Idag har jag kollat tomgångsmotorn och gnistan.
Gnista på alla tändkablar är "blå" och fin. Visserligen då kontrollerad med motorn gående (och då går den ju alltid som ni vet bra).
Tomgångsmotortest:
- Gjorde "klämtestet" på slangen vid varm motor, den verkar göra vad den kan för att öppna och släppa igenom mer luft. Motorn håller sig vid liv ända tills man verkligen kniper åt det allra, lilla sista och helt stryper lufttillförseln. Utan luft den vägen kan jag inte tänka mig att motorn har en rimlig chans faktiskt. Den lilla slangen från vevhusventilationen kan inte ge mycket då gasspjället är stängt...
Tog loss tomgångsmotorn och konstaterade:
1. att den inte var igensotad, visst lite svart beläggning här och där men inget allvarligt. Tvättade ändå rent för säkerhets skull.
2. att slangarna till och själva vevhusventilationen var ok (där fanns lite sot men inget allvarligt, och blåste rent)
3. att slangarna till och från ventilen var i gott skick och ej igensatta
4. kontrollerade mekaniskt att allt var ok, spjället löper utan motstånd mm
5. på garagebänken la jag 12V på kontaktstiften och konstaterade att spjället fungerar utan anmärkning
satte tillbaks enheten och nollade (drog ur 1:ans säkring):
1. slang-testet igen med samma resultat
2. mätte upp kontakten i bilen, den har 12V på sig så snart tändningen är påslagen
3. med bilen på tomgång drog jag sen ur kontakten (kopplade ur tomgångsmotorn) då steg tomgången något
4. gjorde "slangtestet" med urkopplad ventil, då dör motorn nästan direkt.
5. provade att starta med urkopplad ventil. detta funkar inte utan gaspåslag (vilket stämmer med teorin om att tomgångsmotorn skulle kunna vara det som spökar).
6. mätte sen spänningen på kontakten (12V) och parallellkopplade själva tomgångsventilen. Så fort ventilen kopplas in så sjunker spänningen dock till 0(!) volt!! Ska det verkligen vara så?
Nu kunde jag bara testa detta med motorn avslagen, eftersom jag var tvungen att hålla krokodilklämmor med ena handen och lägga batterikabelskon på batteriet (slå av och på tändning) med den andra.
Måste konstruera en "säkrare" koppling så jag inte råkar kortsluta om jag ska kunna släppa allt och sätta mig i bilen..
Hur som helst, så långt jag förstod så fungerade systemet som det ska. Vad tror ni med erfarenhet?
Efter att ha plockat ihop verktyg mm (bilen stod väl still en halvtimme) så åkte jag hemåt. Vid första rödljuset la sig tomgången först ngt högt (1000rpm), för att sen helt utan förvarning ramla ner på 0 och bilen stannade. Den startade direkt men behövde manuell gas för att få tomgången stabil. Samma sak hände vid nästa rödljus.
Körde in på en mack för att se om kontakten inte satt i men det gjorde den. Drog lite i kabeln och passade på att tanka, körde sen därifrån. Under resten av dagen har bilen gått perfekt. Systemet skall ju vara självlärande så kanske har det lärt sig vid det här laget? Det blev lite andra värden efter att jag rengjort och fixat. Låter det troligt? Troligare att det faktiskt var glapp i kontakten innan jag kom till macken tycker jag. Jag som ändå hade passat på att böja till kontaktblecken lite grand då jag hade loss allt för att säkerställa att kontakten var god...
Då kan man fråga sig om det alltid varit glapp i den där kontakten och att detta varit (det enda) problemet?
Det skulle ju kunna förklara att den varit svårstartad ibland. Men, varför skulle den bara glappa vid minusgrader? Det låter inte troligt, den borde i så fall oxå ha dålig ledning vid t.ex. fuktig väderlek. Den borde oxå nå´n gång, under dryga två år som jag haft bilen, råkat vara glapp även mellan april och november. Den borde väl åtminstone vid nå´t tillfälle ha stannat eller bluddrat på tomgång, eller hur? Bilen var ju oxå varmkörd nu på vägen hem.
Kontackstycket var fett och fint, ingen korrosion eller synliga tecken på dålig ledning. Dessutom (som problemet sett ut) så har man så snart bilen startat kunnat slå av den och starta igen utan problem, även i 25 minusgrader. Jag tror inte att detta är hela sanningen helt enkelt.
Nu ska det förstås bli spännande att se hur den beter sig efter rengöring av tomgångsventil. Väntar på ett par kalla nätter men låt oss säga att jag är skeptisk

!
Kloge. Jag har laddat ner manualen nu, det får bli kvällslektyr. Tack som fan!