Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Wilcan skrev:Vad dumt att det inte är två olika namn på dem.
Dom gör egentligen samma jobb, det är användningen av "tolkningen" av signalen som är olika. Om du tittar lite noggrannare på givarna så ser du att den till tempgivaren har runda stift och om båda andra har platta stift. När du sedan byter givaren, sitter lite "bökigt" till under insuget ungefär vid 3-ans cylinder. Där sitter också knacksensorn som du ska vara lite rädd om. Den har ett likadant kontaktstycke som det går att förväxla med. Ovanpå detta hänger där ett till likadant kontaktstycke som inte användsi närheten, som också passar. Vet dock inte om det finns på alla modeller. Det extra kontaktstycket finns i alla fall på min B234F motor.
Användarvisningsbild
av lennarte
Wilcan skrev:Vad dumt att det inte är två olika namn på dem.
Dom gör egentligen samma jobb, det är användningen av "tolkningen" av signalen som är olika. Om du tittar lite noggrannare på givarna så ser du att den till temp.mätaren har runda stift och om båda andra har platta stift. När du sedan byter givaren, sitter lite "bökigt" till under insuget ungefär vid 3-ans cylinder. Där sitter också knacksensorn som du ska vara lite rädd om. Den har ett likadant kontaktstycke som det går att förväxla med. Ovanpå detta hänger där ett till likadant kontaktstycke som inte användsi närheten, som också passar. Vet dock inte om det finns på alla modeller. Det extra kontaktstycket finns i alla fall på min B234F motor. Tänk också på att när du tar bort givaren rinner kylarvätskan ut. Låt motorn kallna ordentligt och öppna och stäng kylarlocket medans motorn är lite varm. Då släpper du ut det tryck som är kvar och det rinner inte ut så mycket om du ör snabb på att byta den.
av Wilcan
Nu är mekandet i full fart. Givaren för vevaxeln är på plats och bilen ska nu startas upp och gå varm.

En sak jag undrat länge, vafan är denna koppling till? :) Sitter vid fördelaren och har alltid varit ute.
av Wilcan
Startar även varm nu, dock lite tjurig. Ska byta tändstiften då de gått lite fett. Du kan skicka ditt nr sen i Pm sen så ska du få en liten.julklapp om du har swish.
av Wilcan
O nu fick det bli startgasen igen.. aja, köpt nya stift så börjar där annars får det bli o byta tempsensorn med. Trodde jag skulle slippa det jobbet när den startade varm med ny vevaxelgivare
av Wilcan
Nya stift. Ingen skillnad... Skumt, när vevaxelgivaren var bytt så gick han igång som vanligt, om dock liite svårstartad (Har innan dessa bekymmer gått igång direkt!)..

Nu blir det att vila nerverna lite för att sedan åka och köpa tempgivare..
av Wilcan
sicnarf skrev:Oj oj oj! Stackars dig! Det är inte mycket kvar att byta på denna 7000 mila pärlan nu! Kollat spridarjord? Testat byta bränsleboxen?

hehe ja. Nu har den precis passerat 8000 mil med. Garaget och vinterförvaringsstället går den mellan haha.

Har iaf nu bytat tempgivarna både den till boxen samt till instrumenthuset. Så nu funkar tempmätaren igen i huset men icke.

FAN vad det är frustrerande haha. Nu är pengarna för denna månaden slut med. Rengjorde jordpunkten vid vänster hjulhus med. Bränsleboxen, få bilar på skroten här nu. Kan du i huvudet vilka boxar som brukar vara samma? (Så klart får jag dubbelkolla med min på plats). Men t.ex. alla sugis 740/940 90-95 eller dylikt. Ska försöka hitta spridarjorden med.

Ja nej, alla som jag läst om som haft liknande fel har ju lyckats lösa dem och deras lösningar har jag ju prövat nu..
Användarvisningsbild
av lennarte
Spridar jorden sitter, liksom alla andra givare ich liknande som jordas genom boxen i 2 st skruvar på insugningsröret. Dom håller också fast bränslerailsen. Inte ovanligt med dålig kontakt där, även om det ser bra ut. Säkrast är att löda kablarna i kabelskorna.
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-in ... d+Diagrams
Har är ett elschema för LH2.4. Där står var jordpunkter och sådant finns. Startar motorn på startgas så måste det vara i bensintillförsel det felar. Kolla igenom allt från tank till spridare. Kolla så verkligen tankpumpen "levererar" bensin och kolla med en PET flaska i bränslereturen vid BTR-en verkligen det verkligen fyller flaskan på kort tid. Jag fick rådet "börja om från början och gå igenom att du gjort en gång till" när jag "slitit mitt hår i förtvivlan" över min B234F motor när den hade en stadigvarande bränsleförbrukning på 1,6 - 1,8 l/mil,
Bilagor
LH_EZK wiring.JPG
LH_EZK wiring.JPG (145.66 KiB) Visad 322 gånger
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Hej Nu har det gått ett bra tag och jag har […]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej ti[…]

Hej Har samma fel här, har haft isär t&a[…]