Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jocke S.
Volvofläkt skrev:
Jocke S. skrev:Enligt chemat till strålkastarna så låser man helljuset med hjälp av att dra ljus/blinkersspaken mot sig. Om relät styrde det hela, skulle man låsa helljuset varje gång man vill blinka med ljustutan...
Då beror det på spaken med andra ord. Men konstigt är ju att ljuset inte går att ändra med vredet. Kan ju inte ändra till parkerings ljus eller stänga av vare sig bilen är igång eller inte.
Har du nån länk till el schemat???
Nej ingen länk. Jag har däremot elchemat i bokformat (volvos original).
av AudiRaacing
Volvofläkt skrev:Hittade schemat på piratebay men det hjälpte föga jag fattar inget av det :oops:
Lätt ju att följa elschema. Läs igenom registret först vad som går till vad och vilka färger det är på kablarna. Tips, skriv ut sidan så du kan sitta och kolla i lugn och ro.
Men det känns ju som att förstår du inte schemat så ge dig inte in på nåt ifall du inte vet vad som går till vad utan att klippa vad enda kabel som du tror gå till rätt sak. Så sånafall så låt någon fixa det till dig som kan detta så inget blir fel.

Har lärt mig ; Folk som tror att dom kan/förstår förstör mer än sådana som inte kan nånting.
av Volvofläkt
AudiRaacing skrev:
Volvofläkt skrev:Hittade schemat på piratebay men det hjälpte föga jag fattar inget av det :oops:
Lätt ju att följa elschema. Läs igenom registret först vad som går till vad och vilka färger det är på kablarna. Tips, skriv ut sidan så du kan sitta och kolla i lugn och ro.
Men det känns ju som att förstår du inte schemat så ge dig inte in på nåt ifall du inte vet vad som går till vad utan att klippa vad enda kabel som du tror gå till rätt sak. Så sånafall så låt någon fixa det till dig som kan detta så inget blir fel.

Har lärt mig ; Folk som tror att dom kan/förstår förstör mer än sådana som inte kan nånting.
Det är sant, men å andra sidan så lär man sig den hårda vägen, och det är nyttigt...

Men mitt prob kvarstår.
av Rushdie
Haha, kul med en hallabaloa-kopplad 940 :D
Volvofläkt skrev: När jag tar bort pluskabeln från batt med motor igång så fortsätter motorn att gå.(så det verkar ju som generatorn laddar iaf?)
Det sitter en liten lampa i kupen bredvid lys reglaget o jag vet inte vad det är säkert, men jag tror det har med generatorn att göra då det går en sladd från den till plussen på generatorn.
Ge fan i det. Utöver riskerna med gnistbildning vid batteripolen så bränner du dioderna i diodbryggan på generatorn om du gör så.

Visst, det verkar som du har fått laddningen att funka (laddar bra, den extra laddlampan lyser när tändningen är på, slocknar när den laddar osv), men ursprungsfelet kvarstår: Varför sätta en till lampa? Om det är för att kretskortsfilmen är dålig i mätarhuset så kan jag förstå det, men annars så känns det som att man gjort en fullösning. Strömtjuvar på kablar i motorrum är heller ingen bra idé (strömtjuvar är aldrig en bra idé :) )

Är strömmen till laddlampan tagen från tändningslåset eller från ljusvredet? (ser lite mystiskt ut på bilderna)

