Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Tonycrona
Tjoo, du mailade ju mig angående min tråd med samma / liknande problem, har inte haft tid lr ork att läsa igenom din tråd samt svara, förens nu.
Har inte lusläst din tråd men har läst det mesta.
Har haft dessa problem på en 940 ft, samt har typ samma problem just nu på en 940 ltt.
De är ett jävla helvete det här, är bättre / billigare att lämna in på volvo på felsökning för 1000kr.!!!
Dock löste jag mitt problem på min 940 ft, det var bara fel kabel som satt på MOTORTEMPGIVAREN inte TEMPGIVAREN! jävla skillnad! Motortempgivaren sitter vid 3e cylindern. Brukar alltid finnas 1 kabel hängande löst, som passar där och har för mig att det är den svarta, den som ska sitta är väl lite gul? om jag inte mins helt fel.
Är det nu så att du har rätt kabel på givaren, detta måste kollas med multimeter, ger den bara något som helst utslag så är det rätt. För den andra är sten död. Är det nu så att du inte får något utslag alls på rätt kabel så är det där felet ligger, har du utslag så kan du också pröva att sätta ett gem ifrån + till - på kabeln och testa o starta bilen, då lurar man skiten.
De felet jag har just nu på min 940 ltt tror jag ligger på soppa pumpen som är inbyggd i tanken, har prövat o bytit / felsökt de mesta andra, tror bränsletrycket under uppstart är för dårligt, alternativt att den får upp tryck och sen tappar det. Har inte hittat nån backventil till soppapumpen på min, kan vara dom som spökar annars.
Volvo bilar är ju krigare, kör just nu min vanliga 940 se med "Fel på motorns elsystem" lampan lysande , är antingen lambdan, katten eller luftmassemätaren som är trasig. Funkar ändå, lite knäpp på tomgången bara, kört så över 1 år. Har kört med slangar som flygit loss till tomgångsmotor m.m och bilen har fortfarande gått. Dom tål jävligt mycket och går även fast mycket är trasigt. Dock är dessa fittfel jävligt irriternande med kallstart.
av NilsO
Bricoleuren skrev:(lång sammanfattning)
Du skulle kunna prova att bogsera igång. Startar den någorlunda direkt då kan man fundera på diverse problem som har att göra med den stora ström som startmotorn drar.

Det låter väldigt konstigt att det finns gnista men att den inte tänder på startgas. Kolla hur gnistan ser ut när motorn väl varit startad (använd ett överblivet löst stift, skruva inte ur). Då vet du hur det ska se ut – och låta. Är den sedan svag och gulaktig när motorn inte startar är något fel. Prova isåfall med stiftet direkt på kabeln från tändspolen för att utesluta problem i fördelaren.

(Du nämner lambdasonden, men den är en av de saker man kan utesluta med 100% säkerhet. Du kan koppla bort den om du vill – B230F* startar och går utmärkt en stund utan lambdasond, varm som kall.)
av Bricoleuren
Hej Nils och Tony!
Nej, lambdan skrev jag mest på skoj. Är medveten om att den mäter utsläppen (blandningsförhållanden) och så mycket utsläpp blir det ju inte innan den startat :-)

Jag får ju heller inga felkoder eller nå´n felsignal på instrumentpanelen. Att den lampan funkar vet jag sedan jag av misstag försökte starta utan LMM inkopplad. Då tändes den direkt. Behöver ju inte betyda att hela diagnostiksystemet fungerar men ändå...

Som svar på frågan om den tänder direkt på bogsering kan jag säga att detta bara prövats (behövts) en gång och det var i januari förra vintern. Då hade jag efter idoga startförsök dragit slut på batteriet och kom inte hem efter ett sent kvällspass på jobbet. En kollega bogserade mig då och bilen startade väl efter ca 15 - 20 sekunder skulle jag tro. Den gick då ungefär lika struttigt de första sekunderna (innan "ur-gasning") som vanligt. Kan ju iofs finnas fler skäl till att den inte tände snabbare då men sannolikt var den ju rätt sur vid det laget om inte annat... Det var nå´n annan här som var inne på samma linje, att startmotorn skulle stjäla ström alltså. Borde kanske kolla det noggrannare. Jag har inte testat att bogsera igång den direkt före startförsök med nyckel men det borde man ju egentligen göra kanske. Nå´t som kommer bli svårt att få till då de flesta av mina kompisar inte har bil över huvud taget (innerstadsfenomen) och taxi inte vill hjälpa till med så´nt... Får ta det nå´n helg om jag kan lura mamma eller nå´t.

Nils, stort tack för förslaget!

Tony!
Du verkar ju vara förföljd av otursbilar! Jag har haft ett fleral 245:or under åren med och utan insprutning (från B21A 1979 till B230 1988) och aldrig haft liknande problem så jag tänkte att en 940 är väl samma sak men tydligen inte?!

Hur som helst. Jag har ju bytt den bakre tempgivaren på min bil. Är det inte den du menar? Som sitter lite bökigt till under insuget på den näst-innersta cylindern (nummer 3)? Den givaren kopplas med en "Bosch-handske" med klämma som bara går att sätta på ett håll. Ingen risk att man sätter den fel direkt. Eller?

Den främre givaren som väl(?) ska tala om för instrumenten vilken kylvätske / motortemperatur det är har jag inte rört. Tyckte det borde vara irrelevant. Är det den du menar?

Och hur ska man sen mäta upp den? Med utslag, menar du spänning då? Inte resistans va? Ska tändningen vara på eller avslagen? Du får gärna försöka förklara närmare, det låter helt klart intressant!

