Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av NilsO
#723767
Vad gäller hur man kollar gnista etc när man är själv: Kör startmotorn med serviceuttaget i motorrummet. Det är ett ensamt kontaktstycke med bara en ledning som brukar hänga på insidan av framskärmen en liten bit bakom vänster strålkastare. När man ansluter den till "+" går startmotorn. Obs: Lägg ur växeln först!
av Bricoleuren
#723999
Idag har jag kollat tomgångsmotorn och gnistan.

Gnista på alla tändkablar är "blå" och fin. Visserligen då kontrollerad med motorn gående (och då går den ju alltid som ni vet bra).

Tomgångsmotortest:
- Gjorde "klämtestet" på slangen vid varm motor, den verkar göra vad den kan för att öppna och släppa igenom mer luft. Motorn håller sig vid liv ända tills man verkligen kniper åt det allra, lilla sista och helt stryper lufttillförseln. Utan luft den vägen kan jag inte tänka mig att motorn har en rimlig chans faktiskt. Den lilla slangen från vevhusventilationen kan inte ge mycket då gasspjället är stängt...

Tog loss tomgångsmotorn och konstaterade:
1. att den inte var igensotad, visst lite svart beläggning här och där men inget allvarligt. Tvättade ändå rent för säkerhets skull.
2. att slangarna till och själva vevhusventilationen var ok (där fanns lite sot men inget allvarligt, och blåste rent)
3. att slangarna till och från ventilen var i gott skick och ej igensatta
4. kontrollerade mekaniskt att allt var ok, spjället löper utan motstånd mm
5. på garagebänken la jag 12V på kontaktstiften och konstaterade att spjället fungerar utan anmärkning

satte tillbaks enheten och nollade (drog ur 1:ans säkring):
1. slang-testet igen med samma resultat
2. mätte upp kontakten i bilen, den har 12V på sig så snart tändningen är påslagen
3. med bilen på tomgång drog jag sen ur kontakten (kopplade ur tomgångsmotorn) då steg tomgången något
4. gjorde "slangtestet" med urkopplad ventil, då dör motorn nästan direkt.
5. provade att starta med urkopplad ventil. detta funkar inte utan gaspåslag (vilket stämmer med teorin om att tomgångsmotorn skulle kunna vara det som spökar).
6. mätte sen spänningen på kontakten (12V) och parallellkopplade själva tomgångsventilen. Så fort ventilen kopplas in så sjunker spänningen dock till 0(!) volt!! Ska det verkligen vara så?
Nu kunde jag bara testa detta med motorn avslagen, eftersom jag var tvungen att hålla krokodilklämmor med ena handen och lägga batterikabelskon på batteriet (slå av och på tändning) med den andra.
Måste konstruera en "säkrare" koppling så jag inte råkar kortsluta om jag ska kunna släppa allt och sätta mig i bilen..

Hur som helst, så långt jag förstod så fungerade systemet som det ska. Vad tror ni med erfarenhet?

Efter att ha plockat ihop verktyg mm (bilen stod väl still en halvtimme) så åkte jag hemåt. Vid första rödljuset la sig tomgången först ngt högt (1000rpm), för att sen helt utan förvarning ramla ner på 0 och bilen stannade. Den startade direkt men behövde manuell gas för att få tomgången stabil. Samma sak hände vid nästa rödljus.

Körde in på en mack för att se om kontakten inte satt i men det gjorde den. Drog lite i kabeln och passade på att tanka, körde sen därifrån. Under resten av dagen har bilen gått perfekt. Systemet skall ju vara självlärande så kanske har det lärt sig vid det här laget? Det blev lite andra värden efter att jag rengjort och fixat. Låter det troligt? Troligare att det faktiskt var glapp i kontakten innan jag kom till macken tycker jag. Jag som ändå hade passat på att böja till kontaktblecken lite grand då jag hade loss allt för att säkerställa att kontakten var god...

Då kan man fråga sig om det alltid varit glapp i den där kontakten och att detta varit (det enda) problemet?
Det skulle ju kunna förklara att den varit svårstartad ibland. Men, varför skulle den bara glappa vid minusgrader? Det låter inte troligt, den borde i så fall oxå ha dålig ledning vid t.ex. fuktig väderlek. Den borde oxå nå´n gång, under dryga två år som jag haft bilen, råkat vara glapp även mellan april och november. Den borde väl åtminstone vid nå´t tillfälle ha stannat eller bluddrat på tomgång, eller hur? Bilen var ju oxå varmkörd nu på vägen hem.

Kontackstycket var fett och fint, ingen korrosion eller synliga tecken på dålig ledning. Dessutom (som problemet sett ut) så har man så snart bilen startat kunnat slå av den och starta igen utan problem, även i 25 minusgrader. Jag tror inte att detta är hela sanningen helt enkelt.

