Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av robban67
Hej
Innan du gör nedanstående lossa den tjocka slangen som går från insugsslangen till vevhusventilationen och lossa oljepåfyllningslocket , blås sedan med munkraft i slangen och känn vid locket att du känner blåsningen där.
OM du inte känner något blås vid locket är ventilationen igensatt, då kan det vara den stora svarta burken under insuget som behöver lyftas upp och göras ren ...t.ex ligga ett dygn i diesel som löser upp gammal koksavlagringar.

Rengöra tomgångsmotorn :
Lossa båda slangarna till tomgångsmotorn, spraya rent tomgångsmotorn med 5-56, efterspraya med teflonspray för smörjningens skull.
Rengöra gasspjället ordentligt:
Lossa stora insugsslangen vid gasspjället, öppna upp spjället genom att vrida dess axel så spjället är öppet , torka rent själva spjällhuset ordentligt, känn så spjället INTE sitter löst på axeln ( finns 2 små skruvar )

Lossa småslangar och blåsa genom dom också är bra samtidigt...

Förresten , har du EGR ventil på den där ?

En inte helt stängd EGR ventil kan också ge startproblem dvs att den sitter fast lite öppen pga skit som vid varm motor sedan löper lättare och stänger / öppnar som den ska göra ........
Ett långskott bara.

mvh
Robban
av Bricoleuren
Ställer en fråga rakt ut i luften.

Kan jag köpa en "helt vanlig tändspole" på Biltema och sätta dit bara för att testa eller passar de inte alls? En så´n kostar ju bara en hundring... Observera att det sitter ett förkopplingsmotstånd bredvid tändningsmodulen i motorrummet, därför jag undrar om det skulle passa..?

//H
Användarvisningsbild
av robban67
Hej

Det förkopplingsmotståndet är till spridarna så det inverkar inte på tändspole eller modul, dock ska spolen ha ett litet stift i själva kontakten för kabeln för att det ska passa.

mvh

Robban
av Bricoleuren
Hej allihop! En liten uppdatering;
Igår tog jag in tändmodul och spridar-relä (kallar jag det nu, verkar ha många namn). Dessa delar fick ligga i värmen över natten.

Gick ut och skruvade tillbaks grejjerna i förmiddags, 0°C, provade att starta - helt lönlöst. Bilen tände inte på nå´t sätt över huvud taget.

Skruvade bort spridar-förkopplingsmotståndet som sitter nere vid vänster framljus och konstaterade (återigen) att det är bra kontakt. Provstartade igen, lika hopplöst. Tidigare så har man ju fått den att tända genom att trycka ner gasen men icke...!

Har nu ikväll (fortfarande 0°) konstaterat att jag har 12V (eller 11,8 eftersom batteriet kände sig lite visset efter idoga startförsök i två dagar) på tändspole samt relät som sitter på vänster fjäderben. Detta ska om jag förstått det rätt skicka ström till spridarna (och även tändspolen?).

Jag skruvade ur stiften NGK BP6ES (har jag för mig, NGK B-6 - nå´nting i alla fall) vilka köptes nya innan jul. Nu var det här första gången jag skruvade ur dem efter lönlösa startförsök, tidigare har ju bilen ändå alltid startat till slut.

Hur som helst;
- Stiften var dyngsura! Torkade torrt med bomullstrasa.
- Bad en förbipasserande herre om hjälp att sätta sig i bilen och vrida på nyckeln medans jag höll dem mot jord
- Fick gnista direkt men den var varm-gul och lite trött men å andra sidan var batteriet så slut vid det här laget att jag nästan hade kunnat dra runt motorn snabbare än startmotorn genom att dra i generatorremmen :-)
- Skruvade tillbaks stiften igen
- gjorde ett sista startförsök och tänkte "det här kommer ju aldrig gå"..
- startmotorn orkade nätt och jämt vrida runt skiten två varv men se. Plötsligt tänder den till, snabbare och rappare än nå´nsin, går perfekt på alla cylindrar etc..

Man vet ju inte om man ska skratta eller gråta!

Å ena sidan, bra för jag tror jag kan utesluta bränsle / luft - problematiken nu. Stiften var blöta och (som tidigare konstaterats, startgas ger noll och ingenting).

Å andra sidan, dåligt för jag vet fortfarande inte var felet sitter. Tyvärr är det ju inte tändspolen och det lär väl heller inte vara tändmodulen (den är väl som en CDI-box och styr tändkurvor mm va?). Såvida inte den där tändmodulen är glapp på nå´t sätt och bara funkar i mildgrader?

Imorrn blir det till att sätta i nya stift och ev. prova en tändmodul från Biltema för 199:- bara för att se om det blir nå´n skillnad. Sen får man vl bara invänta nästa köldknäpp för att kunna felsöka igen...

Ska man investera i ny fördelare, rotor och tändkablar? Detta bytte jag förra vintern när jag hade samma problem som nu, dock helt verkningslöst och jag har löpande kontrollerat skicket på det, därav har jag inte tyckt det vara mödan (eller pengarna) värt. Vad tror ni?