Hur som helst, gå över jordpunkterna; batteri, chassi, ventilkåpa, generator (sitter det ingen, montera dit en). Fräscha upp pluskablarna vid generator, startmotor och batteri. Parkeringsljuset måste du få igång, annars är det en tvåa på besiktningen. Strömtjuvarna som är kopplade till kablarna bak på ljusomställaren, vart går dessa? Syfte?
Volvofläkt skrev: Det visste jag inte, vad bra ska kolla det idag... har läst på lite om det nu, men det testar massor med grejjer men det nämns inte att den kollar generator o laddning mm
Felkodsavläsaren är egentligen bara en samlingspunkt för de olika styrsystemens felkodsuttag. Dvs en pinne går enbart till bränsleboxen, en till tändningsboxen, en till eventuellt elsäte (?) osv. En snikutrustad 940 har således två pinnar, en till bränsle och en till tändning. Och dessa två skiter fullständigt i varandra, och andra grejer i bilen. Och kan då även sätta felkoder oberoende av varandra, vilket kan vara lite förvirrande. (Volvo har prioriterat vissa felkoder över andra för att underlätta). Kan vara bra att veta när du får problem i framtiden :lol:
av Volvofläkt
Rushdie skrev:Haha, kul med en hallabaloa-kopplad 940 :D
Volvofläkt skrev: När jag tar bort pluskabeln från batt med motor igång så fortsätter motorn att gå.(så det verkar ju som generatorn laddar iaf?)
Det sitter en liten lampa i kupen bredvid lys reglaget o jag vet inte vad det är säkert, men jag tror det har med generatorn att göra då det går en sladd från den till plussen på generatorn.
Ge fan i det. Utöver riskerna med gnistbildning vid batteripolen så bränner du dioderna i diodbryggan på generatorn om du gör så.

Visst, det verkar som du har fått laddningen att funka (laddar bra, den extra laddlampan lyser när tändningen är på, slocknar när den laddar osv), men ursprungsfelet kvarstår: Varför sätta en till lampa? Om det är för att kretskortsfilmen är dålig i mätarhuset så kan jag förstå det, men annars så känns det som att man gjort en fullösning. Strömtjuvar på kablar i motorrum är heller ingen bra idé (strömtjuvar är aldrig en bra idé :) )

Är strömmen till laddlampan tagen från tändningslåset eller från ljusvredet? (ser lite mystiskt ut på bilderna)

Hur som helst, gå över jordpunkterna; batteri, chassi, ventilkåpa, generator (sitter det ingen, montera dit en). Fräscha upp pluskablarna vid generator, startmotor och batteri. Parkeringsljuset måste du få igång, annars är det en tvåa på besiktningen. Strömtjuvarna som är kopplade till kablarna bak på ljusomställaren, vart går dessa? Syfte?
Volvofläkt skrev: Det visste jag inte, vad bra ska kolla det idag... har läst på lite om det nu, men det testar massor med grejjer men det nämns inte att den kollar generator o laddning mm
Felkodsavläsaren är egentligen bara en samlingspunkt för de olika styrsystemens felkodsuttag. Dvs en pinne går enbart till bränsleboxen, en till tändningsboxen, en till eventuellt elsäte (?) osv. En snikutrustad 940 har således två pinnar, en till bränsle och en till tändning. Och dessa två skiter fullständigt i varandra, och andra grejer i bilen. Och kan då även sätta felkoder oberoende av varandra, vilket kan vara lite förvirrande. (Volvo har prioriterat vissa felkoder över andra för att underlätta). Kan vara bra att veta när du får problem i framtiden :lol:
Halabaloa kopplad 940 är inte kul tycker jag, jag hatar det (även fast det var en rolig kommentar haha)

Strömmen till den extra laddlampan är inte tagen från lyset, den kommer från tändningen tror jag...
JAg har 2 halabaloa sladdar instuckna i lysvredets 2 nedersta stift, dom gör så att halv ljuset tänds, o tar jag bort dom så har jag bara parkering(som funkar nu igen :D , ja änn så länge iaf)
HAr bytt lys vrede o även glödtrådsvakten eller vad det heter, den såg fräsch ut iof men i alla fall.
I o med generator bytet så har jag sand papprat upp kablarna till den o även dom till batt, samt kollat så att jordflätor sitter ordentligt fast från batt.

Nu har grannen krockat med sin 944 utan försäkring,(ja jag vet inga detaljer om det så fråga inte mig varför han inte hade försäkring :) ) ska jag fan behöva köpa hans bil o flytta över hela jävla instrumentpanelen o alltin av det elektriska kanske?? jag börjar fundera i dom banorna, det som är surt bara är att det är svinkallt ute o jag har inget garage så man meckar i friska luften...

JAg borde ägna min tid till raketforskning istället, det känns som det vorre lättare än detta :-(O) !!!

