Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvo 945
Hej alla
Med piratlambdasond tänkte jag närmast på dem som finns att köpa hos Mekonomen. Inte Biltema mm. Mekonomens grejor är nog ok. Efter att ha anammat "ecodriving" med min LTT drog den 1,2 l/mil och vid normal körning = ej gubbkörning och lite mer gasande ytterligare ibland så drar den ca 1 l/mil. Att vara lite gasglad gör nog att dessa gamla Volvomotorer drar så lite de kan omvänt att "ecodriving" inte passar 940:an. En del påstår att 940 GL och FT-varianten bägge drar mindre än LTT-varianten, vad vet jag...Denna frågeställning hör förvisso inte hit, men ändå. Till frågan igen: kan själva styrboxen eller bränsleboxen vara felande? Eller kan det vara fel på spridarna eller insuget?
av swedishchef
kostar någon tusenlapp eller så att chippa. Det som händer är ju att du får mer vridmoment så att kan växla tidigare/hoppa över växlar osv. Sen optimeras luft och bränsleblandningen till att inte vara lika fet också har jag för mig.

Annars så är det väl rätt effektivt att sätta i en M-kam har jag för mig, den öppnar ju knappt ventilerna i motorn så att man inte tjänar någon effekt alls på att varva över 3000rpm. Detta kan ju få ner förbrukningen då det inte går in lika mycket bränsle i motorn.

Är det någon som testat att sätta i klenare spridare och se om det ger någon förbättring på förbrukningen?
av Volvo 945
Man kan ju chippa och byta spridare mm, men grundproblematiken måste ju vara en annan, då bilen drar 1,7 l/mil på vintern. Över 1,2/mil på vintern borde den inte dra trots småkörningar och kall motor. Att testa bilen via diagnosuttaget är en bra idé då man får reda på vad som är fel. Jag har info om vad de olika sifferkombinationerna betyder. Vad det sedan kostar att lämna in för diagnos är en annan femma. Eventuellt kan man köpa diagnosutrustning på Tradera, men hur pass bra kvalitet det är på den vet jag ej. Diagnosuttaget på 940:or 95-98 sitter nere i botten i prylfacket mellan framstolarna. Ta bort det lilla plastlocket först så når du den. På 940:or 91-94 sitter uttaget på vänster fjädertorn i motorutrymmet.
Skulle det vara fel på lambdasonden märks det om man gör ett avgastest på en verkstad, det är inte så dyrt. Hög bränsleförbrukning beror ofta på felande sond. Alternativt kan sonden vara igensotad, vilket kan ge samma effekt. Om man tar bort den och ser att den är alldeles sotig kan man bränna bort sotet lite försiktigt och sedan sätta dit den igen och prova antingen på verkstaden igen eller kolla förbrukningen själv.
av pappacalo
Tack för alla svar.!
Har nu läst av styrboxen och eventuella felkoder, det fanns inte :-) (kod 1,1,1 med multimetern funkade skitbra!)
Då bör väl lambdan vara ok tycker man då ... fast det är väl egentligen bara att dra loss kabeln från den så lär det ju visa sej på ena eller andra viset...
Kanske kontrollmäta den vid olika temperaturer, för det är väl tempen den mäter egentligen ?
Ok, kolla efter sot får det bli till att börja med !
Bränna bort sotet? Jaha, med typ blåslampa då ? Går inte att tvätta bort på någe vis ?

Däremot skall bromsar och framvagn ses över, där är uppenbarligen lite som behövs göras efter som bilen inte rullar så lätt som den borde... (och ojämna skivor bak märkte Jag nyss vid hård inbromsning)

Återkommer med resultat efter broms och framvagnskollen.
av swedishchef
Kolla att du inte har en tung släpvagn påkopplad på bilen också.. Det kan ju påverka förbrukningen avsevärt :lol:

(lite irrelevant, men man måste få skämta också :D)
Användarvisningsbild
av emwtur
pappacalo skrev:Tack för alla svar.!
Har nu läst av styrboxen och eventuella felkoder, det fanns inte :-) (kod 1,1,1 med multimetern funkade skitbra!)
Då bör väl lambdan vara ok tycker man då ... fast det är väl egentligen bara att dra loss kabeln från den så lär det ju visa sej på ena eller andra viset...
Kanske kontrollmäta den vid olika temperaturer, för det är väl tempen den mäter egentligen ?
Ok, kolla efter sot får det bli till att börja med !
Bränna bort sotet? Jaha, med typ blåslampa då ? Går inte att tvätta bort på någe vis ?