//H
Användarvisningsbild
av emwtur
hehe - bilar :-)
jag kanske inte kan bidra med så mycket men,
hade en 745 - 88b en gång som "skitbil" .
min kära hustru lyckades skita ner den rejält på en skogsväg och tyckte den behövde "sköljas av" på vägen hem.
alltså styrde hon ner bilen i en vattenpöl som var bra mycket djupare än hon anade.
30 meter bortom vattenpölen stod bilen tvärdöd när jag skulle hämta den.
i allafall :
den startade inte , gav gnista men hade dyngsura stift.
kunde den att tända om jag ryckte säkringen till bensinpumpen - ett par sekunder . lyckade faktiskt hålla igång den genom att sitta och sätta i och dra ur säkringen var tredje sekund ....
bogserade bilen till en verkstad som sade att "vi skall kolla på den när vi får tid" - jag åkte förbi verkstaden på vägen till jobbet varje dag och efter ett par dar så tröttnade jag på att se att dom inte rört bilen så jag stannade till och startade bilen :-)
gick in och tackade för att dom låtit den stå så bra ..
Jag vet än inte vad som strulade med bilen - kan bara gissa att det kommit in fukt vid styrboxen för bränslet.
nåväl - tricket med säkringen till bränslepumpen kanske kan vara något att fundera på om den inte startar.
av tuxedo
"och det lär väl heller inte vara tändmodulen (den är väl som en CDI-box och styr tändkurvor mm va?)."

Nja, tändmodulen/slutsteget funktion är att sluta och bryta strömmen genom tändspolens primärlindning .
Det som styr tändkurvor mm. är en tändstyrenhet/box som sitter bakom rattstången ovanför pedalerna åtminstone på tidigare årsmod. av 940.
Och den samarbetar med bränslestyrenheten/boxen.

I värsta fall kan ju den vara defekt.
Misstänker man det är det kanske bäst om man kan få låna en på nån skrot och prova för dom är ganska dyra om man köper en ny.
Men du borde då få en felkod tycker jag.

//tuxedo
av Bricoleuren
Okej, ja men då skulle ju teoretiskt nå´n lödning i den där modulen kunna vara glapp och detta glapp öka med fallande temepratur, kanske? Jävligt långsökt men ändå.. Nu är det mildgrader igen och bilen går såklart hur bra som helst.

Eftersom problemet bara finns då det är kallt är det jävligt svårt att hitta felet. Detta har ju varit fallet de gånger jag låtit verkstäder titta på den oxå, att så fort den står där på verkstadsgolvet och myser i inomhusvärmen så finns inte felet längre..

Nu har jag satt i nya stift och tändmodul (modell Biltema 199:-) för att se om det eventuellt gör nå´n skillnad nästa gång termometern sjunker.

Återkommer,

//H
av tuxedo
Om den inte tänder nu heller sedan du bytt tändmodul så kan du göra ett förenklat test att tändstyrkortet är OK.

Använd en multimeter i ett lågt DC-område.
Dra tillbaka gummidamasken på tändmodulens kontaktstycke så att du kommer åt ledarna, nu ska du mäta på den ledaren som också har en skärmstrumpa och det är nog nr 5 grå, mät mellan denna och jord.
Ta inte ur kontaktstycket.

Gör ett startförsök (med hjälpperson), om multimetern pendlar mellan 0 Volt och ca 2 Volt så är troligen tändstyrenheten OK.
(Denna ledning nr 5 grå är signalen som kommer från tändstyrkortet till tändmodulen som förstärker signalen till 12 V).

En spricka i en lödning påverkas naturligtvis av temperaturen men då är sprickan oftast så liten att den inte syns med blotta ögat utan man behöver en först.lupp för att se den.

//tuxedo
av Bricoleuren
Ja, inte tänker jag ge mig på att försöka reparera den gamla modulen (om den nu skulle visa sig vara trasig över huvud taget). Funkar det (mot stor förmodan) nu plötsligt med den här nya så åker den gamla rakt ner i soptunnan bara.

Tack, för tipset om att mäta styrsignalen, det va ju vara en smart idé!

Jag väntar med spänning på första vintermorgonen..

//H
av Bricoleuren
Hej!
I morse var det typ +1 och fuktigt. Bilen startade på första försöket men med viss tvekan. Det gick ganska många varv på startmotorn och när den väl tände gick den orent på väldigt låg och bluddrig tomgång i ca 2 sekunder innan jag gav lite gas upp till ca 2000rpm, släppte gasen och allt gick perfekt igen. Jag har sen kört bilen ca 15km, sen har den stått still hela dagen och sen körde jag den 15km hem igen. Den startade såklart perfekt nu på eftermiddagen.

Konklusionen av det där är alltså att det INTE är tändmodul eller tändstift som spökar eftersom detta sattes in sprilllans nytt igår eftermiddag.

