- lör 02 feb 2013, 09:00
Informationen du fått ovan stämmer inte riktigt. Det är inget fel om gasspjället stänger helt – tvärtom bygger tomgångsregleringen på den motorn på att all luft går genom tomgångsventilen när pedalen är uppsläppt (en liten mängd kommer antagligen bakvägen genom vevhusventilationsslangen, etc).
Det går att justera spjället, men den justeringen görs för att spjället ska kunna röra sig på rätt sätt – inte för att ge extra tomgångsluft. I justeringen ingår att justera spjällskivan så den är rätt centrerad, låta spjället stänga helt och sedan skruva in stoppskruven ett kvarts varv. Meningen med det är att skruven ska ta upp kraften från returfjädern, inte själva spjället. Så, när man släpper upp gaspedalen ska spjället vara stängt och spjällägesbrytaren klicka till. Då ska motorn också kunna starta och gå.
Jag ser att Tuxedo hittat informationen på en hemsida av en fd. mekaniker som ju bör veta vad han/hon talar om, men undrar om det inte skett en sammanblandning med tidigare 240/740 med annat bränslesystem. Jag har justerat spjället enligt Volvos handbok både på B230F och FK, och det har gett bra resultat. Det finns något servicemeddelande jag sett, till 740 med B230F har jag för mig, om jag minns rätt för att minska problem med att motorn storknar när AC-kompressorn slår på, som går ut på att justera upp spjällöppningen en aning med skruven, men det är nog en undantagslösning.