil har passerat med E85 i tankarna.
Däremot vet jag att några haft problem med eftermonterade konverteringsboxar, men de problemen har mer varit att de inte fungerat som önskat. Inte att de förstört något i bilen de varit monterade i.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
taipen skrev:Ecoflex boxen fungerar genom signalmodifiering för att man ska kunna köra på etanol. Om de nu sedan var den som ställde till de lär ju vara svårt att fastställa, men en sak är säker jag sätter inga sådan boxar mer i någon av mina bilar , de kan kosta mer än de smakar. Hur stor är dessutom chansen att en halv dag efter de att ecoflex enheten installerades så gick styrboxen sönder? De som hände var att boxen höll spridarna till cyl 1 och 4 konstant öppna. Men som sagt om de sen beror på ecoflex enheten eller inte lär de tvistas om. De som är trist är att ecoflex inte ger några som helst garaniter på att deras enhet inte skadar motorn allvarligt, vilket jag givetvis borde ha kolla upp. Men så är livet i bland, man tänker göra en insatts för miljön och sin plånbok och oj va fel de blev. Mitt tips till alla som vill etanolkonvertera är att ta bilen till en proffesionel trim firma, få in ny programvara i boxen och kör på etanol. Det torde vara de bästa, även om de är de dyraste alternativet. :wink: Har dessutom hört på Saab sidor att flera fått sina bilar förstörda av ecoflex enheten men de är andrahandsinformation och får tas för vad de är.
SAAB har en egen (unik) styrenhet "Tritonic" som är ett av världens mest avancerade system. Jag tror inte att den boxen mår bra av att (som ecoflex & flexitune gör) öka spridarnas öppningstider.
Bilar som t.ex. volvo 940 kör på ett sytem som heter bosch LH 2.4, vilket inte är lika avancerat. Detta system klarar förlängda öppettider... Sedan tror jag (inte bekräftat) att det är bättre att öka bränsletrycket eller installera större spridare istället för att öka öppettider!

Vet inte om LH 2.4 hamnar i närheten av "closed-loop" vid något varvtal då motorn går på BF95? Detta är kanske något som Sparkz har koll på??
Användarvisningsbild
av taipen
Jag är fullt för etanolkonverteringar av äldre bilar, både för miljöns skull och givetvis plånboken :D . Jag vill bara med mitt inlägg i debatten varna lite för att de kan gå galet. Vet inte om jag törs konvertera min 740 GLE den är nästan i nyskick så man får dra lite på det. Men visst tanken finns där.
av allan_25
tjena jag e rättså ny med allt det här men jag undrar om det räcker med bara större spridare när det gäller konventering jag har hört att bräsletrycket måste höjas och det gör det väll inte med bara störrespridare eller?????
mvh allan_25
Användarvisningsbild
av erikn
Man höjer bränsletrycket för att det ska spruta mer bränsle ur befintlgia spridare. Byter man till större spridare som ger mer bränsle vid samma tryck uppnår man samma sak. Det man vill göra är att öka bränsleinsprutningen med ca 30%, antingen gör man det genom att byta till spridare som är så mycket större, eller så höjer man trycket så att man trycker genom mer bränsle i de befintliga. Man ska inte göra både ock.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Fast det går ju fint att använda de hu[…]

nackdelar med Running Boards

läste nyligen att dom inte håller m&ari[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]

Fel på helljus Volvo v60 2014