Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikn
Skulle tro det, men det är ju bara att prova. Får du en kod (1-1-1 har jag för mig för inga fel) så går det ju att läsa ut koder.
av RC166
Rapport igen:

Den 8 Nov. 2012 skrev jag här att jag bytte satte tillbaks min originalfläkt igen, "då felet egentligen bara var kontaktfel till fläktstyrenheten".
Men det var kanske en lite förhastad kommentar. Fläkten har fungerat under vintern men stannat/vägrat starta allt oftare de sista 2 månaderna. Jag visste direkt att det var själva fläkten som strulade eftersom den alltid gick igång om man tryckte på axeländen som syntes i botten på fläkten
(troligen dålig kontakt mellan kolen och motoraxelns kopparfält). Jag rev ut fläkten i helgen och satte i min nya piratfläkt igen. Nu funkar allt perfekt igen och tur är det för nu vill man ha AC'n på ganska ofta.

Jag slaktade faktiskt den gamla fläkten bara för att se vad som orsakade att den kasta in handsken "bara efter 40 000 mil".

Kolen i nedre gaveln var förvånansvärt mycket kvar av.
Bild

Det var väl snarare kopparfälten som slitits lite väl mycket samt hade nån svart grafitliknande beläggning som troligen isolerade kolen från axeln. Som ni ser är det ganska ren koppar i spårets sidoväggar och det var väl dessa ytor som fungerade när man tryckte lite på axeländen underifrån.
Förresten, undrar om axeln där kopparfälten finns inte skall vara samma diameter hela längden, alltså inte ha detta djupa spår som ev. kolen har "svarvat ur". Någon som vet?
Bild
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är kolen som "svarvat ur" kollektorn ( som är det "riktiga" namnet), den ska ha samma diameter "hela vägen". Kollektorn blir också lite "oval" vilket gör att kolen "stutsar" lite och det blir spänningsförlust genom gnistbildning. Detta händer alla likströms motorer med tiden (särskilt motorer med högt effektuttag). Detta gör att fläkten inte kan (orkar) gå med full fart och den tar även mer ström, vilket förmodar jag "sätter" felkoder.

Mvh
Lennart
av RC166
Kollektor hette det ja! Lite syrefattigt på hjärnkontoret när man gör inlägg mitt i natten. :mrgreen:
Det var det jag också misstänkte, att kolen svarvat / gnistat ur spåret i kollektorn. Då kan man lungt säga att den fläkten tjänat ut sitt pass och behövde avlösas.

EDIT:
Under den senaste perioden av strul, när fläkten lade av, hade jag inga felkoder alls! Den blå AC-ramen lyste konstant hela tiden, det var bara att fläkten inte gick.
av takk
Hei

Har fått fram feilkode 1-5-1 og funnet ut at det betyr "Generatorsignal felaktig"
Hva betyr det egentlig og hva er feil?
945 -98

Takker for svar
av RC166
Överst på denna sida nämnde jag att jag fixade kontaktfel vid fläktmotorns styrenhet genom att vicka på de två kontaktdon som sitter på den.
Sedan visade det sig i alla fall att jag behövde byta fläktmotor vilket jag också gjorde. Men sen så har kontaktfelet med styrenheten sakta "återkommit". Jag har dock alltid kunnat få igång fläkten genom att vicka på kontaktdonen. Sedan när man startade bilen nästa gång gick fläkten normalt. Det blev mer och mer att man fick göra så och det tröttnade jag på så nu har jag plockat isär styrenheten igen och lött om alla ställen där kontakdonssocklarna sitter i kretskortet.
Bild

Efter denna åtgärd funkar fläkten felfritt igen.

GOD JUL!
Användarvisningsbild
av pojoel
Det finns tydligen en felkälla till, som jag aldrig sett nämnas i någon av alla trådarna om felkod 2-3-3.

Farsans 940 -91 fick samma problem som många av er fått. Högra knappen på manöverpanelen blinkade rött, och fläkten var död.
Jag har inget ställe att meka, och det är kallt och jävligt nu, så jag gick till lokala volvoverkstaden och pratade lite om felvarianterna jag läst om.
De fick behålla bilen i två dygn, för felet uppstod ju lite när som. Allt kunde funka i flera dagar, och sen kom en period utan funktion.

Kundmottagaren sa nöjt att de hade bytt fläkten, för den gamla hade gått trögt. Njae... Så lät det inte. Men efter att ha sett bilden på 40.000-milafläkten, med den nedsvarvade kollektorn, tyckte jag att det nog inte var fel att byta fläkt. Farsans har gått 38.000. De hade satt in piratfläkt á 900 spänn. Trevligare än volvos tretusenkronorsvariant. Och allt funkade när jag körde därifrån. På kvällen återkom felet. Och försvann igen. På morgonen och hela dagen efter vägrade fläkten att gå och knappen blinkade. 2-3-3.
Körde så till verkstaden och berättade. Kundmottagaren gjorde en fin fågelholksimitation, och undrade om jag skojade med honom. Jag visade bilden på det dissekerade och omlödda kraftsteget eller vad det nu egentligen heter, och han ropade på en kille som en gång i tiden lärt sig allt om 7/9-serien.
Åhå-aha, sa han, tog bilen och körde in i verkstan, rev bort handskfack och allt som var i vägen med ljusets hastighet, plockade bort kraftsteget, gick till sin bänk med förstoringslampa och tittade noga. Han hittade ingen kallödning. Då kom han på att de hade två kompletta manöverpaneler liggande "på ett bra ställe"...

Så satte han tillbaka kraftsteget, rev ut den gamla manöverpanelen, klämde in den nya, som var nyare än farsans, för den blinkade blått vid start precis som på den Classic -98 jag köpte ny. Satte ihop resten också. Jag fick nyckeln, men jag fick inte betala något. :D
Nu har allt funkat i tre dagar. Vi hoppas på "mission accomplished". Återkommer med uppdatering.
Användarvisningsbild
av pojoel
pojoel skrev:Det finns tydligen en felkälla till, som jag aldrig sett nämnas i någon av alla trådarna om felkod 2-3-3.

Farsans 940 -91 fick samma problem som många av er fått. Högra knappen på manöverpanelen blinkade rött, och fläkten var död. ... Återkommer med uppdatering.
Fläkten fungerade i två månader, sedan började knappen blinka igen. Blått nu, pga den nya panelen. Den blinkade två veckor, funkade en dag, blinkade tre dagar och i morse, funkade nu på lunchen.

Så näe. Nu lessnade jag och köpte en S80 -00 åt farsan i 91-årspresent, och hoppas den kommer att sköta sig så länge han kör bil....
D4 VEA dricker olja

Nu har jag allt klart för mig kring vad motor[…]

Vet inte om släpvagnsbelysning är rä[…]

Misständningar Volvo S60 T5 2008

Har du fått spridarna testade? Alltså […]

Och en sak till: notis-ljudet från Google-a[…]