- tor 08 dec 2016, 14:07
Det finns tydligen en felkälla till, som jag aldrig sett nämnas i någon av alla trådarna om felkod 2-3-3.
Farsans 940 -91 fick samma problem som många av er fått. Högra knappen på manöverpanelen blinkade rött, och fläkten var död.
Jag har inget ställe att meka, och det är kallt och jävligt nu, så jag gick till lokala volvoverkstaden och pratade lite om felvarianterna jag läst om.
De fick behålla bilen i två dygn, för felet uppstod ju lite när som. Allt kunde funka i flera dagar, och sen kom en period utan funktion.
Kundmottagaren sa nöjt att de hade bytt fläkten, för den gamla hade gått trögt. Njae... Så lät det inte. Men efter att ha sett bilden på 40.000-milafläkten, med den nedsvarvade kollektorn, tyckte jag att det nog inte var fel att byta fläkt. Farsans har gått 38.000. De hade satt in piratfläkt á 900 spänn. Trevligare än volvos tretusenkronorsvariant. Och allt funkade när jag körde därifrån. På kvällen återkom felet. Och försvann igen. På morgonen och hela dagen efter vägrade fläkten att gå och knappen blinkade. 2-3-3.
Körde så till verkstaden och berättade. Kundmottagaren gjorde en fin fågelholksimitation, och undrade om jag skojade med honom. Jag visade bilden på det dissekerade och omlödda kraftsteget eller vad det nu egentligen heter, och han ropade på en kille som en gång i tiden lärt sig allt om 7/9-serien.
Åhå-aha, sa han, tog bilen och körde in i verkstan, rev bort handskfack och allt som var i vägen med ljusets hastighet, plockade bort kraftsteget, gick till sin bänk med förstoringslampa och tittade noga. Han hittade ingen kallödning. Då kom han på att de hade två kompletta manöverpaneler liggande "på ett bra ställe"...
Så satte han tillbaka kraftsteget, rev ut den gamla manöverpanelen, klämde in den nya, som var nyare än farsans, för den blinkade blått vid start precis som på den Classic -98 jag köpte ny. Satte ihop resten också. Jag fick nyckeln, men jag fick inte betala något. :D
Nu har allt funkat i tre dagar. Vi hoppas på "mission accomplished". Återkommer med uppdatering.
(Taunus -72)
(244 GL -81)
(744 TIC -87)
(944 GL -92)
(944 Classic -98)
(S70 Classic -00)
(S60 140/Bissniss -03)
(S60 140/Bissniss -05)
(V70 D5 -06)
(V70 D5 AWD Classic -07)
(V70 2.4D -10)
(V70 D5 -13)