Gällande bränsletryck och problemet på din nuvarande bil så trodde jag samma sak om min. Efter vad jag förstått så är den enda backventilen inbyggd i själva bränslefiltret som sitter under golvet under förarstolen. Det filtret bytte jag för nå´n vecka sen men det gav inte ett dyft. Efter det har jag inriktat mig på tändproblematik...

Du skulle kunna testa din teori genom att slå på tändningen och låta bränslepumpen gå tills den stannar (ett par sekunder), du hör det. Sen stänger du av tändningen och sitter kvar i bilen med radion avslagen. Efter ett par minuter hör du att et relä klickar till. Då kan du slå på tändningen igen och bränsepumpen kommer gå "en runda till". Om du gör så en eller ett par gånger borde du i alla fall ha tryckt upp tillräckligt för att starta. Det var i alla fall min teori och jag tyckte mig märka att det hjälpte ett tag (och då bytte jag filter) men sen började det spöka på alla möjliga andra sätt ändå.

Ett annat sätt är ju att se om bilen tänder med startgas. Gör den det borde det vara problem med bränsle / luft och inte tändning. Men, det här vet du ju säkert sen tidigare ändå och samma självklara förnuftighet har många sagt till mig oxå, tyvärr lever våra skrothögar sitt eget liv verkar det som.

//H

//H
av Bricoleuren
Som står öppna redan då pumpen går?
Intressant!

De öppnar och stänger ju. Stängs de av nån mekanisk fjäder eller är det dragspole åt båda håll?
Skulle ju kunna testa att koppla ur alla spridare (ta bort kontakterna) innan man vrider på tandningen och låta pumpen gå innan man sätter tillbaks sladdarna och startar i så fall. För att testa teorin alltså...

Nå'n som vet?

Den blir ju aldrig sur under några andra omständigheter och går ju alltid som en dröm annars...
av tuxedo
robban67 skrev:Hej

Saxade ut detta från ett annat forumsom kanske kan vara tänkbart som lösning :

Vad händer? Jo, motorn får bensin men ingen luft...Det som ger luft är en liten glipa i spjällhuset tillsammans med vevhusventilationen ger en grundmängd med luft vid start, efter grundmängden luft kopplas tomgångsmotorn in som har grundmängden som referens, alltså grundmängden + tomgångsmotorn ger tillsammans rätt mängd luft, tomgångsmotorn måste ha grundvärdet som referens...Skulle man tillföra lite mer luft genom att röra gaspedalen, så kopplas
kallstartsfunktionen ur helt genom att spjällkontakten påverkas

Alltså gör rent spjällhuset och vevhusventilationen ordentligt från koksavlagringar och skit.
mvh
Robban

Jag tror på det här tipset från robban67.
För att kontrollera att tomgångsmotorn får rätt grundmängd referensluft kan man göra så här.

(också saxat från ett annat forum)

Varmkör motorn, nyp ihop slangen till absolut helt tätt som går till
tomgångsmotorn. Motorn ska då knappt gå på tomgång utan att stanna, då är det bra,
men stannar motorn direkt så är det fel värde. Man ska nypa ihop slangen sakta så motorn hinner med att ställa om, man skall också ta ur och i säkring nr. 1 för att nollställa motorn före och efter testet. Räcker inte rengöring av spjällhuset så får man grundinställa det men det rekommenderar jag inte att man gör utan noggranna förberedelser.
Slut citat.

Samma förf. som är volvomek. säger också att om referensluften ej är korrekt påverkar det kallstarter.

//tuxedo
av Bricoleuren
Tack Tuxedo!
Jag ska dyka in i det där. Det känns som en trolig förklaring även om jag tycker att den ändå borde gå på startgas. Tända till, oavsett tomgångsmotor och grundmängd luft. Eller? Det är ju en färdigblandad gas liksom...

Men, kontrollen och åtgärden är såpass enkel att den absolut inte skall förbises!

Hoppas få lite tid att meka snart, det kliar i fingrarna. Synd att man har familj och aldrig får tiden att räcka till :-)
av rid54
Startgas är nog inte "färdigblandad", utan består mest av eter. Eter har bland de största "explosionsintervallerna", dvs kan antändas i väldigt olika blandning med luft, till skillnad mot bensin som kräver ett snävare intervall för att "tända" på ett effektivt sätt. (största intervallet tror jag finns hos acetylen, men det är nog lite riskabelt att använda som startgas). Men t.o.m eter kräver att det kommer in lite luft...
Mvh
/RID
Användarvisningsbild
av emwtur
höll på att strula en hel del med min tomgångsmotor när jag hade tomgångsproblem.
- det visade sig att jag hade tjuvluft via en trasig insugspackning till slut.

nåväl tomgångsmotor är rätt öppen när man försöker starta motorn
- om nu spjällkontakten fungerar och du inte trampar på gasen !
av Bricoleuren
Eftersom inget annat än just kallstart är ett problem med den där bilen (eller ska jag snarare säga start vid kall väderlek) så känns det ju inte som att vare sig spjällkontakten (gaslägesgivaren menar du va?) eller tomgångsmotorn egentligen spökar men man kan aldrig vara säker.

Imorrn (torsdag) är jag ledig och tänker viga åtminstone 4 timmar åt att felsöka. Tänker i första hand koncentrera mig på tomgångsmotorn som vi är inne på här samt själva gnistan om jag nu på nå´t sätt kan testa den (jag kommer vara ensam i garaget). Ska även se om jag kan kolla signalen från tändkortet och dubbelkolla att tempmätaren är rätt kopplad mm...
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 22

Hej! Jag har en Volvo PV 444 från 1953 med 6[…]

Nu har jag lyft av multiremmen och det gö[…]

Volvo Assistans - och sedan?

@apersson850 , Man servar sin Volvo hos en Volvo […]

V60 sliter däck bak