Dags för summering (till stor del en upprepning av första inlägget):
Varje vinter uppstår problemet. När temperaturen sjunker ner runt nollan vet man inte om den ska starta eller inte. Antingen så går den igång direkt eller så får man gnugga startmotorn VÄLDIGT länge och samtidigt hjälpa till med gasen(!). Den metoden resulterar då oftast i att den (såklart) hostar igång och bluddrar en del i ca 30 sekunder innan den går rent, eller tills man "gasar ur den".

När den väl går rent igen så är tomgången helt normal och bilen går bra på alla varvtal (det gör den alltid oavsett temperatur, fukt eller annat väderrelaterat).

Felsökning / reparation:
- Inga som helst felkoder (3 olika verkstäder har under åren kollat)
- bränslepump (endast en, i tanken, på denna modell) funkar som den ska
- bränslerelät slår alltid till (jag lyssnar alltid innan jag vrider om för att se om det nå´n gång inte skulle klicka i)
- bränslefilter bytt
- nytt batteri
- ny tempgivare (motorstyrning = den bakre av de två)
- varenda(!) kopplingspunkt genomgången i motorrummet (slipat stift, smort och fixat)
- gått igenom fördelare, tändkablar och spole (allt nytt vintern 2011 då problemen var lika men gav inget resultat)
- nya tändstift (igen), 2013 01 28
- ny tändmodul 2013 01 28
- spänning finns på tändspole
- spänning finns på spridar-relä
- spridar-relä även isärtaget, funktionen och lödningat kontrollerade
- förkopplingsmotstånd-spridare kontrollerat
- startgas hjälper inte
- gnista på alla stift
- vid kontroll av stift efter startovillighet så har de varit ganska blöta.
- nybesiktigad i december 2012 med toppen avgasvärden etc.
- mm, mm...

Efter att från början ha trott att problemet skulle vara bränsle / insugs- relaterat så har jag nu bytt ståndpunkt och tror att det är tändningen som spökar.

Om det är "dålig" gnista (för gnista är det) brukar man väl härleda det till spole, fördelare, rotor, kablar och stift, eller hur? Allt detta har jag bytt ut genom åren, stift t.o.m. flera gånger utan resultat. Nu är ju fördelare och rotor ett år gamla men jag har skruvat loss eländet både en och två gånger och konstaterat att det inte är några synliga sprickor eller fukt eller annat däri som skulle kunna ställa till det.

Bilen saknar kallstartsspridare. De vanliga spridarna ska däremot öppna två ggr / varv vid start. Detta tror jag fungerar eftersom jag konstaterat att stiften varit blöta då den varit krånglig. Eftersom startgas inte heller verkar hjälpa (det händer verkligen INGENTING med det) så tror jag verkligen att det är nå´t med tändningen. Eftersom det ibland hjälper att gasa fullt under det att man kör startmotorn så har jag funderat lite på om den t.o.m. får för mycket soppa i starten. Att man måste fixa mer luft till blandningen än vad den får. Dock, denna teori stämmer illa med att den INTE tände på startgas heller.

Min fråga är nu, till nå´n kunnig på tändsystemet, finns det nå´n krets som kliver in vid start i kall väderlek? Nå´t som typ ska skapa en starkare gnista eller liknande? Jag har konstaterat (om jag fattat det rätt) att tändspolen är av 12V-typ, det finns alltså inget förkopplingsmotsånd till den som kan strula. Vilka andra system / metoder har tändsystemet (eller motorstyrningen) för att hjälpa till vid kallstart? Så fort bilen går så går den ju bra, aldrig misständningar eller flackande tomgång eller annat. Om nå´t av "det vanliga" hade varit trasigt borde man väl märka nå´nting, nå´ngång - dålig segdragningsförmåga, acceleration, spikning eller nå´nting. Alltså, nå´t i tändsystemet som bara är inkopplat vi själva starten men sen vilar under gång.

Alternativt. Finns det nå´t (förutom fördelare, rotor, kablar, tändmodul, stift...) som är känsligt för kyla. Som kan få dålig ledning då? Finns ju en massa kopplingspunkter såklart men man ska komma ihåg att bilen kan vara HUR startovillig som helst men så fort den tänder och startar så går den som en klocka. Vi snackar inte om minuter av varmkörning utan egentligen bara ett tryck på gaspedalen, ett par sekunder, för att köra den ren och sen är allt "hunky dory" igen. Den här saken (om den nu finns) borde alltså befinna sig nå´nstans där det fort som attan blir jävligt varmt! - Lambdasonden?

Tuxedo tipsade om att jag ska kontrollmäta den inkommande styrsignalen från tändstyrkortet till tändmodulen. Detta har jag inte hunnit med men det ska jag försöka få till nå´n gång så snart jag får tag på nå´n som kan hjälpa till med det.

Please, jag blir galen!

//H
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 22

Hej! Jag har en Volvo PV 444 från 1953 med 6[…]

Nu har jag lyft av multiremmen och det gö[…]

Volvo Assistans - och sedan?