Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av NilsO
Man ska aldrig hålla i stiftet eller tändhatten/tändkabeln när man kollar om det finns gnista. Att lägga det mot motorblocket kan funka, men jag brukar sätta det lösa tändstiftet i ena klämman på en startkabel och andra änden av startkabeln i lyftöglan på motorn eller liknande. Det känns säkert och smidigt.
av Bricoleuren
Bra idé med ett tändstift surrat och klart! Vid tillfälle ska jag oxå leta upp det där serviceuttaget (Hur kan det komma sig att jag aldrig ens hört talas om nå´t så´nt? Mycket trassel genom årens lopp man hade sluppit då...). Undrar om jag har nå´t gammalt moppe eller cross-topplock att skruva fast på lämpligt ställe? Då har man ju en gänga att dra stiftet i... Ska leta i gamla gömmor.

Vid första bästa tillfälle ska jag rengöra spjällhuset och laborera med tomgångsinställningen (spjällägesskruven). När jag höll på med den där tomgångsventilen igår var det åtminstone första gången som man märkte nå´n som helst skillnad (om än då till det sämre ett tag) efter det att man bytt, skruvat eller känt på nå´t under motorhuven. Kan tänkas att vi är nå´t på spåret där ändå...

Nu jobbar jag tyvärr hela helgen så det får bli att ta ta i det nå´n gång i mitten av nästa vecka.

Jag provstartade kl. 7 i morse på väg till jobbet och då startade den direkt (-2°), provade nu på kvällen runt kl.18 när jag kom hem (då var det oxå minusgrader) - inga problem. Tyckte t.o.m. att den tände bättre/snabbare än normalt vid mildväder, men det kan vara önsketänkande.

Trevig helg,

//H
av tuxedo
Rör inte tomgångsinställningsskruven om det inte är absolut nödvändigt.
Det kan vara svårt att få den korrekt inställd igen om det inte funkar.
Det ska i allmänhet räcka med rengöring av spjället och huset.

//tuxedo
av NilsO
Informationen du fått ovan stämmer inte riktigt. Det är inget fel om gasspjället stänger helt – tvärtom bygger tomgångsregleringen på den motorn på att all luft går genom tomgångsventilen när pedalen är uppsläppt (en liten mängd kommer antagligen bakvägen genom vevhusventilationsslangen, etc).

Det går att justera spjället, men den justeringen görs för att spjället ska kunna röra sig på rätt sätt – inte för att ge extra tomgångsluft. I justeringen ingår att justera spjällskivan så den är rätt centrerad, låta spjället stänga helt och sedan skruva in stoppskruven ett kvarts varv. Meningen med det är att skruven ska ta upp kraften från returfjädern, inte själva spjället. Så, när man släpper upp gaspedalen ska spjället vara stängt och spjällägesbrytaren klicka till. Då ska motorn också kunna starta och gå.

Jag ser att Tuxedo hittat informationen på en hemsida av en fd. mekaniker som ju bör veta vad han/hon talar om, men undrar om det inte skett en sammanblandning med tidigare 240/740 med annat bränslesystem. Jag har justerat spjället enligt Volvos handbok både på B230F och FK, och det har gett bra resultat. Det finns något servicemeddelande jag sett, till 740 med B230F har jag för mig, om jag minns rätt för att minska problem med att motorn storknar när AC-kompressorn slår på, som går ut på att justera upp spjällöppningen en aning med skruven, men det är nog en undantagslösning.
av tuxedo
Hej.
Ledsen om jag lämnat felaktig info.

Som NilsO skriver så har jag hämtat infot från ett numera nedlagt bilforum och detta tips från en verksam Volvomekaniker hade jag kopierat och spart i min dator.
Denna mek. har kunnat ge bra tips o råd i ganska avancerade problem, därför litade jag på detta.

Men det kan nog vara som du säger att det skett en hopblandning av årsmodeller.

Om så skulle vara så tack för ditt tillrättaläggande NilsO.

PS. Tror du NilsO att detta med att tomgångsvetilan behöver en korrekt referensluft för att arbeta riktigt också är fel ? DS.

//MVH. tuxedo
av Bricoleuren
Ja men oavsett modell kan man ju titta på spjällhuset i alla fall. Kan ju vara så att det är lite glipa där t.o.m.. Inte heller då blir ju referensvärdet rätt och kanske öppnar tomgångsventilen då för lite. Långsökt som mycket annat men ändå... Jag är inte så rädd för att pilla med det så länge man märker upp alla lägen noggrant först och kan montera tillbaks exakt som det var.

Själva ventilen (tomgångs) har ju oxå en stoppskruv och lämnar lite glipa i obelastat läge men den ska hjälpa motorn att inte dö vid motorbroms tror jag. Knappast där man skall skruva i det här fallet... Synd att en tomgångsventil är så dyr, annars hade man kunna bytt den och testat.
Användarvisningsbild
av emwtur
det kan snarare bli problem om det är sot i spjällhuset som gör att inte spjället går tillbaka helt och då sluter inte spjällkontakten och motorstyrningen tror att du gasar, och stänger tomgångsmotorn.
- då får inte din motor luft !
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 22

Första gången jag skriver på foru[…]

Tack för svar. Det är inga jättesto[…]

Hittade faktiskt en workaround på nätet[…]

Du kan ta bort värmaren men måste d&ari[…]