Däremot skall bromsar och framvagn ses över, där är uppenbarligen lite som behövs göras efter som bilen inte rullar så lätt som den borde... (och ojämna skivor bak märkte Jag nyss vid hård inbromsning)

Återkommer med resultat efter broms och framvagnskollen.
Om du inte har felkoder - tycker motorstyrningen att den har kontroll över situationen. men OM lambdan ger en felaktig signal så innebär det bara att motorstyrningen justerar efter dom felaktiga värdena - inga felkoder , men den kan tex trycka in för mycket soppa. - DOCK borde detta synas i besiktningsprotokollet !. - lågt lambda värde etc.
Eller har problemet uppkommit EFTER sista besiktningen ?
En annan grej att kolla är om katten/avgasröret är tätt - då kostar det effekt att trycka ut avgaserna.

/emwtur
av Volvo 945
Hej
Ta gassvetsen och bränn bort ev sot med lågan på svag effekt och på visst avstånd. Knacka försiktigt bort sotet eftersom. Alternativt kan man använda t-röd eller liknande för att ta bort sotet. Aceton är ju ren och torr sprit, men med tanke på hur stark den är så är den kanske inte så lämplig annat än att man tar små mängder och torkar bort snabbt som ögat. Om acetonen träffar själva sensordelen kan det ev vara skadligt. Om någon av kablarna till sonden är skadad ger detta fel signaler till styrboxen. Kolla alltså även kablarna hela vägen. En vanlig blåslampa som man använder när man vallar skidor kan säker användas för att bränna bort sotet.
Hör gärna av dig om hur det går. Jag har själv använt mig av denna metod att bränna bort sotet och det funkade. Sonden blev som ny och avgasvärderna blev bra. Min sambos bil hade problemet med sonden och den bilen var s.k. tantkörd. Förr i tiden när bilarna hade förgasare och ingen avgasrening var det positivt att köpa en sådan bil. Med med tanke på dagens avancerade bilar med sina avancerade styrsystem blir det nog en nackdel att köpa "gubb- och tantkörda" bilar då ex sonden kan sota igen totalt och styrboxen matar extra bensin för att kompensera. Min 945:a från 1996 LTT med nästan 40 000 mil på mätaren kördes av en dam som använde bilen varje dag utan många småkörningar. Hon gasade på lite extra då och då, vilket verkar vara positivt på sondfunktionen då sonden funkar som när den var ny. Den är inte bytt. Att ev bromsarna ligger på kan omöjligen påverka bensinförbrukningen så mycket.

Per
av pappacalo
Hej Igen Forumusers !

Tack för alla hjälpsamma svar !

Nu är Jag tillbaka och bilen är fortfarande törstig, men nu har jag mer kött på benen.
Bilen får för lite soppa, det märks på att den är trött och att den också tvekar vid snabba gasningar från tomgång.

Mätvärden från dagens besiktning (pappret ej tillgängligt just nu):
Co 0,3 (har jag för mej, men minns att den var max 30% av max tillåtna värde)
HC 001
Lambda 1.0
Samma värden vid förhöjd tomgång 2000 rpm.

Körde 5 väldigt lugna mil med mycket jämn gas på motorväg för ett tag sedan 90-110 Km/h och den låg på 0,85 L/mil.

Men som någon här sade så märker man lite småryck vid stadskörning och den tar fortfarande sina 1,6-1,8L/mil, ecometern kan gå långt upp på det gula när man gasar på men inte sjutton är där något vrid att tala om.

Så Jag misstänker att lambdan är igensotad (för den var ordentligt tantkörd när Ja fick den, stoort sotmoln när Jag precis hämtat den efter köp och drog på ordentligt på motorvägen).
Jag har också av och till dragit på betydligt mer än svensson i växlarna och låtit den närma sej maxvarv innan växling under flera mil + bus-kört i någon mil i 150-180 för att om möjligt "sota ur den lite", men inget har hjälpt.

Kan en igensotad lamda göra så att den får för LITE soppa ? Det ser ju ut att vara ett litet företag att komma åt och skruva ur lambdasonden som ju sitter i turboböjen precis efter turbon.

kan tillägga att Jag bytt olja+filter. tändningen verkar vara som den skall men tomgången ligger gärna på 1200 rpm en stund innan den går ner på de ca 900 den skall ha.

Viss låter detta lite som lamdan trots allt, att den får så lite så att den har hög tomgång innan den lugnar ner sej efter ca 10 sekunders gas släpp?
Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?

Ja, det är helt sagolikt vad folk verkar leva[…]

Hej, Jag har en del strul med min V70, det bö[…]

Laga rost Göteborg?

Gammal tråd kommit dit då jag ocks&ari[…]