- lör 26 jan 2013, 20:48
#722148
Hej
Innan du gör nedanstående lossa den tjocka slangen som går från insugsslangen till vevhusventilationen och lossa oljepåfyllningslocket , blås sedan med munkraft i slangen och känn vid locket att du känner blåsningen där.
OM du inte känner något blås vid locket är ventilationen igensatt, då kan det vara den stora svarta burken under insuget som behöver lyftas upp och göras ren ...t.ex ligga ett dygn i diesel som löser upp gammal koksavlagringar.
Rengöra tomgångsmotorn :
Lossa båda slangarna till tomgångsmotorn, spraya rent tomgångsmotorn med 5-56, efterspraya med teflonspray för smörjningens skull.
Rengöra gasspjället ordentligt:
Lossa stora insugsslangen vid gasspjället, öppna upp spjället genom att vrida dess axel så spjället är öppet , torka rent själva spjällhuset ordentligt, känn så spjället INTE sitter löst på axeln ( finns 2 små skruvar )
Lossa småslangar och blåsa genom dom också är bra samtidigt...
Förresten , har du EGR ventil på den där ?
En inte helt stängd EGR ventil kan också ge startproblem dvs att den sitter fast lite öppen pga skit som vid varm motor sedan löper lättare och stänger / öppnar som den ska göra ........
Ett långskott bara.
mvh
Robban
Innan du gör nedanstående lossa den tjocka slangen som går från insugsslangen till vevhusventilationen och lossa oljepåfyllningslocket , blås sedan med munkraft i slangen och känn vid locket att du känner blåsningen där.
OM du inte känner något blås vid locket är ventilationen igensatt, då kan det vara den stora svarta burken under insuget som behöver lyftas upp och göras ren ...t.ex ligga ett dygn i diesel som löser upp gammal koksavlagringar.
Rengöra tomgångsmotorn :
Lossa båda slangarna till tomgångsmotorn, spraya rent tomgångsmotorn med 5-56, efterspraya med teflonspray för smörjningens skull.
Rengöra gasspjället ordentligt:
Lossa stora insugsslangen vid gasspjället, öppna upp spjället genom att vrida dess axel så spjället är öppet , torka rent själva spjällhuset ordentligt, känn så spjället INTE sitter löst på axeln ( finns 2 små skruvar )
Lossa småslangar och blåsa genom dom också är bra samtidigt...
Förresten , har du EGR ventil på den där ?
En inte helt stängd EGR ventil kan också ge startproblem dvs att den sitter fast lite öppen pga skit som vid varm motor sedan löper lättare och stänger / öppnar som den ska göra ........
Ett långskott bara.
mvh
Robban
Hellre än kråka i näsan än en skata i sängen :)