Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jocke S. skrev: Kanske vårgårda-bilpsykologen "dr. Sparkz" kan ge en bättre förklaring... :-)-)
Hm, helt utan pykolog kompetens :) Ere inte precis det man vill ha ? Lite vakuum i tanken som underlättar för returbensinen. Samt suger ur avgaserna till filtret. Problemet kanske är tvärt om. Att det saknas vakuum i tanken ?:-/
Användarvisningsbild
av emwtur
tomsa skrev:Nähä det var inte batteriet trots allt
Ok batteriet var dåligt så det inte tog laddning men det var inte orsaken till startproblemt :-(O)
Det visar sej nu att den blir sur
Dyngblöta stift
Drar man säkringen till pumpen så startar den ganska snabbt å sen kan man montera den igen å allt funkar ett tag till :shock:
Sitter det nån backventil eller nå´t som brukar jävlas
Får för mej att överflödig bensin inte rinner tillbaka till tanken på rätt sätt eller nå´t åt dä hållet
Det är även krångel med att pumpmunstycket löser ut när man tankar typ som "vid full tank"
Nå´n avluftning?
Kan det hänga ihop ??
Nu verkar denna tråd spårat in på tankventilation - men var inte problemet att stiften blev "dyngsura" ?
- ok !
jag skulle kolla kablage och jordning av din bränslestyrbox - för du har väl en sådan ?

Är du orolig för tankventilationen ?
Prova att starta med tanklocket avplockat !
Är du orolig för att returledningen är tät ?
Skaffa en slangstump och led ner slangen från tryckregulatorn i en dunk eller flaska och prova att starta !

JAG tror du kan glömma tankventilationen tills vidare!
kolla upp att spridarna får rätt signal-

Jag hade en gång en 745 som blötte stiften och bara startade om man plockade UR säkringen till bensinpumpen,
man kunde hålla motorn igång genom att sätta i och ta ur säkringen en gång per sekund :-)
detta inträffade efter att min fru kört igenom en 25cm djup vattenpöl - "för att bilen var smutsig" - jag fick bogsera bort bilen - den stod 30 meter bortom vattenpölen :-) - fast jag log inte då !!!!
Nåväl - efter att bilen stått utanför en verkstad i två dagar - och dom inte gjort något med den , bestämde jag mig för att åka dit och kolla om den startade - det gjorde den !
Lärdomar att dra av detta ?
Tja - använd tvätthall !
för din del ?
kanske jag hade problem med fukt eller liknande i styrboxen eller kablaget till den - kanske du har det med ?

/emwtur
Jocke S. skrev:
tomsa skrev:
Jocke S. skrev:Den tjocka slangen leder fram till kolfiltret (under luftfilterburken)...
Kolfiltret tar hand om tankens bränsleångor... Kolfiltret styrs av vakum från spjällhuset, så är detta sotigt...blir det inte så bra... :wink:
Skulle detta leda till mottryck i tanken?
Det är ingen omöjlighet... Funkar inte vakumstyrningen av kolfiltret så får du tillslut ett vakum fram till filtret och bränslegaserna stannar i tanken. Ibland märker man detta på att tanken "pustar ut" när man öppnar påfyllningslocket (det är vakum i tanken).

Kanske vårgårda-bilpsykologen "dr. Sparkz" kan ge en bättre förklaring... :-)-)
Inget "pustande" när man öppnar tanklocket men jag ska kolla vaccum/filter i möra
Haha! :)
Har har skummat igenom tråden igen, och det är en 88 med LH2.2 vi pratar om som jag fattar det. Kom inte kolfiltret med LH2.4? I så fall är det bara en avluftning från tankarmaturen (via roll over-ventil) som går till ett rör som slutar över bakaxeln med en grej av plast i änden. Röret är av stål och rostar invändigt, så det kan vara tätt. Enklast är att byta till ett kopparrör, bara att kröka till och trycka fast i clipsen. Om det är tätt där borde det funka att starta utan tanklock som sagt.
Den avluftningen är bara till för bränsleförbrukning och temperaturförändringar. När du tankar är det en grövre slang som släpper ut luften, den går från tankarmaturen till längst upp på påfyllningsröret.
Den enda slangen som går upp till hatthyllan är dräneringen från rännan under bakrutan. Jo, om du har taklucka kommer det en från den också. Men vatten i vilket fall, har inget med tanken att göra.