Jo just ja, heljuset fastnar fortfarande inte med spaken, o tomgången går ner markant när jag håller in spaken för heljuset ??:-/
av Rushdie
Så för att sammanfatta det lite enkelt:

1. Batteriet laddas ur när bilen körs, men inte när den står stilla.

2. Ljusvredet påverkar ingenting.

3. Helljuset fastnar inte.

4. Motorvarvet sjunker när du blinkar med ljustutan.

1. Finns miljarder anledningar till att detta sker. Troligtvis laddar generatorn dåligt. Hade du bytt generator? I vilket fall, tillse att du har en separat jordkabel mellan generatorn och till exempel motorn (finns en fin skruv på insuget, precis vid btr:en där du kan jorda). Kolla även jordflätorna som går till ventilkåpan bak vid fördelaren, lätt att missa. Andra fel kan ju vara att kolen och / eller släpringarna är kass i generatorn. Det kan visa sig som att generatorn laddar med fullgod spänning, men det glappar och har sig vilket gör att den inte laddar tillräckligt.

2. Har sett detta på andra 940, bland annat en 91:a, och jag har inte forskat vidare i det. Automatiskt halvljus, vad händer om du plockar ur säkring 25? Kan du stänga av halvljuset då?

3. Du kan ju alltid testa att byta spak.

4:an är enkel, det blir helt enkelt så, då effekten som strålkastarna drar ökar från 110W till 420W. Detta räcker för att motorvarvet skall dippa, men det hämtar sig igen ganska snabbt.
av Volvofläkt
Rushdie skrev:Så för att sammanfatta det lite enkelt:

1. Batteriet laddas ur när bilen körs, men inte när den står stilla.

2. Ljusvredet påverkar ingenting.

3. Helljuset fastnar inte.

4. Motorvarvet sjunker när du blinkar med ljustutan.

1. Finns miljarder anledningar till att detta sker. Troligtvis laddar generatorn dåligt. Hade du bytt generator? I vilket fall, tillse att du har en separat jordkabel mellan generatorn och till exempel motorn (finns en fin skruv på insuget, precis vid btr:en där du kan jorda). Kolla även jordflätorna som går till ventilkåpan bak vid fördelaren, lätt att missa. Andra fel kan ju vara att kolen och / eller släpringarna är kass i generatorn. Det kan visa sig som att generatorn laddar med fullgod spänning, men det glappar och har sig vilket gör att den inte laddar tillräckligt.

2. Har sett detta på andra 940, bland annat en 91:a, och jag har inte forskat vidare i det. Automatiskt halvljus, vad händer om du plockar ur säkring 25? Kan du stänga av halvljuset då?

3. Du kan ju alltid testa att byta spak.

4:an är enkel, det blir helt enkelt så, då effekten som strålkastarna drar ökar från 110W till 420W. Detta räcker för att motorvarvet skall dippa, men det hämtar sig igen ganska snabbt.
1. Generator är bytt, den som satt i: 80A(någon sa till mig att det är därför allt har börjat för den sitter tydligen bara i dieslarna och laddar för mkt för ett 65A batt, jag vet ej) nu sitter det en 65A i, jag har själv monterat den.
Det sitter 2 jordar på den, ena till insuget o den andra har ja inte riktigt koll på, men det är totalt 2st jord.

2. ska prova så fort jag kan, men halv ljuset är ju tjyvkopplat på dom 2 stiften bredvid varann längst ner på vredet sett bakifrån vredet.

3 jag ska göra det oxå när tid ges, men känns som jag måste komma till rätta med punkt 2 först.

4. Det glädjer mig lite och hoppas det är så :-)-)

Kom på en grej, bilen är import om det har nån betydelse.
av AudiRaacing
Jag har en Audi 100 Avant 1.8 som det är originalt 65amp men jag bytte till ett 90amp. Laddar ju batteriet bättre :)
Jag tycker att du ska kolla jordningen. Känns som att det är fel i jordpunkterna i fram skärmarna. Känner igen problemet för jag hade det i min 744. Den dog direkt när jag slog igång helljus men efter att jag har fräschat upp jordningen så går den prima :)

Jag jagade en läcka vid kopplingen för n[…]

Bromskraft V50 1.8F

Hej, Ni som har bromsar som på 1,8F.. Vad b[…]

Volvo hade problem redan i monteringslinan runt 20[…]

Gammal bensin

7GT verkar inte vara någon laståsna d[…]