Nu ska det förstås bli spännande att se hur den beter sig efter rengöring av tomgångsventil. Väntar på ett par kalla nätter men låt oss säga att jag är skeptisk :-)!

Kloge. Jag har laddat ner manualen nu, det får bli kvällslektyr. Tack som fan!
av tuxedo
#724021
"Gjorde "klämtestet" på slangen vid varm motor, den verkar göra vad den kan för att öppna och släppa igenom mer luft. Motorn håller sig vid liv ända tills man verkligen kniper åt det allra, lilla sista och helt stryper lufttillförseln. Utan luft den vägen kan jag inte tänka mig att motorn har en rimlig chans faktiskt. Den lilla slangen från vevhusventilationen kan inte ge mycket då gasspjället är stängt"



Det är just detta att motorn inte ska stanna när man tryckt ihop slangen till absolut tätt som testet går ut på.
Det ska finnas en liten spring öppen på spjället samt vevhusventilationen som ska ge rätt grundmängd luft, (referensluft).
Om spjällhuset är förorenat kommer det för liten mängd eller ingen luft alls genom springan på spjället och då får inte tomgångsventilen någon referensluft.

Jag saxar föregående text från samma forumsinlägg som jag saxade ur i mitt senaste inlägg för att klargöra lite bättre.

Saxat:
Vanlig kundanmärkning vid kallt väder på vintern är att bilen startar till men dör direkt, startar sen inte mer, stiften blir sura.
Vad händer? Jo, motorn får bensin men ingen luft...Det som ger luft är en liten glipa i spjällhuset tillsammans med vevhusventilationen ger en grundmängd med luft vid start, efter grundmängden luft kopplas tomgångsmotorn in som har grundmängden som referens, alltså
grundmängden + tomgångsmotorn ger tillsammans rätt mängd luft, tomgångsmotorn måste ha grundvärdet som referens...Skulle man tillföra lite mer luft genom att röra gaspedalen, så kopplas
kallstartsfunktionen ur helt genom att spjällkontakten påverkas.

OBS. vad som stod i förra inäggets saxning.

men stannar motorn direkt så är det fel värde.
Alltså gör rent spjällhuset och vevhusventilationen ordentligt från koksavlagringar och skit
från DÅLIG olja. Riktig olja ger inga koksavlagringar
....

PS. Jag har själv aldrig gjort rent spjällhuset på min 940 men har läst att man brukar demontera hela spjällhuset för att göra detta, men jag undrar om det inte går att göra en förenklad rengöring genom att bara ta loss insugningsslangen som sitter på spjällhuset och försöka att komma åt spjället och husets väggar genom att använda en vanlig tandborste och lite kristallolja el. dyl. DS.

//tuxedo
av Bricoleuren
#724038
Förlåt. Ja, självklart måste det finnas en liten glipa. Och den skall alltså vara stor nog?
Ok!

Ja, är det inte skit kan den ju vara felinställd. Då är det ju bara att vrida på stoppskruven (tomgångsskruven) och ev. justera spjällägeskontakten samt gasvajern oxå.

Ska kolla detta nästa gång det blir möjlighet.

//H
av NilsO
#724042
Bricoleuren skrev: Gnista på alla tändkablar är "blå" och fin. Visserligen då kontrollerad med motorn gående (och då går den ju alltid som ni vet bra).
Det intressanta är ju hur den ser ut när motorn inte startar. Ha en lämplig ledning till serviceuttaget (se ovan) och ett löst stift liggande i bilen så kan du kolla det på en minut nästa gång problemet visar sig. Vad gäller fel som kommer och går har man som hemmamekare en stor fördel gentemot verkstäderna, nämligen att man har bilen tillgänglig precis när de uppenbarar sig. Gäller då bara att smida medan järnet är varmt :)
av tuxedo
#724186
Ännu bättre är det att skruva fast ett tändstift på en lämplig jordpunkt med ett svep el. dyl. och ej längre bort än att en tändkabel når dit.
Då slipper man att riskera att få spänningstötar när man håller i stiftet samtidigt så är det stabilt jordat.
Men se till att det sitter så att tändhatten går på för den är ju rel. grov.

Väntar med spänning på att du ska hitta felet, speciellt när det är som NilsO skriver att det är ju hopplöst för en verkstad att göra något när felet inte uppträder där i värmen.

Vi är nog många som följer denna tråd med intresse, och jag tycker att du gör ett bra felsökningsarbete, men jag är "inte avundsjuk" på din situation.

//tuxedo
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 22

Första gången jag skriver på foru[…]

Tack för svar. Det är inga jättesto[…]

Hittade faktiskt en workaround på nätet[…]

Du kan ta bort värmaren men måste d&ari[…]