Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Pana
Sådär
Fixat en Bosch Lmm 0280212016 nu.
Satte dit den och for ut på en provtur på 5-6 km så att den blev riktigt varm.(bilen stod i varmgarage innan)
Slog av motorn,lät den stå i 15 min,startade igen.
Då gick bilen bra på tomgång i ca 2 min ,sen börjar den vandra mellan 500-800 varv för att sedan nästan stanna.
Försöker man hålla igång den med gasen låter den som om den inte får någon soppa eller hur man nu ska beskriva det.Det är som om den kvamnar och gaspedalsrörelserna blir fördröjda.Alltså om jag trampar nästan gasen i botten,då kvamnar den för att sedan gå upp i varv då jag släpper pedalen...
puuuh! det är inte lätt att beskriva motorljud i skrift. Kanske borde jag lägga in en ljudfil då jag härmar :roll:
Iallafall kommer felkoden 2-3-1 som ett brev på posten då den börjar gå ojämnt,dock inga andra koder

Nu ska jag ut och rengöra lambdasonden och ohma lmmkabeln,fortsättning följer...

//Pana
av Pana
Nu har jag rengjort lambdasonden som var rejält sotig
Ohm-mätt alla kablar mellan lmm och styrkortet.
Inga glapp där,fastän jag vred och slet i kabelstammen.
Nollade felkoderna och startade bilen som väntat gick den klockrent.
Var sedan ut och testade den ,körde ca 1 mil under ca 20 minuter, varav 15 minuter med full arbetstemp.Lät den stå på tomgång i ca 5 minuter med perfekt tomgång.
Slog av motorn och gjorde en renbränningskontroll som fungerade.
Lät den kallna i 20 minuter och startade den sen.
Då började eländet att gå dåligt på tomgång igen och testade köra iväg men vände fort då den gick som en påse gamla nötter.
Kollade felkoder och se där... 2-3-1 igen!
Vad är det som händer??
Luras motorn på nåt sätt att den har kallnat fast den inte har det??
Startar jag den imorgon kan jag säkert köra till Italien bara jag inte stänger av den.
Tilläggas ska, att den luktar konstigt (sötaktig lukt) när den går dåligt.

//Pana
av NilsO
Kanske en dum fråga, och jag vet inte hur du lagade kabelskadan, men kan man utesluta att det t ex är kortslutning mellan ledarna (det är inte självklart att man ser det om man mäter efter glapp)? Kanske en idé att dra helt nya ledningar från lmm till någonstans i närheten av styrboxen, och åtminstone tillfälligt koppla bort de gamla. Kortslutningar och glapp är annars typiskt sådant som dyker upp efter en stund. Bara en idé.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Nu spekulerar jag...

Motorn låter som om den får för lite bränsle. Motorn har en benägenhet att baktända. Dessa problem tyder på bränslebrist.

Hur mycket bränsle har du i tanken? När byttes bränslefiltret (vid bränslepumpen) sist?
av Pana
Jocke S. skrev:Nu spekulerar jag...

Motorn låter som om den får för lite bränsle. Motorn har en benägenhet att baktända. Dessa problem tyder på bränslebrist.

Hur mycket bränsle har du i tanken? När byttes bränslefiltret (vid bränslepumpen) sist?
Bra att du spekulerar :)
Jag håller med om att den får för lite bränsle.
Men det konstiga är att jag har ju verkligen varmkört den.
Det blev säkert en mil under 20 min med 5 min tomgångskörning som följd.Då gick den perfekt.
Första testet varade i ca10 min 2-3km sedan tomgångskörning med perfekt gång.
Det är först efter motorn har "halvkallnat" som den börjar gå ojämnt och felkoda.

enkelt förklarat: start motor kall (ca +12 grader) går perfekt och hur länge som helst
omstart motor halvkall(säg 50 grader) ojämn tomgång direkt+ felkod 2-3-1
Jag har nytt filter och 20 liter i tanken

//Pana
av tuxedo
Jag är inte lika säker på som du att det beror på för lite bränsle.

1. Har du möjlighet att låna eller köpa ett systemstyrkort på skroten, (måste vara samma Nr) och prova.
2. Har du bytt impulsgivaren på kopplingskåpan?
3. Provat en annan tändspole (rätt sort)?
4. Slutsteget som jordar tändspolen? (sitter på V. innerskärm.
5. Bytt högsp.kabeln mellan tändspole och fördelare?
6. Kollat motorns jordförbindelse med chassi?

Uch, ska du kolla allt det här har du nog jobb en vecka minst. ?:-/

Men i ett sådat här fall får man nog inte "låsa fast sej" bara till bränsletillförseln.
De saker jag nämnt här ovan utom punkt 6 är komponenter som kan ge termiska störningar/fel.

tuxedo.
av Pana
Ok tuxedo
Ska kolla dessa grejer.
Vissa har jag testat,såsom slutsteget och styrboxen om det är den du menar,
(boxen som sitter nere till höger passagerarsidan,med en 35 pinnars kontakt.)Dock gjordes detta innan jag hittade de första felen.
Så jag måste låna dessa komponenter igen för att det ska bli tillförlitligt.
Hör av mig senare

//Pana
av tuxedo
Ja det är styrboxen till höger passagerarsidan jag menar.
Se bara till att du provar med en styrbox som har samma Nr som den du har.
Det förrutsätter nat. att det sitter rätt styrbox i nu.

OBS. Styrboxen måste vara spänningslös när kontaktstycket tas bort eller sätts dit.
Ta därför bort säkr. Nr 1 eller minuspolen på batteri.

Ett styrboxfel ligger inom logikens gränser för nuvarande felsymptom tycker jag.
Kommer nu ihåg också att en bekant till mej hade liknande fel på sin 740 - 90 årsm.
Efter mycket felsökn. på verkstad byttes styrkortet och bilen har gått bra sen dess c:a 3 år sedan.
Har ochså läst att styrkorten på din årsmodell har en tendens att gå sönder.

Det är ju riktigt som du säger att den förra styrboxprovningen kan ha störts av det kabelfel som bevisligen fanns.

//tuxedo.
av tuxedo
Du kan först prova en enklare sak innan du byter styrkort.

Lambdasonden har sin stompunkt bakom strålkastaren på höger framinnerskärm och även bränslepumpsrelät.

Det är en dålig konstruktion av Volvo med flatstiftkontakter och är en kämd felkälla till olika driftstopp.
Ta helst bort hela flatstifthållaren och gör plåtrent runt sskruvhålet och hållaren.
Anbringa sedan kopparpasta på hållarens kontaktpunkt på plåten och dra fast skruven med lite kopparpasta även på den.
Nyp sedan åt flatstiften så att de går trögt och motionera dem lite med oxidlösningsmedel.

Jag har inte fått svar från dej om du kontrollerat de båda stompunkterna till LMM som sitter på ovansidan på insugningsröret

//tuxedo.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Ja, bara kleta på där lär inte h&a[…]

hjullager eller difflager

Inre knuten tar upp ändrigar i längd p&a[…]

Kopplingen tar högt upp.

Köpte en V50 2.4 för några å[…]