Men det finns ju annat som kan sura ner en motor, tempgivare, kortis så spridarna står öppna, kallstartventil om det finns...
Sparkz skrev:Haha! :)
Har har skummat igenom tråden igen, och det är en 88 med LH2.2 vi pratar om som jag fattar det. Kom inte kolfiltret med LH2.4? I så fall är det bara en avluftning från tankarmaturen (via roll over-ventil) som går till ett rör som slutar över bakaxeln med en grej av plast i änden. Röret är av stål och rostar invändigt, så det kan vara tätt. Enklast är att byta till ett kopparrör, bara att kröka till och trycka fast i clipsen. Om det är tätt där borde det funka att starta utan tanklock som sagt.
Den avluftningen är bara till för bränsleförbrukning och temperaturförändringar. När du tankar är det en grövre slang som släpper ut luften, den går från tankarmaturen till längst upp på påfyllningsröret.
Den enda slangen som går upp till hatthyllan är dräneringen från rännan under bakrutan. Jo, om du har taklucka kommer det en från den också. Men vatten i vilket fall, har inget med tanken att göra.

Men det finns ju annat som kan sura ner en motor, tempgivare, kortis så spridarna står öppna, kallstartventil om det finns...
Ok så det sitter nå´n typ av överströmmningskydd/vattendränering runt tankröret alltså som släpper ut vatten mm

Förutom den slangen (diam ~10) som går upp till hatthyllan har jag bara hittat 1 eller 2 små tunna som sagt typ diam 3 som jag inte hunnit följa vart dom tar vägen

Om spridare etc har frispel borde väl motorn inte gå normalt eller?
Det gör den iallafall
Den har startat fint idag............än så länge får höra när grabben kommer hem om den bråkat den sista timmen :)
Jaaa... nu är jag med på vad du menar för slang. Den gör en krök upp där för att det inte ska rinna ut när man har tagit kurvan på fel sätt och ligger på taket. Liten slang överst på påfyllningsröret. Inget vatten i den. Men vart tog den vägen sen...?

Var hittade du 3mm-slangen?
Sparkz skrev:Jaaa... nu är jag med på vad du menar för slang. Den gör en krök upp där för att det inte ska rinna ut när man har tagit kurvan på fel sätt och ligger på taket. Liten slang överst på påfyllningsröret. Inget vatten i den. Men vart tog den vägen sen...?

Var hittade du 3mm-slangen?
Bild
Slangen till hatthyllan är klart grövre än 10 mm mer 20 mm
De andra 3 mm är nog mer 6 mm

Så fel man kan minnas :D
Det är väll bara en dreneringsslang som leder bort vattnet som ligger på bakluckan när du öppnar den så det inte ska rinna ner i bagaget? den går väll rakt ut i hjulhuset? sitter en likadan på andra sidan ?
av tomsa
emwtur skrev: Nu verkar denna tråd spårat in på tankventilation - men var inte problemet att stiften blev "dyngsura" ?
- ok !
Jo men eftersom det är motryck i tanken så det inte går att tanka den så kanske det har samband
emwtur skrev: jag skulle kolla kablage och jordning av din bränslestyrbox - för du har väl en sådan ?
Det antar jag väl jag har :D eller finns det modeller utan?
emwtur skrev: Är du orolig för tankventilationen ?
Prova att starta med tanklocket avplockat !
Är du orolig för att returledningen är tät ?
Skaffa en slangstump och led ner slangen från tryckregulatorn i en dunk eller flaska och prova att starta !
Inget "pys" när man öppnar tanklocket
Returledningen blåst
regulatorn verkar funka

emwtur skrev: JAG tror du kan glömma tankventilationen tills vidare!
Vill fortfarande ha bensin i tanken
emwtur skrev: kolla upp att spridarna får rätt signal-
hur?
MoteX740 skrev:Det är väll bara en dreneringsslang som leder bort vattnet som ligger på bakluckan när du öppnar den så det inte ska rinna ner i bagaget? den går väll rakt ut i hjulhuset? sitter en likadan på andra sidan ?
Den som går under hatthyllan då menar jag :mrgreen:

Jag kopplade in kontakt C på CEM och kopplad[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni??

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag frå[…]

Hej igen! Honat cylindrar bytt kolvringar och vevl[…]